Hoe creeër ik een volledig bedraad 4.1 surroundsysteem met 4 Sonos in Wall speakers?

  • 18 January 2021
  • 11 reacties
  • 555 Bekeken

Goedeavond,

In mijn nieuwe woning heb ik 4 speakers in de muren laten inbouwen. Als Front Speakers heb 2st Sonos by Sonance in-wall & als Rear speakers heb 2st B&W CWM664's. Tevens heb ik al 1 Sonos Amp in bezit. 

Doel:

  • is een 4.1 surround systeem (bedraad) maken met 2 AMPS: 1 Amp voor de Front speakers & 1 Amp die de Rear speakers aanstuurt. Maar ik lees tegenstrijdige berichten of dat dit mogelijk is, kan iemand hier aub iets zinnigs over zeggen? Mochten mensen een betere oplossing hebben dan sta ik daar voor open. (1 ding is wel een must, de 4 speakers bedraad aansturen)
  • tevens wil ik nog een Sonos Sub aanschaffen & dan voor zowel muziek & film. Nu las ik dat de AMP het sub kanaal uitschakeld als de speakers als surround zijn aangemeld in de app…. Is er een manier om dit te omzeilen?

Bvd voor jullie raad/advies!


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

11 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat gaat naar mijn mening niet lukken. De basis voor een surroundsysteem is de soundbar welke het geluid doorzet naar de surrounds (alleen de achterspeakers).
Geen idee hoe het met een amp is, maar wanneer je met 2 x een amp zou werken krijg je 2x stereo en dus nooit een surround effect. 
 

Reputatie 7

Nee, de Amp kan ook voorspeakers doen, en dan een “Phantom Center” maken. Op die Amp "vóór” kun je ook een Sub aansluiten. Hij stuurt dan tevens de Amp “achter” aan voor de surrounds. Zie bijvoorbeeld Using 2 Sonos Amps to create surround sound system | Sonos Community

Of de Phantom center geslaagd is, hangt van jouw persoonlijke smaak en de plaatsing van de in wall speakers af.

Reputatie 7
Badge +3

Oké, dat wist ik niet. Maar kan je dan ook je achterspeakers via een aparte amp aansturen? Het lijkt mij een heel vreemd geluidsbeeld geven. Welke bepaald dan welk geluid naar voren of naar achteren moet?

Reputatie 7

De “voor-Amp” stuurt de “achter-Amp” en de Sub (evt. een niet-Sonos bedrade sub) aan. De “achter-Amp” verliest de mogelijkheid een sub (ook een bedrade sub) aan te sturen.

De “achter-Amp” wordt bij voorkeur via wifi met de “voor-Amp” verbonden, maar via het bedrade netwerk lijkt ook te kunnen. Of een Sonos Sub ook via het bedrade netwerk kan worden aangesloten weet ik eigenlijk niet.

Reputatie 7
Badge +3

Helder. 

106 rallye,

 

Hartelijk dank voor je reactie!! Om de tweede amp aan te sluiten via het netwerk & de achter speakers aan te sluiten adviseer jij omdat dat via de wifi te doen. Bedoel je dan dat ik de tweede amp via de app aanmeld als surround back & zo in het netwerk opneem? Persoonlijke voorkeur zou altijd bedraad zijn (misschien onterecht….) maar hoe zou ik de twee Amps dat bedraad verbinden? Dit daar AMP-1 via       e-ARC naar de TV gaat, snap ik niet hoe een bedrade verbinding tussen AMP-1 & 2 te realiseren is.

 

Bvd voor de reply.

Reputatie 7

De normale manier is inderdaad via toevoegen als surround; er ontstaat dan een directe 5Ghz verbinding tussen voor en achter. Bij mijn One's werkt dat prima. Als je het bedraad zou willen loopt dat via het bedrade netwerk, dus je router. In principe is dat echter niet nodig.

Dus als ik je goed begrijp: maak ik van mijn twee B&W rears, welke passief/bedraad aangesloten worden op AMP-2 eigenlijk via wifi een draadloze set-up als ware het Sonos play one's/3's/5's? Reden dat ik het vraag omdat jou One's draadloos zijn aangesloten.
Nogmaals dank voor de waardevolle input.

Reputatie 7

Volgens mij wel, maar niet via je eigen wifi, maar via een dedicated 5Ghz verbinding, zie https://support.sonos.com/s/article/4717?language=nl_NL

Is er ook een manier om sub te laten werken terwijl de speakers als surround speakers zijn aangemeld? (maakt het nog uit of dit een draadloze sonos sub is t.o.v. third party sub?) Persoonlijk vind ik een lekkere bass tijdens een film wel een pre.

Bvd

Reputatie 7

Zie hierboven: de Amp die de voorspeakers aanstuurt kan gewoon ook een Sonos Sub of bedrade sub aansturen. Alleen de Amp achter kan dat niet als hij als surround geschakeld is.