Skip to main content

Ik heb een arc ultra en 2 sonos five surround speakers, Ik wil de five's graag ook mee laten afspelen als ik gewoon tv kijk. Met muziek en film spelen de five's wel mee als surround, Ik heb de arc via hdmi gekoppeld zitten op de tv. Ik heb de five speakers al een keer verwijderd in de app en opnieuw aangemaakt dmv de procedure in de app. Helaas krijg ik het nog steeds niet werkende.

Ik neem aan dat je ze als surrounds ingesteld heb. Zo ja, Sonos speelt wat het ontvangt. Bij tv uitzendingen wordt er vaak niet veel geluid meegezonden voor de surroundspeakers. Eea hangt sterk af van de uitzending en of de aanbieder. 
in de Sonos app kan je zien of de uitzending dolby surround meestuurt, maar dan nog is het maar net wat voor uitzending het is. Spraak hoortnu eenmaal alleen van voren te komen.

Ja klopt, maar ben er met toeval achter gekomen om het wel goed in te stellen. Bij sonos instellingen heb je audio van sound speaker en dan bij muziek afspelen selecteer je sfeer, staat standaard op volledig. De spraak komt inderdaad van voren, maar bij geluiden speelt die ook op de surround speakers af.

Maar dat heeft niets met tv geluid te maken, dat gaat om muziek streamen. En dat is wat je vroeg.
Je kunt daar wel, bij tv kijken, het volume naar de surrounds iets harder zetten. Bij muziek kan je ook iets met het volume spelen.

Overigens is het ook zo dat er bij de keuze sfeervol voor muziek minder geluid naar de surrounds gestuurd wordt. Bij sfeervol ligt de nadruk op de soundbar en bij volledig wordt er een dubbel stereo-geluid uitgestuurd.

Belangrijkste is dus deze opmerking van ​@Erooij: “in de Sonos app kan je zien of de uitzending dolby surround meestuurt, maar dan nog is het maar net wat voor uitzending het is.” Oftewel: wat zegt de app als je TV kijkt. Stereo? Dan heb je bijna niets uit je achterspeakers. En dat moet je ook niet willen.

Reageer