Matig geluid Beam aangesloten op tv via optische kabel.

  • 22 November 2021
  • 10 reacties
  • 547 Bekeken

Ik heb een Beam gekocht om het geluid van mijn tv mooi vol te krijgen. Echter, na aansluiting van de Beam met een optische kabel werkt hij wel, maar het geluid is niet beter dan van de tv. Je hoort eigenlijk geen verschil. Dus is de aanschaf vooralsnog weggegooid geld. Heeft iemand tips?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk dat een instelling op de tv niet goed staat. Je zou kunnen experimenteren met de diverse instellingen.

Reputatie 7

Dolby Digital zal beter klinken dan Stereo PCM. Denk ook aan de instellingen van een evt. KPN- of Ziggo kastje.

Al een Trueplay gedaan?

@Erooij en @106rallye, dank voor jullie reacties, maar beide heeft niet geholpen. Helaas. 

Reputatie 7

Mag ik vragen welke instellingen je hebt geprobeerd?

Reputatie 7
Badge +3

En wat zie je in de app onder tv watvoor geluid erdoorgegeven wordt?

En hoe klinkt het wanneer je muziek doorgeeft naar je Beam?

@106rallye Ik moet even uit mijn hoofd reageren omdat de Beam ergens anders wordt gebruikt dan waar ik nu ben. De TV is een al wat oudere Panasonic die op een Extrend satellietontvanger is aangesloten. CanalDigitaal. De TV heeft weinig instellingsmogelojkheden. Maar de tv blijft ook zelf geluid geven naast de Beam. 

@Erooij   de app geeft aan TV Beam. Je kan het volume dan bedienen met de Sonos app. Alleen hoor je vrijwel geen verschil met de tv zelf. Iets meer bas, maar eigenlijk niks bijzonders. Als ik Spotify doorzet dan klinkt dat wel goed. Een beetje vergelijkbaar met de Play Ones die er staan. Ik gebruik ze overigens apart en niet samen met de Beam. Die is er alleen voor de tv. 

Reputatie 7
Badge +3

De app moet ook aangeven of er pcm stereo of Dolby Digital wordt ontvangen. Een juiste instelling van tv en ontvanger is van essentieel belang voor een goede doorgifte van het geluid  

Wanneer je tv geluid blijft produceren richting tv en Beam dan zou ik er persoonlijk voor kiezen de Beam te retourneren of een nieuwe tv te kopen. Het mindere geluid van de tv zal altijd het geluid van de Beam verstoren. 

Reputatie 7

De app geeft aan wat de Beam weergeeft:

Als het geluid van je TV niet uit gaat, is er iets niet goed aangesloten of ingesteld. In de instellingen van de TV moeten de speakers worden uitgeschakeld, danwel het gebruik van de optische uitgang worden ingesteld. Voor het beste geluid dienen de TV en de ontvanger zoveel mogelijk op Dolby Digital te worden gezet. Of dat resultaat heeft kun je inde Sonos app zien, zie boven.

@106rallye 

@Erooij 

Dank voor jullie duidelijke adviezen. Ik denk dat ik daar wel wat mee kan. Ga ik mee aan de slag zodra ik er weer ben!