Help! Sonos ARC alleen PCM

  • 27 October 2021
  • 68 reacties
  • 3831 Bekeken


Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk.

68 Reacties

Badge

Volgende bevindingen;

Heb de optische kabel tv- sonos aangesloten en instellingen op Dolby gezet. Op NL1 geen geluid maar op discovery wel geluid. Verwacht dat deze zender dan geen Dolby heeft..…

Daarna op NL1 tv instellingen verandert na dolby en ja het lukte 1x! Alleen op NL1, maar geen geluid. Dus heb KPN weer na auto gezet.

Ook in de Sonos app staat nog steeds pcm, elke zender.

Daarna heb ik tv en kpn kastje aangesloten met optische kabel maar geen verschil en kon tv ook instellen op dolby  kortom, helaas heeft het niet gewerkt

Reputatie 7
Badge +3

Tv en kpn optisch aangesloten? Dat kan niet. Je verbind kpn via HDMI aan de tv en optisch aan de Sonos. Op de tv moet je dan wel het geluid uitzetten. Geluid op Sonos eventueel via de app regelen of kpn afstandsbediening. 

Dit is niet de meest gewenste optie, maar op die manier kan je wel testen of het geluid goed is  rechtstreeks via kpn kastje  

 

Badge

Tv en KPN aangesloten met zowel HDMI en Optisch, het werkte wel maar idd geen verschil.

Ik heb uw manier ook geprobeerd en het geluid van de tv uit gezet, en alleen externe auto bron, totaal geen verschil behalve dat je dan de afstandsbediening van kpn of de tv niet meer kunt gebruiken.
heb hem dus weer aangesloten op HDMI, lijkt toch beter…
Maar met uw manier kon ik net wel dolby digital selecteren in het tv menu, alleen had ik geen geluid helaas.
 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben kwijt wat je wel of niet gedaan hebt. Wanneer je het kpn kastje optisch met de Sonos verbind en daar dan het het op DOlby Digital zou zetten zou je moeten kunnen testen wat voor geluid Sonos ontvangt. Het beeld gaat dan via HDMI naar je tv en het geluid rechtstreeks naar Sonos. Uiteraard zal je dan de kpn afstandsbediening moeten gebruiken om zender te wisselen en het volume naar je Sonos te regelen. Je zult denk ik ook het het menu van kpn moeten aangeven dat het geluid naar optisch gaat. Heb zelf geen kpn dus weet niet precies hoe dat gaat. 

Badge

Ten eerste bedankt voor uw tijd!

Er is idd al veel gezegt haha... wat ik heb gedaan ia het volgende.... heb de tv optisch verbonden met de Sonos... drama, tv ziet dan ook geen externe ontvanger en alleen de optie geluid uitschakelen maar hoor dan niets:)

(Werkte eerst wel alleen geen verschil ... Maar nu niet meer... had ook de geluidsinstellingen eens hersteld...

Daarna heb ik kpn kastje eens verbonden optisch met de sonos ook niets…

 

Kortom dramaaa…

Nu hdmi aangesloten en alleen PCM....

 

Enige wat werkt is aansluiten op hdmi arc

 

Reputatie 7
Badge +3

Welk type kastje heb je van kpn?

Badge

Arris VIP2952.

Had gister nog met KPN gebeld, zei vertelde dat het biet aan het kastje kan liggen k.dat ik wel DD kan selecteren, maar dat het aan de tv moest liggen. Dat de tv het signaal niet door geeft.…

Bijzonder allemaal, zeker omdat er mensen zijn met een oudere tv, dat ook werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Kom ik toch weer terug op het optisch aansluiten. Ik zie dat het Arris kastje een optische aansluiting heeft. Wanneer je deze rechtstreeks verbind met je Sonos dan moet je in het menu van Arris nog wel aangeven dat je het geluid over optisch wilt laten lopen. Hoor je dan niks, bij iedere geluidsinstelling van de Arris, dan is of de kabel defect of het Arris kastje niet goed. Je tv heeft op dat moment niets met het geluid te maken. 
 

Dus NIET de tv optisch aansluiten maar het Arris kastje.

Badge

Volgens KPN kun je niet specifiek aangeven optisch, beide staan gewoon aan.

Zit nu zelf even te denken, optische kabel aangesloten op mijn KPN kastje wip deze aan mijn sonos vastmaken alleen hoe... zit geen verloop stukje bij van optisch na HDMI, klopt he? Zou ik dese straks even moeten kopen…

Optische kabel is niet stuk, twee geprobeerd…

 

Badge

Kabel andersom natuurlijk, sorry het is vroeg

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb zelf geen Arc, bij andere versies soundbar van Sonos werd een verloop optisch naar HDMI meegeleverd. Nu bij de Arc kennelijk niet meer. Snap ik ook wel omdat je dan nooit Atmos kunt hebben, maar om te testen is het wel prettig.
Het rechtstreeks optisch aansluiten van Arris naar Tv kan niet omdat het in beide gevallen een uitgaand signaal is. Dan zal je inderdaad nooit geluid hebben. Ben je toch aangewezen op HDMI. 
Wat je ook kunt doen is een dvd speler koppelen aan je tv en dan kijken wat de instelmogelijkheid is op de tv. Of, indien je apps op de tv kunt gebruiken, Netflix of videoland oid rechtstreeks van de tv afspelen en dan kijken wat voor geluidsinstellingen er zijn.

Reputatie 7

Die optische adaptor is ook los verkrijgbaar: https://www.sonos.com/nl-nl/shop/optical-audio-adapter?ds_rl=1255666&ds_rl=1255711&ds_rl=1255714&gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9mpmSUT57rXcEI_lExHJAxQqPCi1fvLF1_ceNqcuep2LJiiuj8GGTxoCMZ4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Maar: je hebt dan geen geluid meer van de apps van je TV (want de Arc is aangesloten op je KPN-kastje en niet op je TV) en moet je de Arc koppelen met je afstandsbediening.

Badge

Er zit wel een adapter bij. Heb het kastje van kpn direct aangesloten op de sonos maar geen resultaat. Ik krijg geen geluid…..helaas

Badge

De sonos app vraagt dan ook om verbinding te maken met hdmi arc… verleng stukje met de optische in de kpn box en het andere uiteinde doormiddel van hdmi in de sonos, is de enige mogelijkheid…. of moet ik dan twee verleng stukjes hebben? 

Badge

Heb deze en dan verlengt met hdmi....

Reputatie 7
Badge +3

Nu je dit kabeltje hebt gevonden kan ook gebruik maken van de optische aansluiting van je tv en deze dan koppelen aan je Sonos Arc. Kijken of dat werkt. 

Badge

Had ik al geprobeerd maar werkt niet, totaal geen geluid.

Heb ook beneden eens de playstation aangesloten direct op de sonos... geen gelijk... optische verlengstuk in de ps4 via hdmi na de ps4... krijg dan helemaal geen geluid... ja tv geluid alleen... is toch vreemd?

Badge

Ps4 werkt nu dolby 5.1, alleen met de meegelevende hdmi mmmm zo de tv proberen.... 

Badge

Ik krijg nu dolby 5.1 geluid door.... tv kan ik ng steeds niet het geluid selecteren DD…

Heb dus nu de meegeleverde kabel plus verlengstuk in optical.… dus sonos direct na de optical kpn....

Tv geluid uitgeschakeld maar dan kan ik hem niet bedienen met de afstandsbediening van kpn haha.... mmm

 

Wat denken jullie moet ik het geluid van de tv uitzetten?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben een beetje kwijt wat de situatie is, maar ik denk dat Sonos geïnstalleerd is met de Samsung afstandsbediening en dat je hem de Arris moet leren kennen. Kan ook zijn dat de Arris via Bluetooth werkt en dan kan Sonos er niks mee. 
Overigens is deze verbinding niet de meest ideale omdat je zo geen geluid hebt voor eventueel andere aangesloten apparaten op je tv of voor eventueel te gebruiken apps. Ideaal zou zijn HDMI via tv, 2e keus optisch via de tv en als laatste via de decoder. Optisch via de tv zou toch ook echt moeten werken, mogelijk dat je dan weer moet instellen via de menu’s  

 

Badge

Sorry…

Maar hier een update..…

 

Sonos via hdmi arc naar mijn tv alleen PCM geluid

Sonos via optical naar mijn tv alleen PCM

Sonos via optical naar mijn kpn kastje DD 5.1.

 

Via deze optie had ik als extra het geluid van mijn tv uitgeschakeld, alleen kan dan met niet 1 afstandsbediening het geluid bedienen en alleen met de sonos app. 1 nadeel als het geluid van de tv iets te hard staat hoor je alles dubbel haha

Ik ben vang dat dit de enige optie is en het geluid via beide laat lopen (omdat de kids de app niet hebben)

Opzich niet erg en bij het kijken van een film schakel ik het geluid van de tv even uit..…

 

Als ik dit zo zie ligt het echt aan de tv.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de afstandsbediening kan je deze mogelijk opnieuw leren via de app. Heb hier geen ervaring mee.

 

 

Badge

Gelukt, dankuwel.…

Helaas net dezemanier kan ik ook geen cromecast meer gebruiken ja alleen tv geluid haha, kpn heeft helaas niet deze apps...

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt, dat is ook waarom ik aangeef dat dit niet de beste manier is. Aan de andere kant ben ik er ook van overtuigd dat het zeker moet kunnen werken via toslink op de tv. Wanneer je dan geen geluid hebt moet er echt een instelling niet goed staan op de tv.

Badge

Ik ben er ook van overtuigt, had ook alle instellingen gewist, opnieuw gedaan maar er zijn vrijwel geen instellingen... baal er ook echt van....want de nieuwe tv komt er pas volg jaar haha.... las ook iets over een bug in Samsung tv's.…

 

Hier een paar fotos van mijn instellingen…