Nedis 3x HDMI naar 2x HDMI eARC.


Is er iemand bekend met de Nedis 3x HDMI naar 2x HDMI eArc, mijn Philips tv 55Oled803/12 heeft geen eArc ingang wat blijkbaar wel nodig is om volledig te kunnen genieten van Dolby Atmos. En wil er dan ook mijn AppleTV en PS5 op aansluiten.
Zou graag willen weten of het werkt en of er iemand is die dit al ervaren heeft.

Bij voorbaat dank, Ivo


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Reputatie 7

Bij de vraag of je eARC nodig hebt hoort de vraag hoe je nu TV kijkt. De eARC-aansluiting zorgt ervoor dat ongecomprimeerde Atmos van je TV naar de soundbar kan. En daar zit 'm de kneep: op dit moment komt ongecomprimeerde Atmos alleen voor bij externe apparaten als BD-spelers, mogelijk spelcomputers en Apple TV (maar die kan ook gecomprimeerd Atmos weergegeven volgens mij). De apps op je TV gebruiken allemaal gecomprimeerde Atmos. Gecomprimeerde Atmos kan gewoon via HDMI-ARC. 

Kortom: als jij alleen de apps op je TV gebruikt is eARC voor jou op dit moment overbodig.

Zonder link is het wat moeilijk te vinden welke Nedis je precies op het oog hebt, maar de meeste lijken eARC vooral te kunnen transporteren en niet toe te voegen: als je TV dus geen eARC heeft, lijk je er wel eens niets aan te kunnen hebben. Op een TV zonder eARC waar je toch van een externe bron ongecomprimeerde Atmos naar een Arc of Beam (Gen 2) wilt hebben wordt meestal de HDFury Arcana of een Feintech (weet zo niet welke) aangeraden die het HDMI-signaal van de externe bron omzetten naar eARC. Voordeel van de Feintech lijkt de prijs en het feit dat deze een geïntegreerde switch heeft.

Dankjewel voor je heldere en snelle uitleg, heb het artikel toch besteld (hoezo ongeduldig) ben benieuwd of het werkt. Onderstaande heb ik besteld
 

 

Reputatie 7

Tja. Als ik het zo lees, haalt deze extractor het geluidsspoor uit de HDMI om dat af te splitsen naar een optische aansluiting of een minijack. Vraag is waar je die dan voor gaat gebruiken, want je Arc heeft een (e)ARC-aansluiting. De extractor doe ook niets met eARC, dus het ding past ook niet in je vorige verhaal. Ik ben benieuwd wat je ervan verwacht.

Heb het al geprobeerd, het werkt enigszins, maar niet naar behoren. Kan nu de hdfury arcana kopen voor een mooi bedrag, wil er eerst iets meer van weten. Er zou dan een splitter tussen moeten maar ik heb verder ook geen idee welke splitter je hiervoor nodig hebt. Is het dan een normale splitter of zou deze ook geschikt moeten zijn voor HDMI 2.1

Reputatie 7

Maar heb je inderdaad een BD-speler waarvan je Atmos geluid wilt hebben? Want anders is gewoon alles overbodig. Zie mijn eerste antwoord.

Reputatie 2
Badge +2

Hoi @ivang, ik probeer met je mee te denken, ik heb hier een hdfury met een ATV4K gen2 in de opstelling. Maar je bent niet duidelijk genoeg in je beschrijving dus een aantal vragen: 

- Als ik het goed begrijp komt je content van een ATV (welke? 4K? Welke 4K-versie, er zijn er 3) of van een PS5. Je wilt dat signaal splitsen in video en audio en zoals @106rallye uitlegt heeft dat alleen meerwaarde als beide apparaten ongecomprimeerde dolby Atmos doorgeven. De 4K atv’s doen dat wel, van de PS5 weet ik het niet, maar dat zul jij wel weten.

je hebt het over een splitter, maar eigenlijk heb je niet dat nodig maar een HDMI Switch, klopt dit plaatje?

Je schrijft niet welke Sonos soundbar je hebt, maar ik neem aan een surround opstelling met een bar als de Arc of de Beam die Atmos ondersteunt. En ik neem aan dat de tv 4K ondersteunt.

Nu dan, het blokje “S” schakelt als HDMI switch tussen de bronnen ATV en PS5. Dan gaat er een HDMI kabel naar de HDFury en die splitst vervolgens video en audio, waarbij video naar je TV gaat en Audio (in ongecomprimeerd dolby Atmos) naar je Sonos opstelling. Je maakt dan dus geen gebruik van apps op je tv, de tv fungeert eigenlijk alleen maar als beeldscherm.

Als mijn schets klopt met jouw gewenste situatie dan is de kwaliteit van elke component in deze uitgebreide keten belangrijk. je in elk geval heb je voor ongecomprimeerd Atmos ook hoge capaciteit HDMI kabels nodig. Voor de switch geldt hetzelfde, ik kan je daar niet over adviseren maar ongetwijfeld gaat het goedkope spul dan de zwakke schakel in je keten zijn en bereik je nog je doel niet. De Vrroom van HDfury doet dit wel (en meer) maar is wel weer over-the-top kostbaar en schiet dan z’n doel voorbij.

 

 

Dankjewel Allissey, heb er mezelf ook iets meer in verdiept. Jouw opstelling klopt, alleen dan komt er ook nog de ziggo next erbij. De AT is de 4K 1e generatie, PS5 kan dolby atmos doorgeven maar alleen met apps en BD. Heb de hdfury arcana gekocht en ga hem voorlopig achter de tv maken met klittenband en dan de HDMI omsteken die ik op dat moment nodig heb. Zal uiteindelijk een switch kopen die naar behoren werkt, Vrroom heb ik ook naar gekeken maar die is mij te duur. 
Mijn Sonos; Arc, Sub 1e generatie, 3x One’s, Move en de Beam.

 

Reputatie 2
Badge +2

Succes! Laat je nog even weten hoe dat bevalt met “omsteken” als je de arcana in huis hebt? Ik heb als input alleen een ATV, ben benieuwd of arcana de verschillende inputs flexibel op kan vangen. Ik ben erg tevreden over de werking en de fijn-afstelling voor zowel video, audio incl het opvangen van vertragingen etc. En als er uiteindelijk toch een switch zou komen, voor welke je dan gekozen hebt? Op termijn wil ik nog een blu-ray speler erbij pluggen maar dan heb ik er nl. ook één nodig. Liefst eentje die automatisch schakelt naar gelang welk apparaat afspeelt. 

Laat zeker nog iets weten, ben zelf ook wel benieuwd, vanaf dinsdag zullen we het weten. Voor aanschaf van de switch moet ik nog even wat huiswerk doen.

Reputatie 7

Je hebt de Arcana al, maar hier wordt ook de Feintech genoemd, die al een ingebouwde switch heeft: https://en.community.sonos.com/ask-a-question-228987/beam-gen-2-with-arc-6880930

Heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar kon de arcana (gebruikt) voor nagenoeg dezelfde prijs krijgen. Verschillende reviews gelezen en bekekenen, denk dat de arcana voor mij de beste optie is. Op Discord staan ook een aantal switches die zouden moeten werken, één daarvan staat me wel aan en is redelijk geprijsd, is Amerikaans maar op Amazon NL staat dezelfde onder een andere naam. Wordt vervolgd…

Heb inmiddels een HDMI switch aangeschaft die naar behoren werkt, het is de Roofull 5 port 4k hdmi switch geworden. Let op er zijn meerere die veel op elkaar lijken, naar het schijnt is deze de enige die doet wat hij moet doen. Enige minpuntjes zijn, dat de ps5 aan gaat als ik de tv aanzet i.c.m. de ziggo next, waarschijnlijk ergens een instelling in de ps5 niet goed staan en de automatische functie krijg ik niet werkend (ab die erbij zit voldoet prima om te switchen)

Reputatie 7

Zie wellicht ook https://www.makeuseof.com/stop-ps5-turning-on-off-with-tv/