Bij deze een vraag; sinds gister bezit ik een tweetal Sones One speakers die ik probeer te installeren als dolby surround speakers in aanvulling op mijn Beam. Wanneer ik TV kijk, hoor ik de One speakers niet. Wanneer ik echter via de Playstation Netflix kijk, of muziek via Spotify lusiter, hoor ik de One speakers overduidelijk en is het geluid wat je van Snos mag verwachten.
De Mediabox van Ziggo heb ik al gecheckt, deze staat op Dolby Surround-output. Ik vermoed dat ik iets over het hoofd zie, maar de grote vraag is wat? Zou blij zijn als jullie mij kunnen helpen, waarvoor alvast mijn hartelijke dank!
Vriendelijke groet
Beste antwoord door Tim S
Weet dat alle delen in de ketting Dolby moeten doorzetten.
Zo zal een TV-decoder eerst op Dolby moeten staan voordat de TV dit ontvangt.
Dan zal de TV ook op Dolby gezet moeten worden, anders maakt deze stereo van het Dolby signaal, en zal je nog steeds stereo op de Sonos zien verschijnen/horen.
Helaas zijn er TV's op de markt die helemaal geen Dolby kunnen doorzetten, dan ben je ben ik bang meteen klaar met troubleshooten.
Een manier om dat uit te sluiten is door de Sonos rechtstreeks op de decoder aan te sluiten welke op Dolby staat.
Als je dan ziet dat Sonos Dolby weergeeft onder de info, dan weet je dat de TV het dus niet doorzet.
Navraag doen bij de fabrikant van de TV zou dan mijn volgende advies zijn.
Weet dat ook sommige TV kanalen van de decoder mogelijk nog steeds stereo kunnen geven ondanks dat de decoder op Dolby staat, zo moet je een HD kanaal bekijken wil je echt Dolby kunnen ervaren.
Dan kan het nog te maken hebben met het TV-programma waar je naar kijkt, geef altijd als voorbeeld dat de presentator van het NOS of RTL journaal voor je zit, niet achter je, dus hoor je het geluid van voren, niet van achteren.
Kan ook best dat bepaalde momenten in een Dolby Digital film geen achter geluid heeft, totdat er daadwerkelijk actie plaats vind en de explosies om je heen te horen zijn.
Meestal heeft Discovery Channel wel Dolby, maar mogelijk dat je in een reclame-blok weer stereo krijgt.
Zoals je leest, zitten er best wat haken en ogen in dit gehele Dolby verhaal, de gehele ketting van hoe de film word opgenomen tot aan de TV-zender, tot aan de hardware waar het programma op word weergegeven moet Dolby kunnen doorzetten alvorens Sonos Dolby zal ontvangen.