Vraag

Hoe Apple TV 4k aansluiten op tv met HDMI Arc en Beam Gen2 een 2x Sonos One ?

  • 10 October 2022
  • 7 reacties
  • 2250 Bekeken

Ik heb diverse aansluiting modes geprobeerd maar nog geen goed geluid ervaren voor wat 5.1 geluid betreft diverse malen werd Airplay automatisch opgepakt. Èén maal gehad dat ik alles uitgezet had tv en apple tv 4k en het geluid bleef maar door gaan bleek dat ik via m'n androide mobiel het geluid gestopt had. Ik heb gedownloadde  films en ben nog steeds op zoek naar het beste bestand om van 5.1 te genieten

De beam gen2 is aangesloten op hdmi arc en apple tv 4k op hdmi 1. Ik maak gebruik van video vlc die via WiFi m'n films van de Nas afspeelt.

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7

Je vraag roept vragen op:

  • Wat is "goed geluid” voor jou? Krijg je geen 5.1? Wat dan wel? Is de kwaliteit slecht?
  • Wat heb je voor “aansluiting modes” geprobeerd - om te voorkomen dat je tips krijgt die je al hebt uitgevoerd.
  • Wil je per sé via Airplay afspelen (dan krijg je geen 5.1)? Of juist niet?
  • Met zoeken naar het “beste bestand” kunnen we je niet helpen, met beste instellingen wel. Welke instellingen op je TV en Apple TV heb je al geprobeerd? Welke TV (merk en type) heb je?

Pfff tja idd, 

Bedankt voor je reactie 106ralley.

*Ja goed geluid bedoel ik in de zin van "5.1" dat het balans van center en surround het gevoel geeft van beleving van de film. Soms is dat zelfs in een bioscoop ver te zoek. De kwaliteit is natuurlijk sterk afhankelijk van het formaat waarin het geluid is ingedeeld. Het atmos en digitaal surround 7.1 wordt bij mijn systeem niet afgespeeld vaak is het Ac3 of Pcm kreten waar ik niet zoveel verstand van heb.

* De apple tv 4k aangesloten op de Beam gen2 met Hdmi kabel gelezen en doorgekregen van sonos support, ik vroeg hoe ik dan beeld kon ervaren, zei ze dat het automatisch verbond met de tv??Ik had er al mijn twijfels bij wel geprobeerd maar geen beeld.

Apple tv 4k aangesloten op hdmi-arc ( mooi beeld) en de beam gen2 op een gewone hdmi ingang. Kon het geluid wel bedienen via de Sonos-app maar dat was met een muziek icoontje ipv een tv icoontje dus kon ik de spraakhelderheid niet bedienen en was het geluid uit de beam niet zo duidelijk maar de sonos one L en R des te meer.

De aansluiting hierboven verwisseld, hierdoor wel het geluid goed kunnen bedienen via de Sonos app dus met tv icoontje.

* Ik wil geen airplay afspelen maar wel 5.1.

* volgens mij heb ik een oudere tv LG 49UK6400

Dus ja tot nu toe zijn dit mijn bevindingen 

 

Reputatie 7

De Beam moet op HDMI-ARC. ARC staat voor Audio Return Channel, waardoor de Beam zijn geluid krijgt. De Apple TV kan dan op een gewone HDMI, die heeft niets aan ARC.

Vervolgens moet je zorgen dat zowel de Apple als de TV Dolby Digital staan. Zie de geluidsinstellingen van beide apparaten. In de Sonos app kun je zien wat er op dit moment wordt weergegeven.

De aansluiting die je had voorgesteld heb ik gedaan. Bij het afspelen zag ik op de sonos app het tv icoontje met dolby digitale 5.1 aanduiding. 

Het gekke is dat de twee achterspeakers Sonos one geen geluid gaven. Zou het kunnen zijn omdat het ouderde modellen zijn?

Ik heb de ze aangeschaft op mp., de beam gen2 had ik nieuw aangeschaft.

De app bestuur ik op mijn Samsung a52 5g , ik heb ook een oude ipad air ois 12.5 software.

Ik kan nog geen sonos2 app gebruiken.

Reputatie 7

Als je de One’s als surrounds hebt toegevoegd aan de Beam (dus niet in een eigen “kamer”) zou je bij 5.1 geluid moeten hebben op de One’s. Dat is dan wel surround, dus applaus bij een concert, vogeltjes in een park, wegvliegende helikopters etc., dus verwacht geen dialogen.

Er staat;  Woonkamer+LS+LR

Als ik daar op klik kom ik in Kamer en zie

Play1 links

Play1 rechts

dus je zou denken dat dat klopt

Reputatie 7

Dat is OK. Probeer eens een film op Netflix. Als je DD 5.1 krijgt volgens de app moeten de achterspeakers iets doen.