Vraag

playbase opnieuw kalibreren

  • 3 December 2022
  • 9 reacties
  • 94 Bekeken

ik heb mijn playbase in een andere kamer gezet en wil hem opnieuw kalibreren. Ik heb hiervoor de handleiding gevolgd en ben via beheer naar instellingen gegaan. Daar zou de optie "audio opnieuw kalibreren"moeten staan, maar ik zie die functie niet.   Kan iemand mij advies geven?  groeten Peter


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

9 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je die tekst zoekt dan kan je lang zoeken. Sonos spreekt over TruePlay.

 

Reputatie 7

Alleen op een iPhone krijg je deze optie trouwens.

Hoe doe ik het dan via een Samsung of via een Windows pc?

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan niet. Je zult dan even een iPhone of iPad van een kennis moeten gebruiken. Is een eenmalig iets.

Kennelijk heb je dat ooit gedaan omdat je aangeeft dat je het opnieuw wilt doen.

Dat kan niet. Je zult dan even een iPhone of iPad van een kennis moeten gebruiken. Is een eenmalig iets.

Kennelijk heb je dat ooit gedaan omdat je aangeeft dat je het opnieuw wilt doen.

serieus?  Sonos is toch voor iedereen en niet alleen voor apple gebruikers? 

Ik vind dit heel vreemd. 

In de handleiding wordt daar ook niet overgesproken en zou je ook met de PC de kalibratie moeten kunnen doen.

Alleen kan ik die bewuste functie niet vinden.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is niet heel vreemd en wordt ook keurig uitgelegd door Sonos. Er zijn teveel verschillende Android telefoons waardoor de microfoon niet standaard is en bij Apple is dat altijd volgens een bepaalde standaard. 
Waar heb je gelezen dat het met een Windows pc kan? Ik zie het helemaal voor mij dat je met de pc door de kamer loopt om de akoestiek te meten. 😂

Iets klopt er niet in je verhaal, je gebruikt termen die Sonos niet gebruikt en ik ben heel benieuwd waar je dit gelezen hebt. 

ik heb de playbase handleiding gedownload en daar staat het volgende:

Audio opnieuw kalibreren

Als je een SUB en/of Sonos-surroundspeakers aan je PLAYBASE hebt gekoppeld, wil je mogelijk aanpassingen maken na de oorspronkelijke installatie. Je wilt bijvoorbeeld de audio opnieuw kalibreren nadat je een Sonos-product in de kamer hebt verplaatst. Eventueel handmatig ingevoerde EQ-wijzigingen worden gereset wanneer je de audio opnieuw kalibreert. Opmerking:Raadpleeg Kamer tunen met Trueplay™ als je een iOS-apparaat hebt en je speaker speciaal wilt afstemmen.

Met een Android-apparaat 1. Tik in het menu Instellingen op Instellingen kamer. 2. Selecteer de kamer met de surroundcomponenten. Dit verschijnt in het menu Instellingen kamer als Kamer (+SUB) of Kamer (+LS+RS) of Kamer (+SUB+LS+RS). 3. Selecteer Geavanceerde Audio –> Audio opnieuw kalibreren. 4. Volg de aanwijzingen voor het optimaal instellen van het geluid. • Als je een SUB aan je PLAYBASE hebt gekoppeld, word je gevraagd tussen 2 twee geluidstests te kiezen: • Druk op Afspelen voor twee geluidstesten, A en B. Selecteer vervolgens Geen verschil, A is harder of B is harder. Als je geen merkbaar verschil hoort, selecteer je Geen Verschil. • Druk op Afspelen voor een geluidstest en selecteer je voorkeur. • Als je surroundspeakers aan je PLAYBASE hebt gekoppeld, moet je een aantal vragen over de configuratie in de kamer beantwoorden

Met een computer 1. Selecteer Beheren -> Instellingen (pc) of Sonos -> Voorkeuren (Mac). 2. Selecteer Instellingen kamer. 3. Selecteer de kamer waar de surroundcomponenten zijn aangesloten. Dit verschijnt in het menu Instellingen kamer als Kamer (+SUB) of Kamer (+LS+RS) of Kamer (+SUB+LS+RS). 4. Selecteer het tabblad Basis en selecteer vervolgens Audio opnieuw kalibreren

Reputatie 7
Badge +3

Dat zal een handleiding uit het jaar kruik zijn en niet meer van toepassing op de huidige software. Je kunt nu wel de afstand tot de surroundspeakers zelf instellen en de hoog en laagregeling toepassen naar eigen smaak.

Makkelijker is dus een iPhone van iemand lenen, maar handmatig kan ook. Ik heb zelf al jaren een playbase n vanaf het eerste moment moest ik dit met TruePlay doen. Handleiding moet dan wel erg oud zijn.

Reputatie 7

De huidige handleiding vind je hier: https://support.sonos.com/nl-nl/article/set-up-your-sonos-playbase

Er zitten inderdaad verschillen tussen de iOS en Android versies van de app. Met Android is Trueplay om technische redenen niet mogelijk, met iOS kun je (buiten Airplay) geen bestanden van je telefoon afspelen. Sinds een aantal jaren kun je met de PC app geen set ups meer doen.