Skip to main content

Hallo communityleden,

Ik wil graag ervaring opdoen en delen over Home Theater en Surround geluid.

Mijn installatie bestaat uit een Samsung QE65QN85D Neo-Qled televisie, Sonos Arc + Sub + 2x Play 3 voor de Surround. Ook heb ik een Ziggo Next mini en een Chromecast. De Sonos 2app registreert HDMI en Stereo of Dolby 5.1+ Multichanel of PCM, maar geen Dolby Atmos...

Uit diverse documentatie blijkt dat YouTube beperkt is in deze doorgifte en Netflix de enige die Dolby Atmos aanbiedt.

Wat is jullie ervaring?

YouTube heeft geen Dolby Atmos maar de grote streamingdiensten, bij mijn weten Netflix, HBO Max, Amazon Prime, Apple TV en Disney bieden allemaal Dolby Atmos aan. Opvallend is wel dat ze vaak Dolby Atmos (en soms ook Dolby Vision) alleen aanbieden bij de duurdere, premium abonnementen. Heb je een standaard abonnement van bijvoorbeeld Netflix dan heb je geen Dolby Atmos..

Netflix heeft niet eens surround, alleen stereo.

Je bedoeld waarschijnlijk YouTube? YT schijnt hier en daar wel surround te doen maar we hebben het hier over Netflix… 

Je bedoeld waarschijnlijk YouTube? YT schijnt hier en daar wel surround te doen maar we hebben het hier over Netflix… 

Zoals ik schreef ontvang ik wel Stereo PCM en Dolby 5.1+ Multichanel en dàt is met YT!

Er staan vele demo's op YT, zelfs met Dolby Atmos,  maar de app registreert dat niet. Sommige komen wel duidelijk hoorbaar met Surround door. Dus ik twijfel over de Sonos app daarmee.

Volgens mijn onderzoek heeft het duurste Netflix abonnement van €19.- p/m wel Atmos mogelijkheden, maar heb daar geen persoonlijke ervaring mee.

Volgens mij staat er op youtube helemaal geen Dolby Atmos. Er zullen misschien wel filmpjes opstaan waar het erbij staat "Dolby sound test" oid maar waarschijnlijk is het gewoon stereo. 

Netflix heeft iss wel Dolby Atmos bij het duurste abonnement, wij hebben het ook een tijdje gehad en moet zeggen dat ik niet heel erg het wauw effect had. Klinkt misschien iets helderder maar dat het geluid ook echt van boven en door de hele kamer komt had ik niet.

Jawel, als je “Premium HD” hebt zie je regelmatig Dolby Atmos bij de nieuwere series of films. 😉

Volgens mij staat er op youtube helemaal geen Dolby Atmos. Er zullen misschien wel filmpjes opstaan waar het erbij staat "Dolby sound test" oid maar waarschijnlijk is het gewoon stereo. 

Netflix heeft iss wel Dolby Atmos bij het duurste abonnement, wij hebben het ook een tijdje gehad en moet zeggen dat ik niet heel erg het wauw effect had. Klinkt misschien iets helderder maar dat het geluid ook echt van boven en door de hele kamer komt had ik niet.

Beste wat ik uit YouTube krijg met die zgn. Atmos demo’s is Dolby Multichannel PCM 5.1 (met eArc aan)  of Dolby Digital 5.1 zonder eArc. Goed bedoelde Atmos demo’s die waarschijnlijk wel Atmos audio bevatten worden door YouTube gecompressed tot DD 5.1. Er verschijnt ook helemaal geen Atmos logo op de tv. Overigens vindt ik de geluidskwaliteit van Atmos op Netflix best indrukwekkend maar dat je er nu midden inzit… wel heeft het geluid met Atmos meer definitie en meer power in mijn beleving. Was het zo dat het Premium abo van Netflix alleen Dolby Atmos  als extra bevatte dan had ik het ook niet gedaan. Ik heb meer Premium Netflix genomen voor Dolby Vision wat op mijn tv de beste beeldkwaliteit geeft.

Jawel, als je “Premium HD” hebt zie je regelmatig Dolby Atmos bij de nieuwere series of films. 😉

Hij bedoeld waarschijnlijk YouTube.. 

Klopt. Sorry voor de verwarring.

Beste wat ik uit YouTube krijg met die zgn. Atmos demo’s is Dolby Multichannel PCM 5.1 (met eArc aan)  of Dolby Digital 5.1 zonder eArc. Goed bedoelde Atmos demo’s die waarschijnlijk wel Atmos audio bevatten worden door YouTube gecompressed tot DD 5.1. Er verschijnt ook helemaal geen Atmos logo op de tv. Overigens vindt ik de geluidskwaliteit van Atmos op Netflix best indrukwekkend maar dat je er nu midden inzit… wel heeft het geluid met Atmos meer definitie en meer power in mijn beleving. Was het zo dat het Premium abo van Netflix alleen Dolby Atmos  als extra bevatte dan had ik het ook niet gedaan. Ik heb meer Premium Netflix genomen voor Dolby Vision wat op mijn tv de beste beeldkwaliteit geeft.

Samenvattend voor nu zou dus zijn:

Dolby Atmos surround is wel leuk, maar onvoldoende luisterplezier voor de prijs die je er voor per maand moet betalen bij de huidige streamingsdiensten, met name Netflix Premium. Er zijn wel leuke demo's te vinden op YouTube.

Is hier iemand mee oneens?

Heeft iemand ervaring met andere geluidsbronnen voor thuisgebruik? Ik denk dan aan Blue Ray...

Of het onvoldoende luisterplezier is kun jezelf het beste beoordelen. Je kan altijd voor een maandje een abonnement nemen op Netflix. En op YouTube staat geen Dolby Atmos.

In principe eens…als het alleen om Dolby Atmos zou gaan. Ik heb een Premium Netflix abonnement maar dat heb ik niet alleen voor Dolby Atmos. Denk dat je gewoon moet kijken naar wat je in huis hebt. Ik heb toch niet voor niets een 4K tv? Dan ga ik toch niet met een standaard Netflix abo naar HD content zitten kijken? (Upscaling werkt ook wel…maar toch..) Het verschil is 5 euro per maand.. en dan heb je ook 4K HDR en Dolby Vision. 

Wat betreft Blue Ray. geen ervaring mee. Ik ben ermee opgehouden om daar nog verder in te investeren. 4K UHD spelers zijn prijzig om maar te zwijgen over de Blu Ray disks. Wel download ik nog weleens een remux waarbij ik kan genieten van TrueHD Atmos, echt super. 

Dank Ronald22, HenkV, Evanderp en 106Rallye voor de waardevolle antwoorden.

Ook ik heb een 4Ktv, dus als ik kies dan ga ik voor de Netflix Premium - misschien dan voor een maand -en hoop dat volgende lezers met ervaring met nog meer alternatieven of aanvulling komen…

Ook aanvullingen met Playlists of Abonnementen van YouTube, zoals

• jennifergala van Jennifer Athena Galatis Canada en
  • Methuselah’s Grandpa

Toch nog even een kijktip als je eens wilt kijken en horen of Dolby Atmos/Dolby Vision wat is. Neem voor 30 dagen een gratis proefabonnement bij Amazon Prime. Met name de serie The Lord of the Rings - The Rings of Power uitgevoerd met Dolby Atmos en Dolby Vision. Of series als Fallout en The Boys… Na die periode is het trouwens slechts 4.99 per maand (+ gratis verzending als je iets bij Amazon besteld)  Prijs is best schappelijk tov Netflix. 

Reageer