Beantwoord

Haperend geluid bij gebruik PCM


Badge

Hallo allemaal,

Ik heb me de afgelopen dagen helemaal suf gezocht en dingen uitgeprobeerd, maar krijg mijn issue niet zelf opgelost. Daarom ga ik het hier even proberen :)

Sinds ongeveer een week merk ik dat het geluid hapert als ik TV kijk. Tijdens mijn “onderzoek” kwam ik erachter dat het alleen speelt bij zenders of TV apps die PCM als output hebben en dus geen Dolby Digital. De TV zenders die Dolby Digital uitzenden (zoals bijv. NPO1) hebben geen problemen, maar de zenders die geen DD uitzenden komen op PCM te staan en dan valt het geluid om de paar seconden even weg. Ook de YouTube app staat op PCM en heeft dus het probleem, maar de Netflix app staat op DD en daar heb ik het probleem weer niet.

Mijn setup: 

  • TV: Samsung QE55Q8F (2018)
  • KPN TV decoder (HDMI naar TV)
  • Sonos Playbase (bekabeld en optisch verbonden met TV)
  • Sonos Sub (bekabeld)
  • Sonos Play:1 (2x) (WiFi)

Verder heb ik boven nog 3x een One staan op kamers, maar die werken zonder problemen.

Kan iemand mij helpen?

icon

Beste antwoord door Mark W 12 May 2020, 10:56

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

10 Reacties

Reputatie 7

Geen idee of dat de oplossing kan zijn, maar het wordt volgens mij afgeraden om de Sub te bekabelen…..

Badge

Als ik de kabel eraf haal en de sub verwijder en opnieuw toevoeg houd ik hetzelfde probleem. 

Reputatie 4
Badge +3

Lijkt erop alsof er dus wat gebeurt met de codec van het signaal, PCM zelf zou geen problemen mogen geven op je Sonos systeem.

Wat gebeurt er als je TV speakers aanstaan en je dan luistert naar de zender, ervaar je dan hetzelfde probleem?

Zo niet, zou je anders een diagnose willen versturen zodra je haperingen hoort?

Plaats hier het bevestigingsnummer, dan kijk ik er graag even naar voor je.

Badge

Hoi Mark,

Ik heb een diagnose verzonden. Het nummer is 161140467.

Reputatie 4
Badge +3

Bedankt voor de diagnose.

Heb je hetzelfde als je de Playbase op je KPN TV-decoder aansluit ipv je TV?

Zo ja,zou je dan een nieuwe diagnose kunnen versturen?

 

Badge

Ja, wanneer ik de Playbase direct aansluit op de decoder heb ik het probleem met elke zender. Terwijl ik het probleem alleen heb met niet-Dolby Digital zenders als de Playbase op dr TV is aangesloten.

Diagnosenummer is 788776525.

Reputatie 4
Badge +3

In de diagnoses zie ik inderdaad dat je Playbase een PCM signaal ontvangt, en ook op dat zelfde moment zie ik aardig wat multicast flooding.

Hierdoor ontstaat er ontzettend veel latency op je Sonos systeem, lijkt erop alsof het IP-TV kastje dit veroorzaakt wanneer je dus een uitzending heb waar geen Dolby Digital beschikbaar is.

Heel erg apart, ik heb dit nog niet eerder gezien.

 

Zou je de netwerk kabel eens uit je Playbase willen halen en Sonos op je Wifi te laten draaien?

Dan zouden we geen last meer van multicast flooding mogen hebben en ben ik nieuwsgierig of je hetzelfde ervaart.

Badge

Hoi Mark,

Ik heb de netwerkkabel uit de Playbase gehaald, even gewacht en weer via de KPN decoder TV gekeken en nu is het geluid weer goed! Ik heb voor het geval dat een nieuwe diagnose verzonden, het nummer is 37497733. Kan jij daar nog iets uit halen? Kan ik dit ook oplossen of is het gewoon aan te raden om altijd via WiFi te werken? Ik begreep dat het juist aangeraden werd om 1 Sonos apparaat bekabeld te hebben?

Reputatie 4
Badge +3

Playbase ziet er meteen rustiger uit, lijkt er ook op dat het hiermee is opgelost.

Het ziet er niet naar uit dat het PCM/dolby digital gerelateerd is, maar dat er multicast flooding ontstaat op het moment dat het IP-TV kastje aangaat.

Mijn collega Tim heeft hier een hele mooie post over geschreven, mocht je hier wat meer over willen lezen dan zou ik je die zeker willen aanraden.

Badge

Ik heb de post gelezen, ik denk dat ik het probleem uit het 2e voorbeeld heb ervaren. Bij mij gaat het van router > switch > TV, KPN decoder en Playbase. Deze 3 apparaten komen dus in dezelfde switch uit en dat wordt omschreven in de post. Helemaal duidelijk zo. Ik zal nog een kijken of ik mijn switch naar Managed kan schakelen en zoeken naar IGMP snooping. Anders laat ik mijn Sonos apparaten op WiFi draaien, dat werkt ook prima.

Bedankt Mark!