Beantwoord

HDMI ARC vs. optische audio uitgang

  • 4 July 2019
  • 3 reacties
  • 3011 Bekeken

Mijn keukentelevisie (2018) heeft slechts twee HDMI-poorten, waarvan één is ARC, hierop is de Beam aangesloten.
Nu heb ik deze poort voor ander apparatuur nodig en wil de verbinding met de Beam naar de Digital Audio Out verplaatsen, door de destijds meegeleverde adapter.
Maar eerst even vragen voor de zekerheid: Er is qua geluid geen verschil en de Beam zal ook voortaan naadloos met de afstandbediening van de televisie functioneren?
Alleen Alexa, Google Assistant e.d. zal niet werken maar dat is in mijn geval niet van toepassing.
icon

Beste antwoord door Tim S 4 July 2019, 13:56

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

3 Reacties

Reputatie 7
Badge +2
De HDMI Arc aansluiting is een twee-weg communicatie, waarin de Beam met de TV kan praten, en de TV met de Beam kan praten.
De HDMI kabel zorgt er dan ook voor, dat de afstands bediening van de TV, je Beam van volume commandos zal voorzien.
Mocht je de Beam via de optische kabel aansluiten op de TV, dan is het alleen mogelijk geluid van de TV bij de Beam over te brengen, verder zijn er geen extra opties beschikbaar.
Mocht de afstands bediening een infrarood bediening zijn, dan kan je deze inleren aan de Beam.
Zie hiervoor de volgende FAQ.
Mocht de bediening alleen via radio golven functioneren, dan denk ik dat je de Beam via de HDMI kabel verbonden wilt houden.
Ok, duidelijk. Denk dat ik dan inderdaad de ARC blijf gebruiken. Wellicht is een HDMI switch op het andere poortje (dus niet ARC) een alternatief, zo kunnen er meer apparatuur op één port aangesloten worden. Begrijp niet hoe fabrikanten een televisietoestel anno 2018 met slechts twee poorten kunnen voorzien, laat staan hoe onoplettend de consument bij aankoop kan zijn. 😜 Maar dat is een ander verhaal...
Reputatie 7
Badge +2
Haha, soms is er zo veel informatie dat je wat makkelijk ander informatie over het hoofd kan zien, dus er is niemand die het je kwalijk zal nemen, behalve misschien jezelf 😅
Weet dat heel soms een TV wat moeite kan hebben met HDMI switches, het zou potentieel kunnen zorgen dat de TV niet meer weet via de HDMI Arc poort audio te moeten leveren, waarin je dus mogelijk kan ervaren dat de Beam geen geluid zou ontvangen/geven.
Zou dus wel eerst goed testen of alles werkt, zodat je de tijd hebt de HDMI switch terug te brengen als het inderdaad problemen zou geven.