Skip to main content
Beantwoord

Kan One SL wel horen tot in de achterkamer, maar Sonos beam niet?

Ik heb een beam en 2 one sl speakers, en wil eventueel uitbreidenen, als ik inde achterkamer zit dan hoor ik de one sl goed maar de beam blijft achter, ik heb al van alles met de instelling via de s2 app geprobeerd maar ik krijg dit niet voor elkaar.

Jaren geleden, voor dat ik sonos aanschafte, heb ik een hcs van samsung hts j 5500 gekocht en als ik daar dan via BT naar dezelfde muziek via radio of Spotify luister heb ik een perfect geluid,  setje kostte destijds rond de €300,=

Beste antwoord door CandA

Beste Erooij, ik heb de instellingen zoals je aangeeft toegepast, de afstand stond bij mij vanaf begin altijd op meer dan 3 meter, maar ik had het om een beter resultaat te krijgen op 0,6 tot 3 meter gezet, je gaat wat uit proberen hė. Nu ingesteld volgens bovenstaande en wat met de schuifregelaar gedaan, lijkt wat te hebben geholpen maar dit zal zich uit moeten wijzen. Overigens had ik de afstand van de surround speakers gewijzigd omdat als ik dit met de hcs doe er een meer of minder krachtig signaal naar toegestuurd wordt. Maar eerlijkheidshalve, nu alweer een tijdje geluisterd hebbende terwijl ik dit bericht schreef, het al klinkt al wat beter, dus ik word al weer wat positiever over een eventuele uitbreiding.

Overigens vanmorgen een Sonos update gehad op mijn telefoon, het systeem staat op aut. update maar kan niet zeggen dat dit iets gedaan heeft.

In elk geval dank voor je adequate reacties, en zoals het zich er nu laat uitzien en ook niet onbelangrijk laat horen, voor je aangedragen oplossing👍

Thanks and greetz,

CandA

Bekijk origineel
Heb je hier een antwoord gevonden op je vraag?

12 Reacties

Astrid L
Forum|alt.badge.img+2
  • Sonos Staff
  • 63 reacties
  • 4 maart 2025

He ​@CandA, welkom in de Sonos community!

Ik heb de titel even aangevuld op basis van je thread topic, zodat het voor de andere gebruikers duidelijker is wat jouw vraag is.
Dubbelcheck je even of de titel jouw huidige vraag goed samenvat? Hopelijk kan één van onze tech-savvy forumleden je dan wat verder helpen. 😄

106rallye
  • 8425 reacties
  • 4 maart 2025

Hoe heb je de Beam en de One SL’s ingesteld? Als surround set? Staat de Beam dan het verste weg van de achterkamer of het dichtst bij? Gaat het om het luisteren van muziek of om TV-geluid? Staan de surrounds op “volledig” bij muziek of op “sfeer”?

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4404 reacties
  • 4 maart 2025

Een situatieschets zou misschien verhelderend zijn. Wanneer de achterkamer buiten het “gezichtsveld” van de beam valt dan zal je die mogelijk ((veel) minder horen. Aan de andere kant vraag ik mij af hoe je überhaupt kunt horen waar het geluid precies vandaan komt wanneer je ineen andere ruimte staat. 

Dat een ander set wel aan je verwachting voldoet zegt niets over de kwaliteit van het systeem. Mogelijk is het, door o.a. TruePlay, juist wel veel beter hoe het geluid in de voorkamer wordt geprojecteerd. Mogelijk dat je, voor muziek, dan een extra speaker(s) moet plaatsen.

• Auteur
  • Junior
  • 5 reacties
  • 4 maart 2025

Beste reageerders, ik heb de beam onder de tv geplaatst en de one sl speakers staan in een ruimte van 5 m2 rechts en links tegenover de beam in dezelfde ruimte waar ik naar muziek luister, het tv geluid vind ik niet zo belangrijk, maar muziek luisteren wel. Over Trueplay is mij verteld dat je dat alleen kunt gebruiken op een iPhone, wisselen tussen volledig en sfeer maakt niet veel verschil en als ik in de app naar de instelingen ga dan kan ik daar het geluid van de surround speakers wijzigen en in de EQ het geluid van de tv en de muziek.

Ik weet dus niet wat ik verder nog kan om e.e.a. te verbeteren maar zoals ik al in mijn vraag stelde valt de prijs kwaliteit tegen over de hcs behoorlijk tegen en vraag ik mij af of het investeren in een uitbreiding wel het beoogde resultaat heeft.

Ergo, ik gebruik de sonos bijna hoofdzakelijk bij tv kijken en bij uitzondering om muziek te luisteren, en omdat de beleving mij erg tegen valt doe ik dit dan via de hcs omdat de EQ daarvan meer instellings mogelijkheden heeft.

Hopende dat jullie wat met deze info kunnen, verneem ik graag van jullie?

Bij voorbaat dank, met hartelijke groeten.

CandA

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4404 reacties
  • 4 maart 2025

Hoe is de achterkamer gesitueerd tov de verschillende speakers? Wellicht kan je toch eens een iPhone/ipad van een kennis gebruiken om TruePlay uit te voeren. 
Dat je vrijwel geen verschil hoort tussen sfeervol en volledig komt mij erg vreemd voor. Dat verschil is het verschil tussen dag en nacht. 

Wanneer tv geluid niet heel belangrijk is dan zou je ook kunnen overwegen de one’s als stereopaar te verplaatsen naar de achterkamer en dan te groeperen met de voorkamer. Wellicht geeft dat het beoogde resultaat.

106rallye
  • 8425 reacties
  • 5 maart 2025

Kleine kanttekening: het verschil tussen sfeervol en volledig geldt alleen voor muziek van een andere bron dan de TV.

Ook ik ben wel benieuwd naar het wat je dan als verschil tussen de Samsung en de Sonos setjes constateert. Waar zit het kwaliteitsverschil? En je zou ook iets over de plaatsing ten opzichte van de achterkamer kunnen zeggen.

• Auteur
  • Junior
  • 5 reacties
  • 5 maart 2025

Beste Erooij, als je mijn eerste reactie goed het geïnterpreteerd dan weet je dat alles in een (1) ruimte staat dus in de woonkamer, met de beam onder de tv en de beide one sl speakers er tegenover op 5 meter afstand links en rechts van de beam maar als ik muziek luister zit ik het dichtsbij de one sl speakers en hoor ik de beam niet, het tv geluid is minder belangrijk heb sonos gekocht voor een betere muziek beleving.

Greetz CandA

• Auteur
  • Junior
  • 5 reacties
  • 5 maart 2025

Beste 106rally, het verschil hoor je pas als je vreselijk hard naar de muziek wil luisteren zo ook met de instelling voor het bas geluid dmv. de instelling 'loudness', het verschil is dat ik alle speakers van de hcs wel hoor.

Greetz CandA

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4404 reacties
  • 5 maart 2025

Een voor- en een achterkamer zijn bij mij 2 verschillende ruimtes, bijvoorbeeld gescheiden door een schuifdeur. Je bedoelt dus dat je de beam niet achter in de kamer hoort. Overigens klopt er nog iets niet volgens mij, je schrijft over een kamer van 5m2 en nu weer dat de speakers op 5 meter afstand staan.

Maar goed, je heb dus één redelijk grote ruimte en je hoort de beam niet goed. Dat zou dan toch echt een instelling moeten zijn en mijn advies is om iemand te zoeken met een iPhone die je even kunt gebruiken voor TruePlay.

Een ander punt is dat wanneer je muziek afspeelt en de keuze gedaan wordt voor sfeervol, zonder dat je het volume voor muziekafspelen teveel naar de surrounds zou trekken, je toch veel sterker de beam zou moeten horen. Bij volledig hoor je vooral de surrounds wanneer je daar zit.

Anders zou je Sonos eens moeten bellen of zij iets verkeerds in je Beam zien (via een diagnose). Je beam moet echt de overhand op je one’s kunnen hebben.

• Auteur
  • Junior
  • 5 reacties
  • 5 maart 2025

Beste Erooij sorry, in mijn vraag spreek ik inderdaad over 'achterkamer' maar daarmee bedoelde ik te zeggen ' achter in de kamer', maar om een duidelijker beeld van de situatie te geven, de kamer waarin het zich 'afspeelt' is ongeveer 5x5 meter, als de beam onder de tv zit die aan de ene wand hangt en de one sl speakers links en rechts tegenover de beam dan is dat 5 meter. Over Treuplay, helaas beschikt niemand van mijn kinderen, vrienden of kennissen over een iPhone, bovendien vind ik dat er bij aankoop van sonos wel op gewezen mag worden dat de app wel op Android toestellen gebruikt kan worden maar je dan niet over alle mogelijkheden zoals bv. Trueplay beschikt, een soort kartel vormin? Overigens uit andere Trueply topics lees ik dat jij een ware Apple adept bent, maar het is een ieder niet gegeven om over een dure telefoon te kunnen beschikken, zeker als je die alleen gebruikt om bereikbaar te zijn en een berichtje te kunnen ontvangen en of te versturen, per slot zijn er ook nog mensen die niet de hele dag op hun telefoon "zitten", maar dit even terzijde. Al met al heb ik nog geen oplossing om beter naar muziek te luisteren met de dure apparatuur van Sonos, laat staan over tegaan tot uitbreiding van mijn systeem waarbij ik dan voor een goed gebruik en niet afhankelijk te zijn die wel over zo'n toestel beschikken, hiernaast ook nog een dure telefoon moet kopen?

Thanks and greetz,

CandA

Forum|alt.badge.img+3
  • Rock Star
  • 4404 reacties
  • 5 maart 2025

Het is ook niet strikt noodzakelijk om TruePlay te doen, het is een handig hulpmiddel. Sonos communiceert prima dat de volledige TruePlay alleen met iPhone of iPad kan.

Wat gebeurt er wanneer je de muziekinstelling op sfeervol zet en de volumeregelaar voor muziek in de middenpositie of meer naar links? Staat de afstand goed ingesteld voor de beide surrounds?

Bij mij kan je die afstand niet selecteren omdat er TruePlay is ingesteld. Dit zou bij jou wel moeten kunnen. 

• Auteur
  • Junior
  • 5 reacties
  • Antwoord
  • 5 maart 2025

Beste Erooij, ik heb de instellingen zoals je aangeeft toegepast, de afstand stond bij mij vanaf begin altijd op meer dan 3 meter, maar ik had het om een beter resultaat te krijgen op 0,6 tot 3 meter gezet, je gaat wat uit proberen hė. Nu ingesteld volgens bovenstaande en wat met de schuifregelaar gedaan, lijkt wat te hebben geholpen maar dit zal zich uit moeten wijzen. Overigens had ik de afstand van de surround speakers gewijzigd omdat als ik dit met de hcs doe er een meer of minder krachtig signaal naar toegestuurd wordt. Maar eerlijkheidshalve, nu alweer een tijdje geluisterd hebbende terwijl ik dit bericht schreef, het al klinkt al wat beter, dus ik word al weer wat positiever over een eventuele uitbreiding.

Overigens vanmorgen een Sonos update gehad op mijn telefoon, het systeem staat op aut. update maar kan niet zeggen dat dit iets gedaan heeft.

In elk geval dank voor je adequate reacties, en zoals het zich er nu laat uitzien en ook niet onbelangrijk laat horen, voor je aangedragen oplossing👍

Thanks and greetz,

CandA

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ben je akkoord dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen