Vraag

Problemen na toevoegen surround speakers one sl aan playbase

  • 20 December 2020
  • 6 reacties
  • 544 Bekeken

Goedemorgen,

 

Recent heb ik 2 One SL speakers gekocht als aanvulling op mijn playbase. Speakers werken prima na installatie, maar het gaat fout na aansluiting/installatie als surroundspeakers. In eerste instantie gaat het goed maar na verloop van tijd vallen ze uit en valt de wifi verbinding uit; via de app geen verbinding. Diagnose/nummer 2116708065.

Na reset router en verwijdering aansluiting surround speakers heb ik weer geluid uit playbase en speakers. Diagnose/nummer 1133379439.

 

Maar ik kan de speakers nu niet gebruiken als surround speakers. Kan het te maken hebben met het wifi signaal van de router of het sonos-net kanaal? Ik heb de router na deze problemen, gewijzigd naar kanaal 6 (voorheen auto), het sonos-net kanaal is 11 volgens de sonosapp (kan niet aangepast worden). Helaas hetzelfde probleem. Benieuwd of iemand dit probleem herkent en er een oplossing voor heeft, bedankt alvast voor het meedenken!

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je zegt “na resetten weer geluid uit playbase en speakers” en je zegt “maar ik kan de speakers nu niet-gebruiken als surroundspeakers”. 

Wanneer je een surroundopstelling maakt dan zie je in de app slechts 1 speaker. Daarboven zou je wel “playbase + ls +rs “ moeten zien staan. Het mooiste zou zijn wanneer je de playbase bekabeld zou kunnen aansluiten zodat er een Sonosnet wordt opgebouwd. Dit netwerk wekt dan alleen voor je speakers. 
Wanneer alles in surround is opgebouwd heb je dan wel muziek uit de surroundspeakers, dus bij niet gebruiken tv?

Wanneer je je diagnoses uitgelezen wilt hebben dan zal je contact moeten opnemen met sonos. Niemand in dit forum kan deze uitlezen.

Wanneer ik surroundopstelling maak dan verschijnt inderdaad "playbase+ls+rs". Muziek via surround speakers bij gebruik tv. Maar na een tijdje vallen speakers uit en zie ik in de app eerst "playbase +?+?". En vervolgens verdwijnt ook de playbase en herkent hij het hele systeem niet meer via de app. Het maken van de surroundopstelling zorgt op een gegeven moment voor een storing. Alleen maar op te lossen door reset router te geven, stekkers er uit en, zodra hij playbase weer heeft gevonden, surround opstelling te verwijderen. Daarna worden de speakers ook weer gevonden.

Wanneer ik de Ones afzonderlijk of als stereopaar laat werken, dan werkt alles probleemloos en kan het geluid gewoon via de speakers worden afgespeeld. Problemen ontstaan wanneer surround opstelling is aangemaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Lijkt dan toch een probleem in je thuisnetwerk. Niet de mogelijkheid om je playbase bekabeld aan te sluiten?

En inderdaad anders morgen sonos bellen om je diagnose te laten uitlezen.

 

Reputatie 7

Het zou ook een probleem met de wifikaart van de Playbase kunnen zijn: bij een suroundopstelling heeft de Playbase een eigen 5Ghz-verbinding met de speakers (die dus niets met je thuisnetwerk te maken heeft). Opvallend is dat die 5Ghz-verbinding bij jou het eerst uitvalt…...

Bedankt voor de reacties, ik ga het navragen bij Sonos. Playbase bekabeld aansluiten is niet mogelijk helaas. Lijkt inderdaad op een wifi probleem; of het thuisnetwerk, of de verbinding tussen playbase en speakers..

Vandaag contact gehad met Sonos, reactie is ook voor anderen wellicht interessant. Op basis van de diagnose denken zij dat het te maken heeft met de (verouderde) modem/router. 

Sonos geeft aan dat normaliter als een netwerk apparaat contact maakt met de router, zal deze om een IP adres vragen aan de router. De router zal dan 1 IP adres uitdelen aan dit ene apparaat.

Voor de werking van het surround systeem zullen je surround speakers via hun baas, de Playbase, een IP adres vragen. De Playbase zal voor zichzelf maar ook voor zijn 2 surround speakers, een IP adres bij de router vragen.

Sonos denkt dat mijn router daar niet mee overweg kan, waardoor er signaal verlies ontstaat. Ze verwachten dat dit met een nieuwere modem/router zich niet meer zal voordoen.