Vraag

Geen geluid via Philips 65OLED856 via optische kabel (codec probleem?)

  • 23 September 2022
  • 6 reacties
  • 789 Bekeken

Hallo, 

 

Ik heb mijn Playbar via een optische kabel aangesloten aan mijn 65OLED856 TV. Soms werkt het allemaal perfect, maar meestal als ik de TV aan zet heb ik geen geluid. Ik heb al met de audio instellingen van de TV gespeeld en deze gewijzigd tussen ‘Multichannel’, ‘Multichannel (Bypass)’ en ‘Stereo’. Alleen als ik het instel op stereo werkt het altijd, alleen dan heb ik natuurlijk geen surround geluid uit de One SL speakers, ook niet echt een oplossing dus. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met de codec (Dolby Digital Plus vs Dolby Digital). Op het moment dat het wel werkt staat er in de app ‘Dolby Digital 5.1’, op het moment dat het niet werkt staat hier niets. Heeft iemand hier een oplossing voor?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7

Je kunt voorzover ik weet DD+ niet versturen over optisch. Je TV zou dus van de DD+ stream (van Netflix bijvoorbeeld) DD moeten maken. Bij mijn Beam Gen 1 (HDMI, maar niet DD+ capable) gebeurt dit ook. Het zou gek zijn als jouw TV dat niet doet. TV-geluid is overigens vaak DD (KPN, Ziggo - zeker bij de publieke zenders) dus daar zou het sowieso goed moeten gaan.

Je handleiding zegt dit:

Het lijkt er dus op dat je TV niet omzet, maar blokkeert bij DD+. Bij streaminsgdiensten zou dit dus een probleem kunnen zijn, bij TV-kijken echter niet.

Bedankt voor de reactie en uitleg. Ik zal nog wat duidelijker beschrijven wat er precies gebeurd.

Soms als ik de TV aan zet werkt alles goed. Ik heb dan geluid van zowel mijn Ziggo Mediabox Next Mini als van de ingebouwde apps op TV (netflix, youtube, etc). Als het werkt zie ik in de Sonos app ook onder tv 'Dolby Digital 5.1' staan.

In de meeste gevallen heb ik echter geen geluid als ik de tv aan zet. Zowel geen geluid van de mediabox als van de ingebouwde apps van de TV. In de sonos app staat onder tv dan ook niets, dus ofwel de TV stuurt het geluid niet door of de soundbar herkent het geluidssignaal niet.

Het lijkt dus niet afhankelijk te zijn van de bron. Soms doet alles het wel, soms doet niets het.

De audio instellingen van de TV wijzigen lost het probleem helaas ook niet op. Ik heb deze gewijzigd naar ‘Multichannel’, ‘Multichannel (Bypass)’ en ‘Stereo’. Alleen als ik het instel op stereo werkt het altijd, alleen dan heb ik natuurlijk geen surround geluid.

Reputatie 7

Dan wordt het moeilijk om er zo op een forum iets van te zeggen; je TV lijkt niet consistent in hoe hij signalen weergeeft naar de Playbar. Misschien toch eens een paar diagnoses maken als het probleem zich voordoet? Ik zou verschillende zaken (met Ziggo box. met TV, met de Netflix app op de TV, met de verschillende geluidsinstellingen op de TV en op de box) testen en de voor mezelf bij de diagnoses even de omstandigheden noteren. Dan eens bellen met Sonos om te zien of dit wel een Sonos-probleem is.

Ik had hier ook een gelijkaardig probleem. (Surround met playback, sub en ones) De optische kabel heb ik dan rechtstreeks aan de TV decoder (in mijn geval proximus) gekoppeld. In de instellingen van de decoder DD als uitgang ingesteld. Tot hiertoe werkt alles terug prima.

Reputatie 7
Badge +3

@Peat Dit kan inderdaad werken, maar dan alleen voor geluid van de zenders. Wanneer een app gedraaid wordt vanaf de tv of je gebruikt een ander apparaat die aangesloten is op de tv, dan heb je geen geluid via de Sonos. Dit is dus niet de meest ideale oplossing. 

Bedankt voor het meedenken! Helaas is dat voor mij geen optie, aangezien de mediabox next mini alleen een hdmi uitgang heeft en geen optische audio uitgang.

 

ik ga binnenkort als ik wat meer tijd heb testen of ik het zelfde probleem ervaar als ik een ander surround set aansluit op de TV en als ik de playbar aansluit op een andere TV.