Vraag

Play 1 mono of stereo paired? Surround opstelling.

  • 6 February 2016
  • 3 reacties
  • 872 Bekeken

Even een vraagje.

ik heb mijn playbar samen met 2 play 1's als surround gekoppeld.
Als ik nu muziek afspeel kies ik in het menu voor "volledig" om de play 1's aan te sturen.

Als deze optie gekozen is, zijn dan de play1's stereo paired of functioneren ze als 2 losse boxen (mono) met volledig bereik?

Ik heb het idee dat als ik de play 1 in een groep zet als een paired stel en dan mijn playbar toevoeg aan de groep (dus niet in een surroundopstelling) het beter/anders klinkt.
Zit dit in mijn hoofd? 🙂

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Even een vraagje.

ik heb mijn playbar samen met 2 play 1's als surround gekoppeld.
Als ik nu muziek afspeel kies ik in het menu voor "volledig" om de play 1's aan te sturen.

Als deze optie gekozen is, zijn dan de play1's stereo paired of functioneren ze als 2 losse boxen (mono) met volledig bereik?

Ik heb het idee dat als ik de play 1 in een groep zet als een paired stel en dan mijn playbar toevoeg aan de groep (dus niet in een surroundopstelling) het beter/anders klinkt.
Zit dit in mijn hoofd? :)



Het afspelen via de PLAYBAR is onder te verdelen onder twee groepen, Home cinema set (bij TV), en de Muziek, wat betreft de muziek setup zullen de PLAY:1's volledig meespelen met de PLAYBAR in Stereo, beide PLAY:1's spelen dan ook in stereo. Als je de PLAY:1's groepeert met de PLAYBAR, spelen zij wat de PLAYBAR afspeelt, hier krijg je dus geluid van de PLAYBAR wat precies hetzelfde wordt op de PLAY:1's. Met die opstelling zal je zien dat je ook beide volume's kunt regelen. Of u ze nou groepeert als stereopaar met de PLAYBAR of ingesteld hebt staan als surrounds bij de PLAYBAR, het is maar net wat je zelf wil. Je kan het instellen naar hoe jij het fijn vindt en dat is het mooie eraan. Het klikt voller maar een ander vindt het mooier om surrounds te hebben.
Ik heb playbar en 2 keer de Play:1 en Smart TV met optische kabel aangesloten op de playbar.

Situatie 1: boxen met playbar in surround ingesteld. Spotify werkt erg mooi over de 3 boxen. Zet het geluid aan om TV te kijken, soundbar geluid ok en ook Play:1 komt geluid uit maar erg zacht. Kan ook niet harden zetten omdat ze in Surround stand stand

Situatie 2: Play:1 in stereo stand. Spotify goed geluid en kan individueel instellen. Alleen wanneer je TV gebruik is alleen de soundbar geluid beschikbaar. Kan geluid niet over 3 boxen krijgen

Hulp: zou graag mooi surround geluid voor de TV willen hebben?
Reputatie 7
Badge +2
Surround sound krijg je op je achter speakers als de film maker de film als een Dolby Digital 5.1 heeft opgenomen, dan moet ook je TV-decoder of DVD-speler waar je deze film mee bekijkt het doorzetten naar de TV.
Waarna ook de TV dit Dolby Digital signaal moet doorzetten naar zijn optische uitgang.
Zoals je leest, zitten er aardig wat punten in deze ketting die dus allemaal de Dolby moeten kunnen ondersteunen.
Als een TV niet goed staat ingesteld, of simpelweg geen Dolby kan doorzetten, zit je met een probleem.
Sommige programma's komen ook als Stereo binnen, als je het journaal zit te kijken, zit de presentator voor je, niet achter je, dus krijg je alleen geluid van voren, niet van achteren.
Via de Sonos software kan je naar: Meer > Instellingen > Info over Sonos (onderin)
Hier zul je bij de Playbar, Playbase of Beam terug lezen wat voor signaal deze ontvangt
Hier word dus stereo of dolby beschreven, zo kun je in iedergeval zelf nagaan wat voor signaal je ontvangt.
Mocht je stereo zien, dan wil je de gehele ketting nagaan.
Als een TV geen Dolby kan doorzetten, dan is vaak de enige oplossing om de Sonos rechtstreeks op de TV-decoder te verbinden.
Wij zien Sonos het liefst aangesloten op de TV omdat deze via HDMI meerdere bronnen qua beeld en geluid ontvangt.