Beantwoord

installatie stereo naar 5.1

  • 22 January 2020
  • 14 reacties
  • 4577 Bekeken

Ik heb 2x de play 1, playbar en de sub. Maar hij speelt het geluid als stereo af na het testen ervan. Hoe krijg ik het voor elkaar dat het geluid 5.1 is? En waar kan ik het in de app instellen. De app heeft alleen maar sfeervol of volledig aan. Via sfeervol hoor ik meer geluid door de achter luidspreker. En bij de 5.1 test doe tie het helemaal niet. Iemand toevallig een idee?

icon

Beste antwoord door Bril1990 22 January 2020, 23:22

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

14 Reacties

Badge +1

Heb je play 1 gedefineerd als surround speakers in de instellingen van de app?

en zo ja heb je de hdmi of toslink uitgang goed gedefineerd (5.1) op je tv?

 

 

Ja de play 1 is als surround aangesloten. Als ik surround ook uitzet dan vallen die achterste 2 play 1 speakers ook uit. Maar de playbar zit wel met een digital audio optical kabel aangesloten. Denk ook niet dat het daar aan kan liggen. Maar toch geeft de app ook stereo geluid aan bij 'info over mijn systeem' dat moet in te stellen zijn naar 5.1 lijkt me. Maar weet niet waar en hoe

Badge +1

Zijn beide play 1 aangesloten als surround? Als je het installatieprocedure van je app volgt moet je die stap tegen komen.

5.1 instellen kan je op de bron, de tv bij de geluidsinstellingen. Mijn tv heeft hier meerdere opties waaronder 5.1 of automatisch. Daarnaast kan ik ook nog aangeven of het tv geluid via externe speakers en/of toslink/hdmi loopt.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Binnen Sonos kan je dit niet instellen. Sonos speelt wat het ontvangt. Je zult dit dus moeten zoeken in je tv en/of decoder. Uiteraard hangt het ook nog af of de uitzending in stereo is of dolby Digital. 

Ja dat klopt ik zie op de tv verschillende opties staan: intern tv speaker, optisch(is nu aangesloten) hdmi arc (reageer geluid niet op) bluetooth, wisa-speaker, audio out (reageert niet) bekabelde hoofdtelefoon, intern tv speaker + optical (is hetzelfde geluid als optisch) en intern tv speaker+bekabelde hoofdtelefoon. Maar iets als toslink zie ik niet staan. 

Verder heb ik nog geavanceerde instellingen. Dtv audio: automatisch (staat aan) he-aac, dolby digital plus, dolby digital en mpeg

En audioformaat hdmi ingang: hdmi 2 op bitstream of op pcm. Geen idee wat dat is hahaha

Reputatie 7
Badge +3

Audio op Dolby Digital zetten. Dit is Max wat Sonos kan hebben. 
Pcm is stereo. Deze zou ik op bitstream zetten. Ik neem aan dat je decoder daarop is aangesloten. Mogelijk moet je ook daar de geluidsinstellingen controleren.

Oke ik ga dat even instellen op dolby. Kan ik het dan gewoon via youtube testen met een 5.1 test? Want als ik goed had gelezen dacht ik dat ze ook zeiden dat youtube 5.1 niet zend of zoiets

De app geeft nog steeds stereo aan als het geluid op dolby staat helaas na de test op youtube :( 

Reputatie 7
Badge +3

YouTube is inderdaad niet een ideale tester. Je kunt beter een tv zender pakken die surround uitzend of Netflix o.i.d.  

Reputatie 7

Bijvoorbeeld de Nederlandse publiekrechtelijke zenders via Ziggo of KPN.

Ik ben er aan uit hoor! Het had met de instelling op de ps4 te maken. Die stond op pcm en moest naar bitstream dolby. Bedankt voor jullie hulp :)

Reputatie 7

@Bril1990 Fijn dat het gelukt is! Inderdaad is Sonos erg afhankelijk van de (instellingen en mogelijkheden van) je TV en de aangesloten apparaten.

 

P.S. Als je meteen had aangegeven dat je via een PS4 kijkt, had je ook daar hulp mee gehad.