Vraag

Enkel stereo bij Telenet digicorder - Sonos beam (gen 1) + 2 x One SL

  • 27 November 2022
  • 17 reacties
  • 546 Bekeken

Na mijn volledige zaterdag te zoeken en er niet uit te komen, kunnen jullie mij misschien nog helpen om Dolby te activeren op mijn nieuwe Setup (Sonos Beam gen 1, met 2 x Sonos One SL (links en rechts achter). 

 

Current setup:

Sonos Beam (Gen 1) -> HDMI Kabel -> HDMI to optical adapter -> Digicorder AD2200 (AC-3 pass through S/PDIF)

Digicorder AD2200 -> HDMI Kabel -> Samsung PS50C550 (HDMI2 poort)

 

Instellingen digicorder:

-Netflix: Dolby Digital Plus doorgeven ("Met deze optie kan je Dolby Digital Plus audio via HDMI afspelen op een A/V receiver of tv-toestel die dit audioformaat ondersteunt").

-Aansluitingen: Dolby Digital staat op "JA"

 

Als ik bvb de film 1922 (film met DD) start op Netflix (de Netflix app op de digicorder), toont de Sonos app bij de info over mijn systeem "Audio-ingang: Stereo PCM 2.0"

 

Ik heb volgende zaken al geprobeerd zonder resultaat:

-Sonos beam met optische adapter aan TV verbonden (maar in geluidsinstellingen van de TV onder SPDIF-uitvoer kan enkel PCM geselecteerd worden, de optie Dolby Digital is grayed out) bij zowel macbook als digicorder met TV verbonden

-Andere HDMI kabel van Digicorder naar TV

 

Mis ik iets? Ik zie even het bos door de bomen niet meer… bedankt voor uw hulp!

 

 

 

 

 


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

17 Reacties

Hoi..voor zover ik juist geïnformeerd ben, ondersteund de Beam Gen 1 geen Dolby..dit is wel beschikbaar op de Beam Gen 2. Hopelijk beëindigd dit je zoektocht.

Hoi..voor zover ik juist geïnformeerd ben, ondersteund de Beam Gen 1 geen Dolby..dit is wel beschikbaar op de Beam Gen 2. Hopelijk beëindigd dit je zoektocht.

Hallo Peat, dank voor uw reactie! Als ik me niet vergis ondersteunt de Gen 1 wel Dolby Digital 5.1, en is het enkel de nieuwe Dolby Atmos waarvoor de Beam Gen 2 vereist is? 

Reputatie 7
Badge +3

Sonos speelt wat het ontvangt. Het lijkt dus een probleem vanaf de Telenet decoder. Heb je geen smart tv waarop je Netflix kunt starten?

Mijn Nederlandse provider Caiway geeft ook alleen maar stereo door via hun decoder. Ze hebben DD 5.1 een korte tijd getest, maar dit is weer teruggedraaid. Gelukkig kan ik ook nog via coax kijken zonder decoder en dan heb ik wel surround geluid. 
Anders de vraag eens stellen bij je provider.

Sonos speelt wat het ontvangt. Het lijkt dus een probleem vanaf de Telenet decoder. Heb je geen smart tv waarop je Netflix kunt starten?

Mijn Nederlandse provider Caiway geeft ook alleen maar stereo door via hun decoder. Ze hebben DD 5.1 een korte tijd getest, maar dit is weer teruggedraaid. Gelukkig kan ik ook nog via coax kijken zonder decoder en dan heb ik wel surround geluid. 
Anders de vraag eens stellen bij je provider.

Hoi Erooij, bedankt voor je reply! De "smartest TV" dat ik heb is de Samsung PS50C550 (is een gouwe ouwe al weg ik het zelf). Dit is op zich geen probleem mbt sound support, daar hij "Dolby Digital plus Pulse" support heeft. In de geluidssettings van de TV wordt ook gewag gemaakt van "Dolby Digital", alleen is deze grayed out.

Sonos speelt idd wat het ontvangt. Het lijkt er idd op dat de digicorder er niet in slaagt om het geluid in DD te sturen… dit zou kunnen verklaren waarom ik op de TV zelf ook geen DD kan selecteren als de beam is geconnecteerd met de TV. Wel lijkt het mij raar dat ik dit actief heb ingesteld bij de settings van de Digicorder maar dan zonder resultaat… Ik check even of Telenet mij extra informatie kan geven, maar op een ander forum had iemand hetzelfde probleem reeds aangekaart en kreeg hij van Telenet te horen dat het aan Sonos lag (makkelijk gezegd). 

Reputatie 7

De Gen 1 van de Beam ondersteunt geen Dolby Digital+ (waar een Atmos signaal bij kan worden meegestuurd). Wel “gewoon” Dolby Digital (zonder plus). Met het Netflix DD+ signaal kan de Beam dus niets en dan krijg je stereo. Kun je op de Telenet-decoder DD+ niet afzetten en alleen DD doorsturen?

Je TV is uit 2010, dus heeft mogelijk geen HDMI-ARC? Veel oudere TV’s kunnen bovendien geen via HDMI ontvangen surround geluid met een optische kabel doorsturen naar de Beam. Mogelijk de reden waarom dit bij jou ook niet lukt.

De Gen 1 van de Beam ondersteunt geen Dolby Digital+ (waar een Atmos signaal bij kan worden meegestuurd). Wel “gewoon” Dolby Digital (zonder plus). Met het Netflix DD+ signaal kan de Beam dus niets en dan krijg je stereo. Kun je op de Telenet-decoder DD+ niet afzetten en alleen DD doorsturen?

Je TV is uit 2010, dus heeft mogelijk geen HDMI-ARC? Veel oudere TV’s kunnen bovendien geen via HDMI ontvangen surround geluid met een optische kabel doorsturen naar de Beam. Mogelijk de reden waarom dit bij jou ook niet lukt.

Hallo 106rallye, bedankt voor je reply! De telenet-decoder staat ingesteld onder "Dolby Digital" (geen plus) onder de setting aansluitingen. Voor de Netflix-app kan enkel DD+ geselecteerd worden… 

Dit, gecombineerd met een TV die geen HDMI-ARC aansluiting heeft (lijkt me enkel relevant indien de optische kabel niet in de digicorder maar in de TV zit) … doet me besluiten dat ik helaas de handdoek in de ring mag gooien omtrent een sound-upgrade.

Kortom: Mijn Black Friday aankoop is spijtig genoeg een zeer dure maar vruchteloze investering geweest (2 x Sonos One SL). 

 

Bedankt aan iedereen om mee te denken en te helpen zoeken! 

Reputatie 7

Je zou nog wel via Black Friday een nieuwe TV kunnen scoren……

Ik vind de achterspeakers voor muziek ook wel iets toevoegen, trouwens.

Je zou nog wel via Black Friday een nieuwe TV kunnen scoren……

Ik vind de achterspeakers voor muziek ook wel iets toevoegen, trouwens.

Nieuwe TV is een moeilijke. Ook al is mijn huidige tv van leeftijd, het beeld is nog steeds loepzuiver… en zou het probleem niet oplossen. De oplossing zou een gen 2 beam zijn, maar is opnieuw 400 euro. 

 

 

Reputatie 5
Badge +3

Zet Uw tv maar naast een nieuwe 4k tv van 2022 het verschil is heel groot

Reputatie 7

Ik heb de sterke indruk dat een modernere TV via HDMI-ARC gewoon DD door zou geven vanaf de decoder. Een Beam Gen 1 zou dan voldoende zijn.

Anders zou het forum hier volstaan met meldingen van Telenet-gebruikers. Een moderne TV heeft bovendien een eigen app voor Netflix, die zeker goed functioneert met de Beam (zoals bij mij thuis).

Ik heb de sterke indruk dat een modernere TV via HDMI-ARC gewoon DD door zou geven vanaf de decoder. Een Beam Gen 1 zou dan voldoende zijn.

Anders zou het forum hier volstaan met meldingen van Telenet-gebruikers. Een moderne TV heeft bovendien een eigen app voor Netflix, die zeker goed functioneert met de Beam (zoals bij mij thuis).

Hallo 106rallye, heb mezelf ondertussen overhaalt om een beam gen 2 aan te kopen. Ik laat hier feedback achter van zodra dit hopelijk soelaas heeft geboden. 

Reputatie 7

Ik ben zeer benieuwd!

Ik ben zeer benieuwd!

Zoals beloofd, een follow-up: 

Gen2 is toegekomen. Heb zojuist een test gedaan, waarbij de beam rechtstreeks is aangesloten op de digicorder, maar helaas zelfde verhaal (enkel Stereo PCM volgens de app van Sonos). 

 

Ik besluit dat de digicorder geen DD+ doorstuurt bij gebruik van de Netflix app, ook al ondersteunt de digicorder volgens zijn specs AC-3 over S/PDIF.

Reputatie 7

Jammer, maar niet onverwacht. Nu de Beam terugsturen en uitkijken naar een nieuwe TV?

Zou je hier nog iets mee kunnen: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/geluid-optimaal-instellen-voor-telenet-tv/

Jammer, maar niet onverwacht. Nu de Beam terugsturen en uitkijken naar een nieuwe TV?

Zou je hier nog iets mee kunnen: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/geluid-optimaal-instellen-voor-telenet-tv/

 

Hallo 106rallye,

Het leven is aan de doorzetters. Heb mijn AD2200 ingeruild in een telenet-winkel voor een nieuwere versie genaamd "TV box", en jawel de Dolby werkt. Nog geen nieuwe TV dus ;) 

 

Ik probeer nog of de Dolby werkt met de soundbar gen 1, zo ja stuur ik de gen 2 vermoedelijk terug...

Reputatie 5
Badge +3

Nu maar hopen dat volgende week niet de 10 jaar oude tv het begeeft...

Reputatie 7

Ja, dat kan natuurlijk ook. Veel succes!