Vraag

instellingen geluid tv

  • 12 December 2019
  • 8 reacties
  • 1392 Bekeken

Goedendag.

ik heb al 2 play 5 staan en ik heb zojuist een playbase erbij gekocht en aangesloten. Nu heb ik alles in 1 kamer staan voor surroundgeluid. Maar nu komt het. Hoe moeten de instellingen van de tv staan, op dolby digital of pmc? En moet de HD audio instelling van de tv op aan of uit staan ? Mijn tv ondersteund in iedergeval dolby……. en. Nog een vraagje. Wat is het verschil tussen dolby en pmc? Als ik zoals

nu alles in een kamer heb ingesteld, en ik wil in de zomer buiten zitten met muziek uit 1 van de play 5s, hoe moet ik dat doen want dan Staat het binnen ook aan. Of als ik

muziek wil luisteren via spotify? Kan dat ook gewoon met de huidige instellingen voor de tv? Ik hoor graag je reactie.…groetjes Johan 


8 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

De tv moet op Dolby Digital staan, bij pcm zal je alleen stereo ervaren. HD instelling zegt mijnwet zoveel, maar gevoelsmatig zou ik deze aanzetten.

Wanneer de play 5’s als surround ingesteld staan dan moet je deze steeds via de app loskoppelen van de surroundopstelling om buiten te kunnen gebruiken. Tevens moet je dan weer een 2e kamer aanmaken.  Voor gebruik tv moet je dat dan weer andersom doen. Niet echt prettig.  
Zelf zou ik in dit geval kiezen voor 2 kleinere speakers als surround en de play 5’s softwarematig in een aparte ruimte zetten. Je kunt dan alle kanten op voor het gebruik.

Oké , dus dat wil eigenlijk zeggen , dat wanneer ik een concert kijk die op tv is, dan niet in stereo kan luisteren ? 

Reputatie 7
Badge +2

Oké , dus dat wil eigenlijk zeggen , dat wanneer ik een concert kijk die op tv is, dan niet in stereo kan luisteren ? 

Als het concert word opgenomen als Dolby Digital 5.1, en je decoder en ook TV staan qua instellingen goed zodat deze Dolby Digital kunnen doorgeven, dan zal je het concert ook op je surround speakers kunnen ervaren.

De meeste radio en muziek programmas afkomstig van de TV, zijn stereo, waarin je muziek dus niet echt op de achter speakers zal horen, voornamelijk van de voorkant, dus de Playbase/Playbar/Beam/Sonos AMP.

Er zijn maar weinig artiesten die hun muziek als Dolby Digital 5.1 openen, dit omdat als hun muziek via de radio word aangeboden in bijvoorbeeld je auto, je muziek dus maar voor de helft hoorbaar is in de auto.

Dolby Digital 5.1 is dan ook meer een concept voor goede films, waarin de film-maker het geluid ook zo heeft opgenomen dat ‘t specfiek via bepaalde kanalen hoorbaar is.

Surround moet je ook meer als omgevings geluid zien, waarin ik betwijfel dat je bij een concert-opname het gekuch van publiek aan de achterkant van de camera wilt horen.

Of als voorbeeld het journaal, je wilt alleen de presentator of presentatrice horen die voor de camera zit, je wilt niet de camera-man horen op je surround speakers.

Oké,  Tim s.

 

ik ben er voor de rest hartstikke blij mee hoor, het bevalt me uitstekend, maar als ik de dolby surroundgeluid aan heb staan in de instellingen van de tv, en bepaalde programma’s ondersteunen dat niet zoals reclame spotjes ofzo, dan past Sonos dat aan?? Of hoe moet ik dat zien? En Tim s, weet jij ook iets van de instelling HD audio ?? Moet die aan of uit staan ? Groetjes Johan 

Reputatie 7
Badge +3

Sonos past niets aan. Sonos speel wat het ontvangt. Zet jij je tv op stereo (pcm) dan zal Sonos stereo afspelen en zullen je achterspeakers niet tot nauwelijks meedoen. 

Badge +1

Hallo,

Mijn Sonos-installatie (2017) bestaat uit een Playbar, een SUB en twee Play-1’, die als surround staan ingesteld. Mijn Samsung QE55Q7FAMLXXN (2017) tv is met de optische kabel aangesloten op de Playbar.

De laatste tijd is de geluidsinstelling van mijn TV in de app (S2 versie 13.0) zichtbaar als PCM Stereo een doen de surround-speakers bij TV-geluid 'niet meer mee'. Bij de vorige app-versies stond bij het TV-geluid alleen 'TV’ en kwam er uit de surround-speakers soms ook surround geluid, maar wellicht was dat suggestie?

Ik heb gecheckt of de geluidsinstelling van de TV soms was veranderd, maar hier kan ik alleen PCM Stereo kiezen. Is er wellicht iets veranderd in de recente software-update van Sonos? Overigens krijg ik bij weergave van de radiostations (Tunein e.d.) wel een surround geluid..

Reputatie 7
Badge +3

Je zult dit echt in de geluidsinstellingen van de tv en eventueel de decoder moeten zoeken. PCM is stereo, je zult iets van Dolby Digital moeten hebben. Sonos speelt wat het ontvangt en past daar niet op aan. 
Het geluid van streaming muziek staat daar los van.

Reputatie 7

Het verschil is enkel dat de app nu duidelijker aangeeft wat je Sonos weergeeft. Eerder was dit enkel te vinden via Systeem-Over mijn systeem. Eerder zag je alleen de bron (“TV”) nu ook het geluidsformaat.

Ik zou inderdaad eens de instellingen van je Tv doornemen.

Reageer