Geen geluid: Audio via Apple TV met TVOS16 op "Ontvangerluidsprekers"?

  • 23 October 2022
  • 15 reacties
  • 416 Bekeken

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb sinds ongeveer een week een vervelend dingetje met onze installatie. Geen audio uit mijn opstelling met Arc/Sub/2xOneSL bij de beamer.

September 2021 heb ik mijn beamer met een Sonos surround opstelling geïnstalleerd (wij hebben geen tv). Om het dolby atmos signaal door te geven plaats ik een dure hdmi converter hdfury arcana tussen de atv en beamer/sonos. Alles met de juiste versie hdmi kabels. Dat geeft echt een spectaculair effect wanneer de content ook van het juiste materiaal is.

Sinds vorige week heb ik echter na het aanzetten van de installatie geen geluid meer. Heb eerst flink moeten zoeken wat het probleem zou kunnen zijn. Audio afspelen via spotify of de Sonos app werkt namelijk gewoon zonder problemen.
Nu heb ik ontdekt dat de atv standaard het audiosignaal naar “Ontvangerluidsprekers” leidt. In de instellingen van de atv kun je dit ook niet standaard overrulen. Ik los het nu op door na het aanzetten in de airplay instellingen te kiezen voor “woonkamer” (wat bij mij de naam is van de Sonos surround groep). Maar dat is altijd een extra handeling na het inschakelen van de apparatuur, terwijl dat hiervoor nooit hoefde. En ik heb het idee, maar dat is moeilijk te beoordelen dat de geluidskwaliteit iets minder is. Ik moet in elk geval de atv harder in volume zetten (voorheen gaf stand 20 echt al een bioscoop blast en nu moet ik ‘m ongeveer dubbel zo hoog zetten).

Er is verder helemaal niets veranderd in de opstelling - ik was dik tevreden - behalve dan dat TvOS16 onlangs is gelanceerd… maar al googlend word ik daar niet veel wijzer van of dat de oorzaak zou kunnen zijn.

Iemand hier een suggestie voor een oplossing of oorzaak?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

15 Reacties

Reputatie 4
Badge +3

Wanneer je ‘ontvangerluidsprekers’ hebt ingesteld, gaat het geluid via de HDMI kabel naar de arc. Omdat dit niet (meer) werkt, kies je voor AirPlay naar het Sonos systeem. Dat je het idee hebt dat de kwaliteit minder is, kan wel kloppen. AirPlay kan niet hoger dan 16bit 44,1kHz. Ook hierdoor zal je het volume veel hoger moeten instellen.

Zelf heb ik ook mijn ATV 4K geüpgraded naar versie 16 en ervaar totaal geen problemen met de weergave van het geluid. 
 

Wanneer je iets afspeelt en je opent de Sonos app, kijk eens bij de arc-set of de bron op ‘tv’ staat. Wanneer deze nog op muziekweergave staat, komt het geluid via de HDMI namelijk ook niet binnen bij de arc.

Reputatie 2
Badge +2

Hai @JeroenVR, met jouw input heb ik alles nog een keer nagelopen. De instellingen op de Atv, de Arcana en de Sonos app. Kabels losgehaald en weer terug gedaan. Ik zag niets wat de oorzaak zou kunnen zijn. Uiteindelijk heb ik de Atv een volledige herstart gegeven (dus niet alleen aan/uit). En warempel: het doet het weer. 

Heb ik nog 1 rest vraagje nav jouw suggestie: als ik dolby atmos content afspeel zie ik in de Sonos app staan: Dolby Digital 5.1. Is dat correct, of ik bedoel: klopt het dat de app niet atmos aangeeft? Of is er dan toch nog een issue? Eerder heb ik hier nooit zo’n aandacht aan besteed. 

Reputatie 7

Hoe weet je dat je Atmos content afspeelt? Want 5.1 in de app is geen Atmos.

Reputatie 2
Badge +2

Hoi @106rallye, ik heb een Netflix ultra abbo en een Apple TV+ abbo en ik zoek content waarvan die providers aangeven dat dat in atmos is.

Reputatie 4
Badge +3

Als je Atmos content afspeelt op de atv zou de Sonos app ook dolby Atmos moeten aangeven. Ik heb zelf ook dat ultra HD abbo van Netflix en Apple TV+. Weet precies wat je bedoeld, mijn voorkeur gaat ook altijd uit naar Atmos content. 
 

Zal morgen eens de instellingen van mijn atv nalopen voor je. Als de atv bij jou goed staat, kan het in de arcane fury hd zitten. Zelf heb ik die niet, dus kan daar niet in meedenken. 

Reputatie 4
Badge +3

Dit staat er bij mij:

 

Reputatie 2
Badge +2

Hai @JeroenVR eindelijk een moment gevonden om even rustig te onderzoeken. Stap 1 de audiostructuur op de ATV 4K gecheckt. Dat ziet er echt anders uit dan bij jou (helaas). Bij mij ontbreekt het kopje “meeslepende audio”. Als ik de structuur wijzig (wat niet wordt aanbevolen) dan heb ik alleen keuze uit 5.1 of stereo. Omdat de ATV de eerste component in de keten is en hier - zo lijkt het - al geen dolby atmos wordt doorgegeven kan het niet aan de hd fury arcana of aan de Sonos Arc liggen. Ik zoek verder… suggesties altijd welkom.

 

Reputatie 7

@Allissey @JeroenVR Welke ATV hebben jullie?

Lijkt iets met LPCM te maken te hebben?

Reputatie 4
Badge +3

Dan weten we nu wel waardoor het komt. 
Welke versie ATV heb jij? Mogelijk de 1 na laatste? Mogelijk ondersteund dat model geen Atmos?

 

Reputatie 4
Badge +3

@Allissey @JeroenVR Welke ATV hebben jullie?

Lijkt iets met LPCM te meken te hebben?

Ik heb de laatste versie (denk ik) Heb deze ongeveer anderhalf jaar geleden gekocht en is die met de Siri Remote, die aluminium kleurige

Reputatie 2
Badge +2

Ik heb dezelfde ATV 4K (na onderzoek heel bewust voor de allerlaatste gekozen). Ben as we speak aan het testen. Ik houd jullie op de hoogte, vind het zelf wel leuk gepuzzel als ik er vanochtend uitkom. Wintertijd dus een uurtje extra gekregen ;-)

Reputatie 4
Badge +3

https://www.appletips.nl/dolby-atmos-apple-tv/amp/
 

Vond deze net… Schiet mij net nog iets te binnen. Toen ik de arc nog niet had, stond deze optie er bij mij ook niet. Pas toen in de arc aansloot kwam deze optie erbij. De ATV ‘ziet’ als het ware of er een geschikt geluidssysteem aanhangt.

Dan zou het zomaar kunnen dat er een instelling in de arcana niet goed staat, maar aangezien ik die zelf niet heb, kan ik daar niet zoveel in ondersteunen. 
Ik zou eerst even bovenstaande link doorlezen, en als dat allemaal goed staat even in de arcane gaan zoeken. Het kan haast niet anders dan dat er een heel klein detail in de settings de Atmos niet mogelijk maakt. 

Reputatie 4
Badge +3

En nu je toch leest: https://www.techhive.com/article/579105/hdfury-4k-arcana-review.html

Heel verhaal maar volgens mij staat hier ergens de oplossing in

Reputatie 2
Badge +2

Update. Het lijkt toch aan de instellingen van de arcana te hebben gelegen. De firmware daarvan heb ik naar 0.86 ge-update (stond op 0.84). Dat is vooral extra support voor Sonos beam. Dat leidt er ook toe dat de arcana een volledige reset krijgt. Vrijwel direct na opnieuw starten van het hele systeem zijn dit de waarden die ik op de verschillende schermen te zien krijg. Ik ben blij, heel nuttig bestede zondag ochtend. Super bedankt voor meedenken!

 

Reputatie 4
Badge +3

Mooi dat het je is gelukt👍