Nog even terugkomend op bovenstaande, snap nu een beetje beter wat je bedoeld. De eARC poort van je TV geeft inderdaad gewoon DTS-HD door richting de soundbar, maar de Arc zal dit vervolgens gaan downgraden naar DTS. Net even op de website van Sony gekeken, hun geven wel aan dat jou TV via de eARC DTS-HD en ook DTS:X door geeft. Zie deze link.
De “bottle-neck” ligt in dit verhaal dus bij de Arc.
Volgens deze link is er wel een work-arround, maar echt DTS-HD is er voor de Sonos Arc niet bij. Ik kan me goed voorstellen dat je -wanneer je een best prijzige soundbar koopt- echt het hele plaatje wilt beleven.
Ik weet niet wat voor audiosysteem je nu hebt, maar ook met DTS (gecomprimeerd dus) is best te doen. Toen ik mijn Arc net had, wou ik ook nog enkel naar content kijken met de hoogst mogelijke kwaliteit natuurlijk. Maar wanneer ik een oudere film kijk, welke enkel 5.1 surround ondersteund is het ook een ware beleving te noemen. Ik hoor natuurlijk wel verschil, maar het is echt acceptabel (althans mijn mening).
Nu moet ik er wel eerlijk bij zeggen, dat ik redelijk snel ook nog 2 One SL’s en de Sub Gen3 erbij heb gehaald. Enkel de Arc vond ik -heel eerlijk- een beetje tegenvallen. Het geluid is wel echt heel zuiver, maar na het toevoegen van de Sub, hoorde ik pas, wat ik miste.
Wat @Erooij al aangaf, kun je de Arc misschien kopen met een bedenktijd, zodat -als je niet tevreden bent- het ding weer kunt retourneren. Dit is natuurlijk niet wat je graag wil horen, maar is wel zo eerlijk. Misschien komt er in de toekomst nog wel een update, zodat dit wel ondersteund wordt, maar voor nu heb je daar niet zoveel aan.
Mooiste zou zijn als je in de buurt woont van iemand die de hele setup al heeft staan. Dan neem je je eigen blue-ray speler mee en sluit je die daar even aan. En dan kijken waarmee de Arc komt en hoe het klinkt. Zelf woon ik in een behoorlijke uithoek, maar mocht je het de reis waard vinden, ben je van harte welkom. Ook bij een winkel met goeie service, zou je dat kunnen overwegen. Sluit gewoon je eigen blue-ray speler daar aan, en laat ze dan nog eens de Arc demonstreren. Via de Sonos-app kun je precies zien wat voor signaal er binnen komt.
Succes met uitzoeken, snap dat dit voor jou wel eens een deal-breaker zou kunnen worden.