Beantwoord

Kraken/tikken in geluid Playbar


Sinds anderhalf jaar heb ik naast mijn 2 Play 1s een Playbar. Deze zijn alle 3 gekoppeld en staan in dezelfde kamer. De Playbar is gekoppeld aan de Philips TV dmv een Toslink kabel. Tot nu toe naar tevredenheid, maar de laatste paar maanden valt het op dat er wat tikken tijdens het TV kijken ontstaan. Ook bij het afspelen van muziek of het kijken naar Netflix hoor je regelmatig kraken en/of tikken. Loskoppelen van de TV heeft geen effect gehad en updaten naar de nieuwste Sonos versie ook niet. Het kraken is ook alleen op de Playbar en niet op de 2 Play 1s. Ook standalone maakt de Playbar dit geluid, terwijl er voorheen geen problemen waren. Iemand een idee?
icon

Beste antwoord door Tim S 9 May 2019, 09:08

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

23 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Doet dit probleem zich alleen voor op TV-geluid? Alleen Netflix?
Of ook geluid afkomstig van een dvd-speler / TV-decoder?
Wat als je muziek zou afspelen wat te selecteren is via de Sonos app? denk hierbij aan radio van tunein, of Spotify.
Ook ontvangen we graag een diagnose kort aangemaakt naadat het tikkende geluid zich voordoet.
Zie dit bevestigings nummer hiervan graag tegemoet.
Het kan dat we via de mail zullen verder communiceren als we antwoord van je vernomen hebben.
Hallo Tim, ik heb deze week meerdere bronnen afgespeeld. Het meest hoor je het tikken bij Netflix. Het is echter ook te horen bij ander TV geluid (via KPN Modem) en als je muziek afspeelt via de Sonos app. Het diagnose nr is 779881359
Reputatie 7
Badge +2
Wil je vragen ons even te bellen zodat we onderzoek kunnen doen naar de TV z'n output en netwerk instellingen.
Zie in de diagnose geen zaken naar voren komen die dit tikkende probleem zouden verklaren

NL: 0800 555 1234
BE: 0800 644 44

Hallo, sinds enkele daken kraakt het geluid van mijn sonos beam. is +/- 1.5 jaar oud denk ik, maar erg storend geluid. zowel bij hoge als lage klanken. zowel bij TV, Netflix, muziek,…

Heb een diagnose gedaan: 1251847690

 

Van dit soort toestellen is het toch niet aanvaardbaar denk ik…

Graag asap en oplossing.

 

Thx!

Reputatie 7
Badge +2

Hallo, sinds enkele daken kraakt het geluid van mijn sonos beam. is +/- 1.5 jaar oud denk ik, maar erg storend geluid. zowel bij hoge als lage klanken. zowel bij TV, Netflix, muziek,…

Heb een diagnose gedaan: 1251847690

 

Van dit soort toestellen is het toch niet aanvaardbaar denk ik…

Graag asap en oplossing.

 

Thx!

Zie dat we dit al netjes via email aan t afhandelen zijn.

Badge

Sedert enkele dagen ook hier tikkend geluid in de Playbar met 2 play 1 speakers in surround modus.

Enkel bij kijken naar Netflix of TV via Telenet decoder, niet bij afspelen van muziek via Spotify...

Reputatie 7
Badge +2

Klinkt ernaar dat de TV een tikkend geluid zou geven waarin de Sonos dit zal laten horen.

Ben je al met de audio instellingen van de TV bezig geweest? kijkende of bij het forceren stereo af te spelen (PCM) het zelfde probleem zich nog voordoet?

Zie ook graag het bevestigings nummer van een diagnose tegemoet.

Badge

Heb al de digibox naar fabrieksinstellingen terug gezet, instellingen van de TV bekeken en aangepast... Diagnostische gegevens verzonden: 1524248828

Bedankt voor de feedback!

Gr,

Wouter

Reputatie 7
Badge +2

Heb al de digibox naar fabrieksinstellingen terug gezet, instellingen van de TV bekeken en aangepast... Diagnostische gegevens verzonden: 1524248828

Bedankt voor de feedback!

Gr,

Wouter

De diagnose laat zien dat Sonos een stereo signaal ontvangt, zou je de zelfde problemen ervaren als je zorgt dat Sonos een dolby digital 5.1 signaal ontvangt?

Dit zijn instellingen die je wil aanpassen in beide de TV-decoder en de TV.

Badge

Ik zoek dit eens uit, dacht nochtans dat het op 5.1 stond ingesteld... 

Ik laat nog iets weten!

Reputatie 7
Badge +2

Ik zoek dit eens uit, dacht nochtans dat het op 5.1 stond ingesteld... 

Ik laat nog iets weten!

Kan ook dat het allemaal op Dolby Digital 5.1 staat, en dat je iets op had staan wat toevallig als stereo werd aangeboden door de TV-decoder, denk hierbij aan een reclame blok, of een zender wat alleen stereo kan aanbieden.

Gelukkig zijn er steeds meer zenders die wel Dolby Digital aanbieden.

Je kan nagaan wat je Sonos ontvangt via: Instellingen > Systeem > Info over mijn systeem. (scrollen naar je soundbar voor de ingang: Stereo of Dolby)

Badge

Dag Tim, net eens gekeken en staat op dolby 5.1 (altijd omzetten) in de digibox maar bij sonos systeem staat er nog steeds dat stereo binnenkomt... ook Netflix serie of film in 5.1 staat er stereo input…

Nu, heb digibox naar fabrieksinstellingen teruggezet en voorlopig is het getik er niet meer 👍🏻

Reputatie 7
Badge +2

Fijn om te horen dat het getik weg is, maar dat je Sonos geen Dolby Digital 5.1 zou ontvangen terwijl de decoder goed staat voor surround, laat wel zien dat er mogelijk nog een instelling in de TV aangepast moet worden.

De TV zou nu van de decoder 5.1 ontvangen, maar geeft alsnog stereo aan Sonos.

Badge

Ja, vreemd, tv geluid staat op "uit" bij instellingen, zie niets anders dat ik zou kunnen instellen...

Reputatie 7
Badge +2

Ja, vreemd, tv geluid staat op "uit" bij instellingen, zie niets anders dat ik zou kunnen instellen...

Meeste TV’s hebben een optie om Stereo(PCM) te selecteren, of Dolby Digital, of een ander audio format.

Soms word het weergegeven als “meer-kanaals” of een andere benaming.

Badge

Ik ga vanavond op onderzoek 😉

Badge

Dit kan ik enkel selecteren, dolby digital of dts niet beschikbaar...

Badge

Ik vond op andere fora dat Samsung enkel 5.1 via HDMI ARC doorgeeft, niet via toslink en playbar enkel aan te sluiten via toslink...

Reputatie 7
Badge +2

Alleen de eerste 2 opties in je foto is een optie voor het Sonos systeem.

Zou spijtig zijn als Samsung voor jou model TV geen DD via optisch zou aanleveren.

Al bevestiging van Samsung support hierin ontvangen?

Badge

Ik neem eens contact op met de support…

Toslink is toch gemaakt om DD door te sturen dacht ik?? Zit een optische uitgang op de TV die nu naar de soundbar gaat... Echt  vreemd…

Ik laat je hun reactie weten!

Gr,

Wouter

Badge

Volgens Samsung ligt het probleem bij jullie... Typisch…

Is er een instelling waar DD kan worden geactiveerd in de sonos app/playbar? 

Normaal detecteert de playbar toch automatisch het inkomend signaal?

 

Reputatie 5
Badge +3

Hey, het is niet mogelijk om een signaal van DD naar stereo om te zetten in de Sonos-app of anders om. De Playbar speelt af wat hij binnenkrijgt. (Ik laat hierin weg wanneer een Playbar surround binnenkrijgt en er geen surround speakers ingesteld zijn)

 

Waarom je geen DD kunt instellen op je tv kan ik niet verklaren. Een optische kabel kan maar een kant over verbinden, van tv naar de speaker toe. En dan ook puur audio-data. Hierdoor kan de Playbar niet de tv beïnvloeden wat de tv wel of niet kan voor audio-instellingen. Ik vind het jammer om je nogmaals terug te moeten sturen maar we kunnen je hier niet bij helpen.

Badge

Dag Frank,

Had ook al zo'n vermoeden…

Bedankt voor de feedback!

 

Grtjs,

Wouter