Beantwoord

Kan ik op mijn TV een Beam aansluiten?

  • 27 December 2021
  • 12 reacties
  • 501 Bekeken

Goedendag,

Ik heb wat hulp nodig bij het aanschaffen van een Beam. 
 

Wat ik al heb:

Philips TV (12 jaar oud) 42PFL9664H/12

2 sonos ones (1 one en 1 oneSL)

 

Ik zou graag een mooie filmervaring willen op het gebied van het geluid. Mijn TV heeft geen HDMI Arc en ik weet niet wat optische verbinding is en of mijn TV dat heeft. 
 

Als eerste:

Kan iemand me vertellen of ik de Beam kan aansluiten op mijn Philips TV?

 

Als tweede:

Ik lees ook topics over het aansluiten van een beam op de de TV ontvanger van KPN. Deze heb ik ook en zie optical opstaan. 
 


 

bedankt!

Patrick

icon

Beste antwoord door 106rallye 27 December 2021, 18:23

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

12 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij heeft je tv ook een optische (spdif) aansluiting. Dit zou dus moeten kunnen werken met het verloopsnoertje wat volgens mij nog steeds bij de Beam meegeleverd wordt.

Aansluiten via het kpn kastje zou ook moeten kunnen. Niet de eerste voorkeur omdat dan bijvoorbeeld het geluid van een eventueel aan de tv aangesloten dvd speler niet doorgegeven wordt.

Maak goede afspraken over eventueel terugbrengen bij niet juiste werking, of koop rechtstreeks bij Sonos voor de mogelijkheid van retour. 

Dag Erooij,

Bedoelt u deze ingang? Want de kabel die Sonos levert ziet er zo anders uit namelijk. 
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Nee dat is hem niet. Ik had gekeken op de handleiding van de tv en daar leek een optische aansluiting naast de HDMI aansluitingen te zitten.

Dit is de kant van de Hdmi aansluitingen

Reputatie 7
Badge +3

Bij nader inzien kan dat ook de netwerkverbinding zijn.

Wel wordt er op pagina 261 van de handleiding gesproken over spdif.

Digital Audio-uitgang (coaxiaal-cinch-S/PDIF) -

gesynchroniseerd met beeld

Je moet inderdaad zoeken naar iets wat lijkt op dat van het kpn kastje. 

Reputatie 7
Badge +3

De netwerkaansluiting dus. 😞

Denk dat het investeren in een modernere tv toch je eerste prio zal moeten zijn of je moet het proberen via je kpn kastje. Weet dan ook niet wat het betekent voor de bediening van alles. Het lijkt mij een lastig verhaal.

Stel dat de tv geen aansluiting heeft. 
 

Heeft de kpn verbinding nog meer nadelen? Zoals niet synchroom lopen van het geluid ofzo?

 

Ik heb namelijk geen DVD/bluray speler. Alleen Chromecast en Apple TV. En ik gebruik Netflix via dat KPN kastje. 

Reputatie 7
Badge +3

De chromecast en Apple TV geven dan geen geluid via de Beam. Tevens twijfel ik of de bediening van het geluid handig gaat. Weet niet of dat dan via de ab van kpn of de app van Sonos moet. Geluid zou wel synchroon moeten lopen. 

Reputatie 7

S/PDIF kan zowel coaxiaal (zoals op de TV van @Mecc1983) als optisch zijn. De Beam aansluiten op de TV gaat hem dus niet worden: geen HDMI-ARC en geen optische aansluiting.

Aansluiten via optisch op de KPN-ontvanger lijkt wel te kunnen. Je moet dan wel de Beam leren op welke signalen van de afstandsbediening hij moet reageren. En het geluid van de Chromecast en Apple TV komen niet over de Beam - die immers niet op de TV is aangesloten.

Reputatie 7
Badge +3

Weer wat geleerd, dacht dat s/pdf altijd de optische was. 
 

Het inlezen van de ab lijkt mij lastig omdat ook het volume van de tv geregeld moeten kunnen worden tbv chromecast en Apple TV. Weet ook niet wat er met het geluid vanuit de kpn gebeurt. Zou deze bij gebruik optische aansluiting toch ook nog doorgaan naar de tv? Zo ja, dan zit je mogelijk ook nog met het probleem dat dat geluid uitgezet moet worden, met als gevolg dat er, bij een dergelijke wat oudere tv, weer continu iets in beeld staat of dat je daar steeds het volume moet terugzetten. 
Misschien ben ik wat pessimistisch, maar ik zou ernstig twijfelen of echt heel goede afspraken maken bij aanschaf.

Sonos zegt dat het gewoon kan op mijn TV, maar ik betwijfel het dus. 
Ik ga gewoon doorsparen tot ik de Beam en de juiste TV bij elkaar heb. Tot die tijd genieten van mijn oude TV, die nog perfect werkt!

Bedankt voor de reacties @Erooij en @106rallye  

Reputatie 7

Meer over S/PDIF: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sony/Philips_Digital_Interface

Dit model TV komt al voor de tweede maal voorbij: