Koppelen van een stereopaar als surround speakers voor de playbar


Ik heb een bestaand stereopaar (kamer) van twee Play1's. Nu wil ik bij de playbar aan mijn TV ook surround speakers koppelen (kamer TV). Ik kan daar vreemd genoeg niet voor het stereopaar kiezen, maar moet de play1's weer opnieuw daaraan koppelen. Zo gauw ik dat doe, worden deze uit het bestaande stereopaar (kamer) gehaald. Moet toch niet moeilijk zijn om het geluid van de TV ook automatisch over het stereopaar te laten gaan, zonder dat ik die kamers steeds moet koppelen?

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

13 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
Ik denk dat je Sonos in een andere gedachte hebt aangeschaft dan hoe Sonos de Sonos producten op de markt heeft gebracht.
De Play:1's zijn of een stereopaar, of surround speakers, ze kunnen niet 2 functies tegelijkertijd uitvoeren.
Tevens is het afspelen van TV geluid niet bedoelt voor gegroepeerde kamers, TV geluid is alleen voor de Playbar of Playbase die een Sub en Surround speakers gekoppelt heeft staan.
Wij gaan er vanuit dat groeperen van TV geluid naar andere kamers er voor zorgt dat de andere kamers stotteren of een echo/vertraging geven.
Alleen muziek vanuit de Sonos app is te groeperen naar andere kamers.
Het vreemde is dat het tot voorheen altijd zo gewerkt heeft. Na een storing ben ik zaken opnieuw moeten gaan instellen en krijg ik het niet meer voor elkaar. Het werkte altijd zo dat als de TV aanstond deze over de soundbar én de twee play apparaten speelde. Maar ik kon ook gewoon apart de play-apparaten als kamer kiezen om - los van de TV - muziek af te spelen.
Reputatie 7
Badge +2
Ontvang graag een diagnose van de installatie, misschien zie ik iets wat niet goed staat.
Groeperen en de-groeperen van kamers moet altijd lukken, maar wat voor goed of slecht effect je op de andere kamers gaat krijgen als je TV geluid daar naar toe zou sturen kan ik verder niet garanderen.
Done: 1931397415
Reputatie 7
Badge +2
Ok misschien volg ik je niet helemaal.
In je 1e bericht, beschrijf je hoe de Playbar geen optie tot een stereopaar geeft, en dit klopt, want de Playbar kan alleen surround speakers koppelen, waarin de 2 Play:1's deel gaan uitmaken van de Playbar.
In dat optiek, zou je een kamer genaamd TV hebben, wat dus als 1 kamernaam word weergegeven, maar eigenlijk 3 speakers zijn (playbar + 2 Play's)
In uw huidige setup, staat de Playbar zonder surround speakers, genaamd TV.
En staan uw Play:1 speakers in een stereopaar genaamd: Woonkamer.
Deze TV en Woonkamer, zijn te groeperen (voor muziek) via de Sonos App.
Je zou de Woonkamer aan de TV kamer kunnen groeperen bij TV geluid, maar dan gaan wij van Sonos er vanuit dat de Woonkamer zal gaan stotteren of mogelijk een echo/vertraging in geluid zal produceren als je dit zou vergelijken met het geluid wat uit de TV kamer (playbar) komt.
In je 2e bericht, verwoord je hoe je geluid in een groep hebt kunnen zetten, en ook hebt kunnen degroeperen zodat de Woonkamer (play:1 stereopaar) op zichzelf muziek afspeelt zonder de Playbar.

Omtrent je 1e bericht verwoord ik hoe het of een stereopaar, of een surround zet is, maar de Play:1's niet beide functie's tegelijkertijd kunnen uitvoeren.
Omtrent je 2e bericht kan ik alleen maar bevestigen dat ze inderdaad te groeperen en de-groeperen zijn, als dit niet mogelijk is, dan is er mogelijk iets technisch niet in orde (wat ik verder in de diagnose niet terug zie)

Misschien is het beter ons telefonisch te contacteren zodat we het probleem beter kunnen bespreken / oplossen.
Badge +1
Ik zie dat dit topic al wat ouder is maar toch. Ik heb gisteren een Subwoofer gekocht en worstel bijna met hetzelfde onderwerp.
Ik heb in de woonkamer 2 play 3’s (stereo) en een playbar gekoppeld met de Subwoofer staan.
Als ik surround wil hebben moet ik de play 3’s dus uit de stereomodus halen en als surround koppelen aan de playbar en Sub.
Anderom als ik de surroundmodus niet gebruik, omdat ik radio luister moet ik dat proces dus omgekeerd herhalen?
Of kan ik de play 3 (stereo) direct af- en aankoppelen als surround.
En ten tweede, bij die surround koppeling moet ik dan de beide Plays opnieuw als speaker aanmelden?
Ik vind de uitleg erg gericht op een eerste installatie vandaar mijn vragen.

Groet Wim
Reputatie 5
Badge +3
De Play's opnieuw koppelen, maar dan als surround speakers.
Muziek aspelen in surround modus klinkt ook best wel goed, vooral met de Sub erbij.
Ik kijk films en luister muziek in een 5.1 opstelling, geen gedoe met koppelen en ontkoppelen, speelt lekker zo.
Reputatie 7
Het Sonos-systeem is er inderdaad niet op gericht om op eenvoudige wijze een surroundopstelling (ik neem aan dat je de Play:3 achter je hebt staan) uit elkaar te halen naar, in jouw geval, een Playbar en een Sub voor TV en een stereopaar Play:3’s. Ik moet zeggen dat ik er in mijn opstelling (Beam, Sub en twee One’s in surroundopstelling) geen last van heb dat bij het afspelen van muziek ook de Beam en de Sub meedoen.
Het uit elkaar halen van zo’n opstelling is voor mij dus ook niet nodig, tenzij je de beide achterspeakers ergens anders als stereopaar of solo zou willen gebruiken.

N.B. Bij muziek spelen alle speakers stereo; de muziek wordt niet surround gemaakt, zoals bij sommige AV-receivers.
Badge +1
Dank voor jullie advies, ga er mee aan de slag vandaag.

Grt. Wim
Wil even in haken op dit topic.
Heb nu ook de Playbar de Sub en 2x Sonos One als surround opstelling staan in mij woonkamer.
Nu wil ik nog twee keer Sonos One aankopen voor in keuken gebied kan ik deze dan wel als stereo paar koppelen?
Reputatie 5
Badge +3
Dat zou moeten lukken. Wijs ze aan de nieuwe kamer (keuken) toe en je zou ze moeten kunnen toevoegen als stereopaar.
Dat zou moeten lukken. Wijs ze aan de nieuwe kamer (keuken) toe en je zou ze moeten kunnen toevoegen als stereopaar.
Thanks ga ze kopen en kijken of lukt geef dan wel reply hier👍🏻
Reputatie 5
Badge +3
Prima, alvast veel luistergenot ☺️