Skip to main content
Beantwoord

Geen verbinding met Era 100 (wel met Beam gen 2 en andere Era 100)

  • 13 June 2024
  • 7 reacties
  • 101 Bekeken

Sinds deze week heb ik een Sonos surroundset bestaande uit een Beam gen 2 en 2x Era 100. Tijdens het configureren zijn er geen problemen met de verbinding, maar daarna krijg ik geen verbinding meer met 1 van de Era 100 speakers. Ik heb alles al meerdere malen gereset, zowel alle speakers als de app, maar helaas heeft dit allemaal niet geholpen. De 2 Era 100’s staan nu nog pal naast elkaar, dus de wifi kan het probleem niet zijn. Ik heb het netwerk van de Era 100 ook al meerdere keren opnieuw ingesteld, configureren gaat weer prima maar als je de procedure hebt afgerond dan is er weer geen verbinding. Via Bluetooth werkt de speaker wel, maar zo kan ik ze niet als een surroundset configureren. Wie heeft er nog tips?

7 Reacties

Reputatie 7

Stel dat het wel een probleem is dat de speakers pal naast elkaar staan. Heb je geprobeerd om ze als test verder van elkaar te zetten?

In eerste instantie stonden ze uit elkaar, maar omdat de Era met het probleem het verste van mijn wifi router staat heb ik ze naast elkaar gezet om de wifi uit te sluiten.

inmiddels heb ik ook de ethernet kabel uit de beam gehaald omdat ik ergens had gelezen dat dit problemen kan geven, maar helaas heeft dit niet geholpen.

Reputatie 7

Voor surround gaat er een dedicated 5Ghz verbinding van de soundbar naar de surrounds. De manier waarop de Beam verbonden is met je netwerk (2,4Ghz of bedraad) heeft dan inderdaad weinig met uitval van een surroundspeaker te maken.

Ergens gaat er dus op de 5Ghz iets niet goed. Kun je evt. interferentie op die band verminderen?

Ik heb alle wifi ontvangers in de woonkamer (en dat zijn er stiekem best veel) uitgezet, maar dat heeft niet geholpen.

Als ik in mijn wifi router (Super wifi van KPN) kijk dan zie ik echter dat beide Era’s verbonden zijn 🤔.

In de Sonos app bij “Systeem-instellingen” selecteer ik de betreffende Era en dan zie ik bij “Producten” - Era 100 —> geen status. Bij de andere Era zie ik dat wel (microfoon, spraakassistent, netwerk en bluetooth).

Wat ik ook vreemd vind is dat ik bij “Beheren” - “Over je systeem” bij de betreffende Era: Versie: <Aantal> ( built 79.1-53290) zie staan en bij de werkende Era: Versie: 16.2 (built 79.1-53290).

Gaat er dan toch iets fout met de configuratie? De beam is geconfigureerd in kamer “woonkamer”, de werkende Era in “woonkamer 2” en de niet werkende Era in “woonkamer 3”. Van de niet werkende Era kan ik de kamer ook niet wijzigen, van de andere wel.

Reputatie 7

Je hebt dus geen surroundopstelling, want dan staat alles in één kamer in de app. Misschien toch alleen de niet-werkende speaker weer resetten, toevoegen en dan als hij goed werkt beide Era’s te koppelen als surrounds aan de Beam. Mocht het weer niet lukken, dan wordt het tijd om Sonos te bellen.

Het werkt! 🥳.

 

Wat heb ik gedaan:

  • Resetten Era naar fabrieksinstellingen
  • Werkende Era kamer veranderd van woonkamer 2 naar woonkamer (net als de beam)
  • Probleem Era opnieuw geconfigureerd 
  • Kamer van de Era veranderd van woonkamer 2 naar woonkamer
  • Paar minuten gewacht
  • Surroundspeakers geconfigureerd 

En toen werkte het 😁.

 

Tijdens de eerste configuratie heb ik de tweede en derde speaker steeds in de kamer “woonkamer” geconfigureerd. In de app werd dat automatisch woonkamer 2 en 3, dit moet je dus achteraf handmatig aanpassen naar woonkamer. Maar goed, het werkt nu.

 

Super bedankt voor de hulp!

Reputatie 7

Waar jij “aanpassen naar woonkamer” zegt, zou ik “toevoegen als surround” zeggen. Fijn dat het gelukt is.

Reageer