Vraag

Soms geen geluid opstarten.

  • 16 November 2021
  • 9 reacties
  • 176 Bekeken

Hallo,

3 weken geleden heb ik een Beam (gen2) gekocht. Dit ter vervangen van een JBL soundbar. Probleem wat ik nu met de Beam heb is dat het geluid geregeld niet werkt bij het opstarten van de tv (Sony KD-65X8505). De tv schakelt dan soms over naar de speakers van de tv, maar andere keren ook niet en is het stil (alsof de Beam wel wordt herkend). 
Bij mijn oude soundbar had ik dit probleem nooit. Zelfde tv, andere soundbar. JBL was aangesloten via optische kabel en Sonos Beam via HDMI eArc.

Het geluid werkt weer als ik de Beam opnieuw opstart, dus stroom er geheel van afhalen. Dit is natuurlijk geen gewenste oplossing.

 

Iemand enig idee waar het aan ligt? :)

 

Alvast bedankt!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Reputatie 3
Badge +2

Hallo @Erwin91,

Heb je het al eens met een andere HDMI-kabel geprobeerd?

Indien dit niet helpt: Wat gebeurt er als je de Beam aansluit op je TV middels de optische adapter?

Deze is als het goed is meegeleverd met de Beam.  

 

Hallo @Dylan S 

Bedankt voor je reactie. Ik ging er vanuit dat de meegeleverde HDMI kabel nieuw was en geen problemen bevatte. Ik ga een andere kabel uitproberen. Ik laat het je nog weten. Reactie kan een weekje op zich laten wachten omdat ik het probleem niet dagelijks heb.

Reputatie 7

Zitten eer andere apparaten via HDMI aangesloten op je TV? Gebeurt het ook als die los zijn?

@Dylan S , de tv staat nu op de optische kabel. Ik had alleen een HDMI kabel die geen ARC ondersteunende. Volgens mij mis ik - nu die via optische kabel loopt - wel dolby Atmos, toch?

 

@106rallye, er zitten inderdaad andere apparaten op aangesloten. Denk aan een Nintendo Switch maar ook een KPN kastje. De switch kan ik wel loskoppelen maar kpn kastje natuurlijk niet. Dan kan ik geen tv meer kijken. Als het probleem zich weer voordoet zal ik ook proberen alle onnodige HDMI kabels eruit te trekken.

Reputatie 7

Welk KPN-kastje? Alleen de 4k-versie heeft CEC, een mogelijke boosdoener bij dit soort dingen.

@106rallye, gewoon de standaard heb ik (Arris VIP2952 v2). Deze heeft geen 4k ontvanger erin. Als het standaard kastje de boosdoener is, wat raad je dan aan?

Eerlijk gezegd zou het me wel verbazen als dit het probleem is omdat je anders wel vaker dit probleem op fora zou zien en ik heb (nog) niets gevonden.

Reputatie 7

CEC kan de boosdoener zijn, zie bijvoorbeeld de klachten met betrekking tot de Ziggo Next en Sonos. Maar ik zeg hierboven nu juist dat alleen het 4k kastje van KPN CEC heeft, en de gewone dus niet. Daar kan het probleem bij jou dus niet liggen.

Ok, duidelijk. Moet denk ik dan maar wachten tot het probleem zich weer voordoet en dan de HDMI kabels proberen.

fyi, vergeten te benoemen: als de soundbar niet reageert op de tv en ik vervolgens vanaf spotify stream naar de Beam, dan reageert de Beam wel. Als ik vervolgens weer overstap op de tv heb ik nog steeds geen geluid van de tv. Weet niet of dat nog wat toevoegt aan de potentiële oplossing?

 

 De Beam zit sinds gister toch weer op de oude (meegeleverde) HDMI kabel. De vervangende HDMI kabel deed het niet (denk geen arc ondersteuning) en met de optische kabel kon ik het geluid van de tv niet meer bedienen. Daarnaast werkt Atmos volgens mij niet meer via de optische kabel, toch?

 

Als het straks toch niet lukt met het eruit trekken van andere HDMI kabels, dan moet ik maar proberen een nieuwe (Ultra High Speed) HDMI 2.1 kabel te kopen en kijken of het daarmee lukt.

Reputatie 7

Een high speed kabel maakt niets uit. Voor het transporteren van geluid is dat ook helemaal niet nodig - highspeed is vooral voor beeld (8k, veel fps). 
 

Toen de Beam aan de optische kabel zat deed het probleem zich niet voor? Dan heb je echt een HDMI-probleem - dat de Beam het wel doet met Spotify betekent dat het echt aan HDMI ligt. Verder testen dus.