Beantwoord

geen surround meer bij gewoon tv kijken sinds vervanging tv


Badge
Ik heb een playbar, sub en 2 play 1. Sinds ik mijn Sony bravia kdlw605b vervangen heb door een Sony bravia kdaf8 heb ik bij geen enkele zender nog surround. Ook niet bij radiozenders. Netflix en apple tv werken wel. Bij mijn vorige tv werkte de surround bij alle kanalen.
icon

Beste antwoord door Sjoop1985 8 July 2019, 13:28

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

18 Reacties

Badge
Als ik tv speakers aanzet en geluid naar 0 breng lukt dit wel maar is de kwaliteit veel slechter. Iemand een oplossing?
Reputatie 7
Lijkt toch een instelling van je TV te zijn. Kun je daar niet bepalen wat de TV aan signaal uitgeeft over optisch?
Badge
Ik heb ondertussen ontdekt dat het werkt als ik bij tv instellingen PCM kies. Geluid is dan enkel in stereo en niet in dolby wat qua kwaliteit toch wel een groot verschil maakt
Reputatie 7
Vreemd. Welke keuzes heb je?
Badge
Auto 1: uitvoer van gecomprimeerde audio zonder aanpassing, auto 2: uitvoer van alleen gecomprimeerde audio voor multi-channel content zonder aanpassing, Pcm: uitvoer altijd in pcm
Reputatie 7
Als PCM bij jouw TV stereo is, wat gebeurt er dan als je één van de andere opties kiest?

Radiozenders hebben overigens sowieso nooit surround.
Badge
Bij de andere opties krijg ik dolby, die speelt dan gewoon via playbar en sub
Reputatie 5
Badge +3
Wat geeft je Sonos app aan in die situatie?
Bij instellingen > Info over mijn Sonos systeem en dan de Playbar, wat staat er achter "Audio-ingang:" in dat geval?

Kijk je TV met een extern kastje (van Ziggo of KPN) of via de interne tuner van je TV?
Badge
Bij PCM stereo en dan werkt surround op tv box telenet (Belgie), bij de andere opties heb ik wel dolby en apple tv en Netflix heeft wel surround in dolby
Reputatie 5
Badge +3
Bij een optische aansluting is PCM altijd stereo, er is niet genoeg bandbreedte beschikbaar om 5.1 ongecomprimeerde PCM audio over optisch uit te sturen. Dus niet gek dat je bij de instelling PCM alleen stereo krijgt.

Van je antwoord begrijp ik helaas maar weinig, een goed lopende Nederlandse zin met leestekens op de juiste plekken zou me al een heel eind op weg helpen...😉

Als je zegt "bij de andere opties heb ik Dolby" ga ik er vanuit dat in het genoemde scherm in Sonos staat "Dolby Digital 5.1". Dan krijgt Sonos dus surround binnen... Wat is dan precies het probleem?

Ik zou graag willen weten wat Sonos zegt voor signaal binnen te krijgen bij welke instelling van je TV...
Dus wat krijgt Sonos door bij "Auto 1" en wat krijgt Sonos door bij "Auto 2" even er vanuit gegaan dat je Telenet box altijd Dolby uitstuurt.
Badge
Bij auto 1 en 2 staat er dolby digital 5.1. Bij tv kijken via tv box van telenet werkt bij geen enkel tv programma of film uitgezonden op de normale tv kanalen de surround. Het geluid komt dan enkel via de playbar en sub.
Reputatie 5
Badge +3
Als Sonos aangeeft een 5.1 signaal binnen te krijgen, ligt het daar in ieder geval niet aan. Het is een beetje moeilijk, aangezien je via Apple TV etc. wél surround zegt te horen.

Onderstaand is daarom ook een beetje vergezocht, maar wie weet:

  • Hebben je surrounds een goede verbinding? In het menu instellingen kamer, zie je daar bij de kamer waar de opstelling staat [kamernaam] (+Sub+LS+RS)? Als er vraagtekentjes staan, bijvoorbeeld (+Sub+?+?), dan zou je eens kunnen beginnen beide surround van de stroom af te halen en daarna weer aan te zetten.
  • Kijk ook eens bij de instellingen van de kamer onder "geavanceerde audio" > Instellingen surround. De surround speakers zouden "aan" moeten staan, en je kunt het volume van de tv eens naar maximaal zetten.
Als dit alles niet werkt, kan het ook nog liggen aan een slechte audio-mix, óf toch een instelling op je TV of Telenet box (soms kun je per kanaal aangeven of je naar stereo of DD wilt luisteren).
Badge
Ok, bedankt voor de hulp. Ik zal het vanavond is nakijken.
Reputatie 5
Badge +3
Telenet geeft geen 5.1 output op tv kanalen of films, enkel stereo.
Met de komst van de nieuwe digibox zou dit mss wel kunnen.
Ikzelf zit nog met de oude box en daar komt dus enkel stereo uit, staat dus idd bij ‘info over mijn Sonos systeem’
Badge
@Difke, ik heb de nieuwe tv box van telenet. Het is dus wachten tot telenet dit wel aanbiedt. Bedankt voor de info.
Reputatie 5
Badge +3
Hopelijk zetten ze er wat vaart achter, want ze zijn niet van de snelste 😁.
Veel succes.
Reputatie 5
Badge +3
Huh? Vanwaar dan de opmerking dat je bij de oude TV wel surround kreeg?


En waarom geeft de Sonos app dan aan dat er een 5.1 DD signaal uit komt?
Badge
@Sjoop1985, ik ga er van uit dat ik toen niet door had dat het stereo was, eens je dolby gewoon bent merk je wel het verschil 🙈