Vraag

Geluid Arc valt regelmatig uit.


Beste, 

 

Sinds afgelopen dinsdag de arc ontvangen. Tijdens tv, film, Netflix of YouTube valt het geluid uit van de Arc. Soms na 20 minuten maar sons ook wat later. Hij is aangesloten op onze Sony tv doormiddel van een HDMI kabel en in de Sony op de eArc poort. Als het geluid wegvalt en ik met de hand de knoppen bedien van de arc maakt deze wel de gong geluiden. Als ik de tv uit en aan doe is het geluid direct weer terug. Iemand misschien een vermoeden hoe dit probleem op te lossen is.

 

Groeten Rob 


33 Reacties

Niet helemaal waar de kabel van sonos die orgineel bij de soundbar zit kan alleen snelheden aan van gecomprimeerde atmos. True atmos niet. 

En blijkbaar is gecomprimeerde atmos soms ook een probleem.

Maar blijf vooral de oude kabel gebruiken en doorgaan met geluids uitval.

En ik heb de samsung 65q90r en had ook die problemen. Nu niet meer.. is maar wat je wilt 900 euro aan een arc uitgeven en waarschijnlijk 400 an 2 one's maar niet 15 tot 20 euro voor 2.1 hdmi kabel..

 

Reputatie 7

Het gaat niet over wat ik zelf al of niet zou doen, maar over adviezen aan mede Sonos-gebruikers. Prima dat jij een verbetering hebt bemerkt met een andere kabel. Ik ben wel zeer benieuwd waar je hebt gevonden dat een HDMI 2.1- geschikte kabel nodig zou zijn voor uncompressed Atmos. Getuige het feit dat Sonos die niet bij de Arc levert lijkt met dat niet waar. Zie ook wat Sonos hier zelf over zegt:

”The HDMI cable supplied with the Arc is definitely capable of transmitting Dolby Atmos audio. There will be no perceivable difference in audio by changing out the cable.”

https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/hdmi-cables-o-e-arc-6857174

Correctie btw 2.1 hdmi ondersteund 48 Gbps per seconde.

Geloof zeker de verkoper! En getuige de vele klachten van alle arc gebruikers waaronder jezelf is er ook een snelle oplossing van sonos gekomen.

Vooral verder aankloten al zolang de arc uit is een jaartje of 2...

En wachten op de oplossing van de verkoper.

Succes ermee!! Hahaha

Ik was er klaar mee iedere 10 minuten de audio aanpassen op de tv.

Als je gebruik wilt maken van Dolby TrueHD (ongecomprimeerde atmos) zal je toch een HDMI 2.1 kabel moeten hebben. Dit komt omdat geluid over (enhanced) Audio Return Channel (earc) gaat en niet over het normale kanaal loopt (Data gaat van TV terug naar Sonos Arc. Niet van een apparaat naar de tv, vandaar de return channel).

Aangezien HDMI 2.0 en eerder geen earc ondersteunt zul je met deze kabels niet optimaal gebruik kunnen maken van Sonos Arc.

 

De HDMI-kabel bij Sonos Arc is een 1.4 HDMI kabel, gek genoeg. Dat ondersteunt dus geen earc.

Reputatie 4
Badge +3

Heb nu enkele dagen ook mijn kabels vervangen door HDMI 2.1. Of de originele HDMI kabel welke werd geleverd is bij de Sonos Arc een HDMI 1.4 is weet ik niet (kan ik aan de buitenkant niet zien). Wat mij wel opvalt is dat de nieuwe kabels 2 keer zo dik zijn. 
Had -zoals eerder al aangegeven- soms dat het geluid wegviel. Dit gebeurde enkel bij content welke gebruik maakt van Dolby Atmos. Dat probleem lijkt nu opgelost te zijn. 
We kijken alles via de Apple TV 4K, dus die kabel ook meteen door de 2.1 vervangen. Daar zat een HDMI 2.0 tussen, dus voor alle zekerheid. 
 

Het lijkt erop dat @Pascal Legius dus wel gelijk heeft in dit verhaal. Bedankt hiervoor 👍

Ik ben geen sonos medewerker en is een goed bedoeld advies ;)

Fijn dat het ook voor jou werkt.!

 

Ik heb exact zelfde issue! Audio / eARC / Doorloop audio op Samsung Q95T tv icm Sonos Arc.

Zojuist een nieuwe kabel gekocht (Audioquest Pearl 48G HDMI Kabel - 0,6m | bol)
Hoop dat dit het probleem oplost.

En ik post het nu, 1 jaar later omdat nog steeds relevant is :)

Reageer