Vraag

Slap geluid beam zonder Dolby Digital 5.1

  • 3 January 2020
  • 5 reacties
  • 1199 Bekeken

Goeiemiddag,

 

Ik ben sinds deze ochtend in het bezit van een beam. Ik wou beginnen met deze om dan eventueel later uit te breiden met een sub. Om eerlijk te zijn vind ik dat het een beetje tegenvalt. Het geluid is maar een beetje aan de “slappe kant”.

Echter merk ik dat ik via de sonos app enkel Audio-ingang; Stereo heb. Hier krijg ik geen verandering in. Ik heb de sonos al rechtstreeks via hdmi ARC, via optical switch met tv verbonden. Ook heb ik de beam al eens rechtstreeks met optical output van telenet digicorder geconnecteerd, helaas, nog steeds geen verandering.

Ik heb een iets oudere Panasonic TV; TX48 serie die volgens mij geen Dolby Digital ondersteunt.

Echter is mijn vraag; is dit nodig? Is het niet zo dat die Dolby Digital pas echt relevant wordt van zodra je rear speakers hebt of is het geluid ook effectief anders indien je enkel een beam hebt + DD?

Indien er in mijn geval weinig verschil zou zijn tussen de beide audio inputs, zou ik misschien toch opteren om de beam om te wisselen voor de playbase (gezien deze toch iets beter scoort volgens reviews op basis van geluidskwaliteit).

 

Alvast bedankt!

 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

5 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Sonos speelt af wat het ontvangt.

Als je tv geen DD doorgeeft, zal je Sonos dit ook niet kunnen afspelen.

Voor een volledig surround geluid te bekrijgen heb je idd ook acterspeakers nodig met eventueel de Sub.

Maar je moet dan wel een bron hebben die DD5.1 doorgeeft. Dit zal een heel ander geluidsbeeld opleveren.

De Playbase is krachtiger dan de Beam, maar met de Beam in een surround opstelling zou je toch versteld staan hoor. De Sub zou ik sowieso aanraden, dat is een wereld van verschil. Geef de Beam een kans :)

In Belgie heb je sowieso stereo met de Digicorder, ik heb hier nog nooit een anders signaal gezien.

Succes

Sonos speelt af wat het ontvangt.

Als je tv geen DD doorgeeft, zal je Sonos dit ook niet kunnen afspelen.

Voor een volledig surround geluid te bekrijgen heb je idd ook acterspeakers nodig met eventueel de Sub.

Maar je moet dan wel een bron hebben die DD5.1 doorgeeft. Dit zal een heel ander geluidsbeeld opleveren.

De Playbase is krachtiger dan de Beam, maar met de Beam in een surround opstelling zou je toch versteld staan hoor. De Sub zou ik sowieso aanraden, dat is een wereld van verschil. Geef de Beam een kans :)

In Belgie heb je sowieso stereo met de Digicorder, ik heb hier nog nooit een anders signaal gezien.

Succes

 

Bedankt voor de reactie. Ik geef het zeker en vast een kans. Maar ik had meer verwacht dat ik echt weggeblazen zou worden. Mijn woonkamer is 5 op 10 m, misschien is de Beam net niet krachtig genoeg?

De sub zou ik op korte termijn nog willen toevoegen, de surround speakers zal voor op de langere termijn zijn. Als ik het goed begrijp zal ik dus pas nadelen ondervinden van het stereo signaal ipv het DD5.1 signaal? Online schrijven sommigen dat er toch een verschil is qua ervaring.. hoewel ik hier nergens een consensus in vind :)

Reputatie 5
Badge +3

In zo een grote ruimte zal de Beam wat te weinig vermogen hebben ja, en zal de Playbase of Playbar een betere keuze zijn. Hangt er ook vanaf hoe ver je er vanaf zit, maar met deze ga je sowieso meer tevreden zijn.

Bij 5.1 ga je natuurlijk meer effecten horen bij een film, bv. een tornado die over je scherm raast zal je echt het verschil merken, dan ervaar je meer het voor, achter, links en rechts surround geluid.

Alvast veel succes met je keuze.

Wel, ik zit op 3 meter van de televisie denk ik. De ruimte achter mij (de lange zijde dus) is eetruimte, maar wel open. Doordat ik er niet zo heel ver van zit heb ik toch gekozen voor de beam.

Met 5.1 bedoel jij nu de volledige setting met 2 rear speakers? Of bedoel je dat het geluid effectief mooier zou zijn, bij een individuele beam, met DD 5.1 dan met stereo?

 

Alvast bedankt voor de info!

Reputatie 5
Badge +3

Met enkel de Beam heb je een 3.0 setup, center, links en rechts., als je daar 2 rear speakers aan toevoegt heb je een 5.0 setup, en met de Sub erbij 5.1

Dit geeft het beste resultaat bij films.

Zelf merk ik het verschil tussen 5.1 en stereo heel duidelijk als ik een film bekijk, bij 5.1 zit je midden in de actie, wat je bij stereo niet hebt.