Beantwoord

geluidskwaliteit spraak tv via Arc

  • 30 September 2022
  • 4 reacties
  • 309 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Na ruim een jaar ervaring met Sonos ben ik erg tevreden en onder de indruk van het geluid als we film of series kijken. We hebben Arc in de woonkamer, met een sub, 2x One SL als rear. We hebben hier een 4K beamer, en een Apple TV 4K geeft het signaal door via HD fury’s Arcana. Die scheidt het beeld en het geluid en zorgt dat de Sonos Arc met eArc wordt “gevoed”. Alles met kwalitatieve HDMI kabels aangesloten en alles up-to-date qua softwareversies. Kijkend bijv. naar een film als Dune via Netflix geeft dat de bekende fenomenale ervaring zowel geluid als beeld. 
Iets heel anders is het als we tv kijken en en met name spraak in het Nederlands (dus zonder ondertiteling). Gisteren keken we naar de nieuwe serie Rampvlucht via de npo app en dan zijn hele delen nauwelijks te volgen. 
Nou heb ik hier al eerder een vraag over gesteld en heb ook zelf veel onderzocht oa door dit forum uitgebreid uit te pluizen. Ik denk te weten waar het aan ligt en heb een vraag of jullie mee kunnen denken over een oplossing. 
 

Als ik in de Sonos app kijk naar het signaal dat tv apps als npo in onze situatie aanleveren dan toont de app “Stereo PCM”. Dus niet het dolby 5.1 signaal dat veel zenders wel al doorgeven (in elk geval npo en de commerciëlen). 
Dat heeft een reden. Waar wij wonen zijn Ziggo en KPN niet aanwezig. We zijn dus aangewezen op andere contentproviders als CanalDigitaal en NPO. De npo app geeft het geluidssignaal echter alleen in stereo door. Ik heb ook nog een iptv abbo die qua beeld wel in HD doorgeeft maar ook daarbij het ingangsgeluid volgens de Sonos app Stereo PCM. Ik heb al veel geprobeerd om dat anders te krijgen. 
Mijn vraag (sorry voor de lange toelichting) is op welke manier (met welke provider, app) wij in deze situatie de ingangs-geluidskwaliteit van in elk geval de Nederlandse zenders op dolby 5.1 zouden krijgen. Want ik vermoed dat spraak dan veel beter te verstaan is. Maar zeker weten doe ik dat niet. Andere suggesties zijn ook welkom, natuurlijk. 

icon

Beste antwoord door 106rallye 30 September 2022, 10:35

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

4 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Deze klacht komt vaker voor bij Nederlandse of Vlaamse series. Ook buiten het Sonos forum word daar met enige regelmaat over geklaagd. De serie Undercover op Netflix heeft ook vrij zachte spraak.

 

Reputatie 7

Het lijkt er inderdaad op dat je daar een “ouderwets” TV-abonnement voor moet hebben. KPN en Ziggo en sinds kort ook Delta geven Dolby Digital door. Ook NLZiet lijkt nog geen DD door te geven.

Reputatie 2
Badge +2

Canal Digitaal en NLZIET inderdaad ook geprobeerd: Stereo PCM zegt de Sonos app. 

Reputatie 4
Badge +1

Hi.

 

Dat is mijn ervaring ook inderdaad.

Het moment dat je bij diensten als Youtube, NL-ziet / Viaplay alleen PCM of 2.0 doorkrijgt wat je in de app ziet.