Skip to main content

Hallo allemaal,

Ik maak al jaren gebruik van een Sonos systeem, maar ik loop nu tegen een probleem aan waar ik niet uitkom. Ik heb onlangs mijn twee One speakers, die ik als surround gebruikte voor mijn Beam, vervangen door de ERA 100. Nu krijg ik de One speakers echter niet uit mijn systeem verwijderd. En daarmee dus ook de ERA’s niet gekoppeld op mijn Beam.

Elke keer dat ik de opdracht ‘Verwijder surroundspeakers’ uitvoer, krijg ik een foutmelding:

“Er deed zich een probleem voor bij het verwijderen van je surroundspeakers. Controleer de netwerkverbinding en zorg dat je producten aan staan.”

Ik heb alles geprobeerd: de One’s aan- en uitgeschakeld, de app opnieuw gestart, maar het probleem blijft. Na tientallen pogingen ben ik nog geen stap verder. Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen? Alle tips zijn welkom!

Alvast bedankt!

De One’s zijn dus nog als surrounds aan je systeem toegevoegd? Wat gebeurt er als je beide One’s weer aansluit? Dan zouden ze gewoon weer bij de Beam moeten verschijnen en zou je ze moeten kunnen verwijderen.


Dank!

ik had de One’s gisteren gereset.  N.a.v. je advies toch maar weer toegevoegd nu. Nu als stereopaar. Ik dacht; yes! Want de surroundspeakers waren nu weg bij de Beam. Maar dan rol ik zo in het volgende probleem. Als ik nú surroundspeakers wil toevoegen toont het systeem alleen mijn Sonos Amp als optie. En niet de One’s of de ERA’s. Ik ken Sonos als gebruiksvriendelijk, maar dat is sinds de nieuwe app blijkbaar passé.

 

Update 19.52 uur: Ik moest het stereopaar eerst scheiden. Ik denk dat ik het nu voor elkaar ga krijgen.

Update 19.57: Te vroeg gejuicht. Ik kom bijna door alle stappen, maar op het laatst toch weer een repeterende foutmelding: “Er deed zich een probleem voor bij het toevoegen van je surroundspeakers. Controleer de netwerkverbinding en zorg dat je producten aan staan.”

Jammer.


Voor een volgende lezer. Je kunt beter eerst de speakers als surrounds verwijderen en dan pas resetten.

@LKS Is de app up to date? Eens een telefoon met een ander OS proberen?


In mijn geval wilde ik dat ook eerst doen, maar toen begonnen de foutmeldingen al direct. Pas toen ik niet verder kwam heb ik ze gereset.

App is up to date.

Inmiddels ook getest met een Galaxy S8. Zelfde verhaal. Sonos vind de ERA 100 speakers, je kiest de speaker welke signaal geeft (links of rechts) en vervolgens na 30 seconden de foutmelding. Frustrerend.


Dat kan ik mij voorstellen. Toch maar eens Sonos bellen?


Ja, morgen maar even doen. Dank voor je hulp!


Het wordt werkelijk steeds gekker. Ik dacht, laat ik de netwerkkabel eens uit de Beam halen, dus draadloos laten werken. Toen leek het te lukken, want de app gaf aan dat het was gelukt. Yes! En vervolgens keren de ERA’s direct weer terug naar zelfstandige speakers. Hoe dan? 

Ik kan het niet laten nog wat te experimenteren. Wordt vervolgd.


Hmm. Staat de wifi op de Beam wel aan?


Goedemorgen,

Experimenten heeft me niet verder gebracht. Gewoon weer telkens de fout.

WiFi op de Beam staat gewoon aan.

ik ga maar eens contact zoeken met Sonos.


Ben ik weer. Een nachtje slapen brengt je soms toch op ideeën. Ik dacht, laat ik voor dat ik naar m’n werk ga toch nog wat proberen.

De situatie was vanochtend: Beam gekoppeld met een Sub-min. En twee ERA-100 die ik niet gekoppeld kreeg. Ze stonden als individuele speakers in de Sonos app.

Wat heb ik gedaan? Stereopaar gemaakt van de ERA’s. De Sub-mini verplaatst van de Beam naar de ERA’s. Dus op dat moment was de Beam ‘vrij’. Toen de Beam gereset (hardwarematig). Vervolgens weer toegevoegd en toen de Sub-mini weer terugverplaatst naar de Beam en vervolgens kon ik de ERA’s probleemloos koppelen. 

Toen dacht ik, laat ik trueplay tuning doen (met mijn iPhone 15). Je raad het al; foutmelding. Nog eens proberen, en nog eens… Vergeet het maar. Telefoon van mijn vrouw dan. Ander soort foutmelding. Niet compatible. Een iPhone 12 die niet compatible is? Zal wel. Dan de iPad. Dat werkte. 

Pfff. Blij dat het uiteindelijk is gelukt, maar ben oprecht verbaasd over de onvriendelijke werking van het geheel. In die 4 jaar als Sonos-gebruiker heb ik langzaamaan mijn Sonos-collectie uitgebreid. Tot nu nooit problemen gehad met toevoegen, verplaatsen of wat dan ook. Altijd vlekkeloos. 

Hopelijk kunnen anderen wat aan dit verhaal hebben die in een gelijke situatie terecht komen.

Eigenlijk zou het onderwerp van dit topic aangepast moeten worden voor de vindbaarheid. Maar dat kan ik volgens mij niet zelf aanpassen.


Hmm. Nu je het zegt was dat eerder inderdaad mis met de nieuwe app: als een Sub gekoppeld was, kon je geen surrounds toevoegen. Het is er dus nog. Wist ik niet.


Reageer