Home Cinema in nieuwbouwwoning

  • 4 June 2023
  • 14 reacties
  • 114 Bekeken

Op dit moment zijn wij een nieuwbouwwoning aan het bouwen. Onlangs zijn de betonboringen voltooid en hebben wij 4 gaten laten uitboren voor het plaatsen van in ceiling speakers van Sonos.

  • Twee hiervan staan in de keuken voor het luisteren van Spotify/radio.
  • De overige twee worden geplaatst boven onze zetel voor het luisteren van Spotify/radio maar ook hadden we graag dat hier het geluid van onze tv zou uitkomen.

Hier hadden wij een grote vraag over:

 

  • Er moet namelijk luidsprekerkabel naar deze boxen getrokken worden. Echter zit ik met de vraag naar waar ze dan moeten.
    →  Bepaalde installateurs zeggen dat ik de vier luidsprekerkabels apart naar mijn tv-meubel moet trekken omdat daar misschien de AMP komt te staan.
    → Bepaalde installateurs zeggen dat ik de vier luidsprekerkabels apart naar de kelder moet trekken bij de netwerkkast omdat hier ook de AMP kan komen te staan.

Wat denken jullie? Zijn er mensen hier met dezelfde situatie? Hoe hebben jullie het gedaan?

 

Alvast bedankt!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

14 Reacties

Reputatie 7

Waarom zou je de Amp bij je TV- meubel plaatsen? Ik lees tenminste niet dat je hem op de TV aan wilt sluiten. Of dat je een Sonos Sub wilt plaatsen (die liefst in dezelfde ruimte als de Amp moet staan voor de 5Ghz verbinding daarmee. Je bedient de Amp met de app of eventueel met een Google Nest Mini. Tenzij je bijvoorbeeld je CD- of platenspeler erop aan wilt sluiten lijkt er geen reden om hem in de woonkamer te zetten, toch? Misschien wel goed om te zorgen dat er een netwerkaansluiting in de buurt is van waar de Amp komt. Kelder en wifi is vaak een probleem.

Waarom zou je de Amp bij je TV- meubel plaatsen? Ik lees tenminste niet dat je hem op de TV aan wilt sluiten. Of dat je een Sonos Sub wilt plaatsen (die liefst in dezelfde ruimte als de Amp moet staan voor de 5Ghz verbinding daarmee. Je bedient de Amp met de app of eventueel met een Google Nest Mini. Tenzij je bijvoorbeeld je CD- of platenspeler erop aan wilt sluiten lijkt er geen reden om hem in de woonkamer te zetten, toch? Misschien wel goed om te zorgen dat er een netwerkaansluiting in de buurt is van waar de Amp komt. Kelder en wifi is vaak een probleem.

Dus indien ik de amp in de kelder plaats, kan ik alsnog het geluid van mijn tv laten afspelen via de boxen boven de zetel?

Reputatie 5
Badge +3

Als je tv geluid wil hebben moet er altijd een kabel van de tv naar de amp. Je kan er ook voor kiezen luidspreker kabels te trekken naar de tv en naar de kelder. Dan kan je later altijd nog kiezen waar je hem neer gaat zetten.

Als je tv geluid wil hebben moet er altijd een kabel van de tv naar de amp. Je kan er ook voor kiezen luidspreker kabels te trekken naar de tv en naar de kelder. Dan kan je later altijd nog kiezen waar je hem neer gaat zetten.

En dit moet dan ook gewoon luidsprekerkabel zijn?

Dus indien ik iedere luidspreker apart naar de kelder trek en 1 kabel trek van tv meubel naar de kelder gaat dit altijd goedkomen?

Reputatie 5
Badge +3

Er moet hdmi kabel naar de amp of als je een oudere tv hebt een optische kabel. Misschien is het handig om eens bij een winkel of speciaal zaak te gaan kijken/vragen wat er allemaal mogelijk is. 

Voor tv geluid is een Soundbar met 2 surround speakers misschien een mooiere oplossing. Die maken draadloos verbinding met de soundbar (ze hebben wel een stopcontact nodig) maar die kun je ook op een plek plaatsen achter de bank of in een kast uit het zicht.

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht goed doordacht, maar persoonlijk vind ik dit toch een vreemde constructie. 
Je wilt het geluid van de tv naar 2 plafondspeakers? Je kijkt dus naar iets waarvan het geluid van een heel andere plek komt?! M.i. gaat dat verschrikkelijk irriteren en zou ik toch echt een soundbar onder je tv aanraden. 
 

@Ronald22 Kan je luidsprekerkabel aan een tv aansluiten?

Wellicht goed doordacht, maar persoonlijk vind ik dit toch een vreemde constructie. 
Je wilt het geluid van de tv naar 2 plafondspeakers? Je kijkt dus naar iets waarvan het geluid van een heel andere plek komt?! M.i. gaat dat verschrikkelijk irriteren en zou ik toch echt een soundbar onder je tv aanraden. 
 

@Ronald22 Kan je luidsprekerkabel aan een tv aansluiten?

Als ik in de zetel zit, krijg het geluid via de plafondspeakers boven de zetel en eventueel via de soundbar.


Indien ik in de keuken van speel ik spotify af met de plafondspeakers in de keuken? Snap niet goed wat hier een vreemde constructie aan is?

Reputatie 5
Badge +3

Wellicht goed doordacht, maar persoonlijk vind ik dit toch een vreemde constructie. 
Je wilt het geluid van de tv naar 2 plafondspeakers? Je kijkt dus naar iets waarvan het geluid van een heel andere plek komt?! M.i. gaat dat verschrikkelijk irriteren en zou ik toch echt een soundbar onder je tv aanraden. 
 

@Ronald22 Kan je luidsprekerkabel aan een tv aansluiten?

Nee dat kan niet, maar als je daar de amp gaat plaatsen en je de keuken ook via de amp wil aansluiten zou ik dat doen. Maar het is idd een beetje een vreemde constructie

Reputatie 7
Badge +3

Wellicht goed doordacht, maar persoonlijk vind ik dit toch een vreemde constructie. 
Je wilt het geluid van de tv naar 2 plafondspeakers? Je kijkt dus naar iets waarvan het geluid van een heel andere plek komt?! M.i. gaat dat verschrikkelijk irriteren en zou ik toch echt een soundbar onder je tv aanraden. 
 

@Ronald22 Kan je luidsprekerkabel aan een tv aansluiten?

Als ik in de zetel zit, krijg het geluid via de plafondspeakers boven de zetel en eventueel via de soundbar.


Indien ik in de keuken van speel ik spotify af met de plafondspeakers in de keuken? Snap niet goed wat hier een vreemde constructie aan is?

Je schrijft nergens over een soundbar, je hebt het dus over tv geluid uit 2 plafondspeakers. Dat komt bij mij vreemd over. De keuken laat ik hier buiten beschouwing.

Wanneer je een soundbar gaat plaatsen en het geluid vanuit het plafond als surrounds gaat gebruiken voor het tv geluid wordt het volgens mij een heel ander verhaal met gebruik van een amp. Ik heb hier echter geen ervaring mee.

Reputatie 7
Badge +3

Een vraag die je jezelf ook moet stellen is of je wel 4 speakers kunt aansluiten op de Amp. 
En bedenk ook dat de tv ook aangesloten moet worden op de amp wanneer je het tv geluid naar de plafondspeakers wilt hebben. Wanneer de kabel naar de kelder zou moeten dan kan dat wel eens een heel lange HDMI-kabel worden.

Reputatie 5
Badge +3

Een vraag die je jezelf ook moet stellen is of je wel 4 speakers kunt aansluiten op de Amp. 

Gewoon meerdere draden onder die aansluiting proppen. Ik had op mijn slaapkamer een versterker met 2 aansluitingen maar had 6 speakers in mijn kamertje staan.

Reputatie 7
Badge +3

Een vraag die je jezelf ook moet stellen is of je wel 4 speakers kunt aansluiten op de Amp. 

Gewoon meerdere draden onder die aansluiting proppen. Ik had op mijn slaapkamer een versterker met 2 aansluitingen maar had 6 speakers in mijn kamertje staan.

Tussen doen en of het aan te raden valt zit een groot verschil. 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens staat er in de titel “Home Cinema in nieuwbouwwoning”. De vraag gaat vervolgens totaal niet over homecinema. Wanneer ik @TZTT was dan zou ik alles nog eens goed overwegen of de wens opnieuw formuleren. Wat moet er nu wel of niet komen.

Reputatie 7

@TZTT Wat wil je precies wanneer afspelen? Wil je verschillende zaken tegelijk afspelen (bijvoorbeeld in de kamer en de keuken)?