Skip to main content
Vraag

geluid haperin

• June 13, 2026
  • 3 reacties
  • 23 Bekeken

Sinds kort hebben wij thuis surround systeem van sonos (Beam gen 2, Sub mini en 2x era 100 speakers). In algemeen geluid is fantastisch en wij waren er erg blij mee.
Nu is het zo dat tijdens film kijken wel 2 of 3 keer geluid hapering voor komt. Dat is zeer irritant en wij kunnen niks vinden hoe we het kunnen oplossen.
Onze tv is Samsung QLED 4K 65Q90T (2020) met Apple TV 4k uit 2022.
Tot nu toe heb ik HDMI kabel vervangen naar 2.1, sonos beam aan ethernet kabel aangesloten, tv instellingen HDMI eARC naar auto. Ook in KPN modem instellingen heb ik aanbevolen 100 mb aangezet. Niks lijkt te helpen.
Dus hier ben ik met vraag, wat zou het nog meer kunnen zijn? Misschien dat iemand nog een suggestie heeft

3 Reacties

106rallye
  • June 13, 2026

Je hebt een probleem met TV geluid, dus dan zie ik niet helemaal waarom een ethernet kabel iets uit zo maken. Een andere HDMI-kabel zou niet nodig moeten zijn - dat 2.1 ziet vooral op beeld (dat veel bandbreedte nodig heeft) terwijl je geluid transporteert. Aan de nadere kant: je probeert eens wat, natuurlijk.

je hebt zelf al best veel geprobeerd. komt de hapering juist voor bij de Apple TV, of ook bij TV kijken of bij apps op de TV? Misschien eens proberen met alleen ARC (dus zonder “e”). Kijken of dat het problem is - eARC is vooral nodig voor de Apple TV, die je ook op Dolby zou moeten kunnen zetten. Anders zou ik eens een diagnose maken als het weer fout gaat en eens bellen met Sonos.

• Auteur
  • Novice
  • June 13, 2026

Om heel eerlijk te zijn hebben wij tv niet geprobeerd te gebruiken zonder Apple TV. Wij kijken geen tv zenders en zitten wel in eco systeem. Dus willen wel graag oplossing vinden dat wij nog steeds apple TV kunnen gebruiken 

106rallye
  • June 14, 2026

Natuurlijk, maar om te testen waar het probleem zit zou je nog eens wat kunnen proberen.