Beantwoord

Geen stemgeluid uit mijn twee Era100 speakers

  • 14 February 2024
  • 9 reacties
  • 66 Bekeken

Ik heb sinds 2 weken een Sonos Beam Gen2 Wit + 2x Era 100 Wit + Sub Mini Wit aangesloten.

Mooi geluid. Mijn vraag is hoe krijg ik stemgeluid uit mijn twee Era100 speakers, deze staan naast mijn bank. Er komt tijdens een film wel muziek uit de Era100 speakers, echter geen stemmen van personen.

Uit de beam komt wel geluid en stemmen van personen, deze staat onder de tv maar is 2 meter verwijderd van onze bank waardoor je de stemmen niet goed hoort op de bank. 

Wie kan mij helpen?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

icon

Beste antwoord door 106rallye 15 February 2024, 07:07

Bekijk origineel

9 Reacties

Reputatie 7

Je systeem functioneert in principe zoals het hoort. Surroundsystemen geven op de achterspeakers alleen omgevingsgeluid weer: klappend publiek, vogeltjes in een park, wegvliegende helikopters, krakende traptreden, dat soort zaken. Stemmen horen “uit de TV te komen” en niet van achteren. Je verwachtingspatroon lijkt verkeerd. Voor gehoorproblemen is een surroundset dus geen oplossing.

Aan de andere kant: de achterspeakers horen niet te overheersend te zijn. Je kunt daarom in de app hun volume wijzigen. Beter nog is een Trueplay te doen, dan bepaalt het systeem het volume. Daarvoor is een iPhone nodig.

Mocht je toch gehoorproblemen hebben, dan zou je de achterspeakers in een eigen “kamer” in de app kunnen zetten en deze groeperen met de Beam. Ze lopen dan wel 70ms achter op de Beam. Ook heb je geen surround meer.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, gewaardeerd.

Zijn er losse speakers verkrijgbaar voor het Sonos systeem welke wel stemgeluid geven en dat ik tevens de huidige speakers Era100 speakers laat staan?

Alvast bedankt.

Reputatie 7

Je kunt een setje extra Era 100‘s kopen en die groeperen met de surroundset van de Beam. Blijft het feit dat gegroepeerde speakers niet in sync lopen met je beeld. En dat je dus geen echt Surround hebt……

Vraag is eigenlijk: waarom heb je dit nodig. Want voor gehoorproblemen is Sonos gewoon geen oplossing.

Bedankt voor je bericht.

In principe zijn de stemmen van de personen prima te verstaan. Alleen is het zo als je een gezin hebt en onze zoon van 9 gaat 22.00uur in het weekend naar bed dan begint voor ons als ouders de filmavond. Om hem in slaap te krijgen, wat niet meevalt in gelijke vloer huis staat onze Sonos stukken zachter, met name bij Nederlands sprekende films, dan is het niet fijn als de stemgeluiden alleen komt vanuit de Sonos Beam, tevens hebben we de nachtstand (maan) al aan staan. 

 

Het is wat het is...

Reputatie 7
Badge +3

Je geeft aan dat de nachtstand aangezet is, maar heb je ook de spraakversterking aangezet?

In het begin de nachtstand, later aangezien de stemmen minder goed verstaanbaar zijn de spraakversterking, deze staat in de avond nu standaard aan de nachtstand uit.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou beide dan aanzetten. Spraakversterking om de middentonen iets te versterken en de nachtstand om de bassen te verminderen. Juist de bassen dreunen door naar andere ruimtes. 

Thnx.

Reageer