Vraag

Haperend Geluid via TV kastje van Delta

  • 15 December 2022
  • 10 reacties
  • 1525 Bekeken

We hebben sinds kort glasvezel van Delta, na jaren Ziggo gehad te hebben.  Bij nieuwe internet aanbieder komt natuurlijk een nieuwe TV SetTop box. Bij ziggo hadden we een Horizon Box Nu is het een klein kastje van het merk Amino.

Sinds we over zijn hebben we in toenemende mate last van stotterend geluid op de TV. Het treed biij vlagen op en wordt naarmate de TV langer aanstaat steeds erger, maar het kan ook zo ineens weer ophouden. We dachten eerst dat het aan de internetverbinding lag, maar het beeld is prima en met 400 Megabit tegelijk iets downloaden triggert het probleem ook niet. 

Ik ben er vrij zeker van dat het iets met de HDMI in het Amino kastje te maken heeft. Als ik op de Televisie (Philips Oled Android TV) de Home Cinema uitzet en het geluid via de TV Speakers laat lopen, dan is er niets aan de hand. Het geluid werkt dan prima zonder haperingen.

Zet ik Home cinema aan dan komt binnen een paar seconden tot minuten het stotteren weer terug. 

Het maakt niet uit of ik de Beam via ARC of TOS link aansluit.

Ik ben bang dat een monteur van Delta straks zegt dat alles oke is omdat het geluid op de TV speakers prima is. Maar met Ziggo hebben we al die jaren dit probleem niet gehad. 

Iemand die hier ervaring mee heeft of gewoon meer verstand heeft hiervan? Ik wil van Delta minimaal een vervangend kastje om te zien of ik geen maandagmorgen exemplaar heb. 

Als het met een tweede kastje ook dit probleem heb, dan moeten er legio mensen zijn die hier tegenaan lopen


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt erop dat de geluidsinstelling van de tv niet goed staat en dat deze moeite heeft met de doorgifte. Delta is helaas één van de providers die het geluid nog in stereo doorgeeft. In de Amino kan je daarom verder niks instellen. Hoe is de tv ingesteld?

Je zou ook kunnen kiezen om de Delta app op de Android tv te installeren om te zien hoe het dan gaat. Zelf zit ik bij caiway en dat is gelijk aan Delta. De tv app werkt prima, maar helaas ook alleen in stereo. Caiway heeft het voordeel dat zij ook nog via Coax uitzenden, waardoor ik nog wel van dolby 5.1 kunnen genieten.

Bedankt voor je reactie. De android app installeren is een goed idee in ieder geval.. verder zal ik het nog eens met de stereo setting proberen. Had ik wel al even geprobeerd maar zat nog in het menu en hoorde alweer gestotter.. ik zal het even wat tijd geven. Want wat opvalt is dat je af en toe wel de surround speakers ineens hoort. Dus misschien heb je gelijk en gaat daar iets fout met decoderen 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe het technisch werkt weet ik niet, maar ook bij stereo geluid ervaar ik soms het effect van surroundgeluid. Dit is heel erg afhankelijk van de uitzending, maar feit blijft dat Delta alles in pcm stereo doorgeeft via app en kastje.

Sonos claimt uit te zenden wat het ontvangt en zou dus nooit surround kunnen zijn, maar ik ben blij met toch af en toe het gevoel van surround. Misschien komt het door de TruePlay, ik heb geen idee.

Ik heb vanmiddag de TV ingesteld op stereo en een tijd zitten kijken..Geen enkel probleem. Daarna ook de App geinstalleerd, dat leek ook goed een tijd, totdat ik een paar kleine haperingen hoorde. 

Vreemd..

Vanavond weer TV kijken via de Animo.. En na een half uurtje kijken begint het geluid weer te haperen. Het wordt langzaam erger… Begint vaak direct met een scene wisseling in het beeld. Overgeschakeld naar de app in de android TV… Maar ook daar treedt het probleem op

 

Het lijkt echt veroorzaakt te worden door de stream van Delta. Met Netflix hebben we dit probleem nooit of met Prime. Ook Ziggo gaf dit probleem niet. Niet via de App en ook niet via de Horizon. 
Maar het maakt in de TV dus niet uit wat ik kies. “Meerkanaals”, “Stereo (ongecomprimeerd)”  of “Meerkanaals (bypass)”
de “Dolby Digital Plus” geeft helemaal geen geluid…

 

Reputatie 7
Badge +3

Omdat het geluid van de tv wel goed is kan ik mij niet voorstellen dat het verder iets met de deltastream te maken heeft.  Op het forum van Zeelandnet (Delta) lees ik wel regelmatig over haperingen, maar dan gaat het om beeldhaperingen.
Heeft de tv de laatste firmware, heb je al een andere hdmi aansluiting en/of -kabel van de tv naar Sonos geprobeerd?

Ja TV wel. Van de Sonos weet ik niet zeker omdat ik nog niet ge-upgrade heb naar de nieuwe Sonos 2.0 omgeving omdat we nog een connect hebben staan voor de platenspeler, die dan niet meer ondersteund wordt. Ik vind eem

Port of Amp te duur voor alleen een platenspeler aan te sluiten . Met kabels heb ik al van alles gedaan. Maar nu blijt dat het ook in de app van delta op tv fout gaat, kan het alleen nig aan de sonos connectie liggen. En daar had ik eerder toslink tussen, maar daar had ik het probleem ook en daarom nu een hdmi.. alle poorten an tv zijn arc 

Reputatie 7
Badge +3

Je hoeft niet naar de S2 software, S1 moet ook gewoon werken.

Ik denk toch echt dater iets misgaat vanuit de tv, of een instelling of een kabelprobleem.

Wellicht anders maandag even bellen met Sonos.

Reputatie 7
Badge +3

In een wat oudere topic lees ik over meer soortgelijke problemen in combi met een Philips tv. Daar volgt ook het advies om een diagnose te maken op het moment dat het probleem er is en om dan vervolgens te bellen.

 

Hoi 

 

Sinds vandaag delta aangesloten en ook ik kom van Ziggo en ervaar precies hetzelfde en heb een samsung tv.

Zoals ik het ervaar komt het niet door Sonos of de tv want ik heb deze samenstelling al 2 jaar probleemloos gebruikt en nu er delta aan zit heb ik dit probleem

Heeft er al iemand een oplossing voor dit probleem 

Reputatie 7
Badge +3

Delta/caiway heeft problemen met de geluidsdoorgifte via de Amino. Om de een of andere reden lukt het hen niet om Dolby Digital 5.1 door te geven via dit kastje. Eind vorig jaar werd dit aangezet om wat later weer terug te trekken ivm geluidsprobleem. 
Mogelijk dat je via het geluidsmeting van de tv nog wat kunt aanpassen om de doorgifte te verbeteren. Hoe heb je dit nu staan in de tv?

Men schijnt er nog steeds aan te werken, maar wanneer het DD 5.1 terugkomt is een groot raadsel.

PS. Er is nog geen app voor de Samsung TV. Ook daar is Delta nog mee bezig.