Beantwoord

Dolby Digital Plus naar Beam + 2x One opstelling

  • 9 December 2019
  • 38 reacties
  • 3934 Bekeken

Badge

Hoi allemaal, recentelijk heb ik een mooie Beam aangeschaft en 2x One (gen2) om een mooie draadloze surround opstelling te maken. Enkel om erachter te komen dat het waarschijnlijk niet werkt met mijn tv..


Ik heb een Panasonic LED TV VIERA TX-40AX630E, en als ik bij producthandleiding kijk op internet staar hier wel:


Technologie voor decoderen van geluid    Dolby Digital Pulse, DTS 2.0
Ingebouwde audio decoders    Dolby Digital, DTS
Maar ergens anders lees ik weer dat het alleen Dolby Digital Plus/ DTS 2.0+Digital Out™ heeft


Ik heb hem verbonden met HDMI-arc en dat werkt wel. Alleen hij blijft op ‘stereo’ staan bij ‘over mijn systeem’ in de sonos app en ik heb geen surround sound. Ik heb nog niet geprobeerd om optische audio op aan te sluiten. Ook las ik ergens dat sonos geen Dolby Digital + (plus) ondersteund?

 

Is het überhaupt mogelijk om met mijn tv en huidige apparatuur een 5.0 geluid te creëren?

 

Hellupie!

icon

Beste antwoord door Erooij 16 December 2019, 09:53

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

38 Reacties

Reputatie 7
Badge +2

In principe met de meeste TV’s is het zo dat als deze Dolby Digital + zou ondersteunen, dat deze ook de standaard Dolby Digital (5.1) zou moeten ondersteunen.

Het ligt er uiteraard wel aan welke Film je zou starten en welk audio format er dan aan deze film zou hangen.

Maar mocht dit een DD+ signaal zijn, dan zou je Beam dit als DD moeten ontvangen.

Mocht dit niet gebeuren, dan gaat er mogelijk iets niet goed in de TV.

Als de film een DTS audio format heeft, dan zal je inderdaad weinig qua geluid kunnen verwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Gebruik je een decoder een om het tv signaal binnen te halen? Mogelijk dat deze niet goed staat en alleen stereo doorgeeft aan je tv. 
Eventueel kan je de tv ook nog optisch proberen aan te sluiten. Het is vaak even lastig alle instellingen goed te krijgen om DD naar de Sonos te krijgen. 

Badge

Hoi, bedankt voor de reacties.

Ik heb al tv aanbieder T-Mobile met een Amino 610x tv kastje ertussen. Maar ook als ik via Chromecast Ultra iets afspeel krijg ik niets anders dan stereo naar de Beam opstelling. Ook bij de TV instellingen kan ik niets vinden wat ik kan omzetten, alles is 'greyed out’, wat doe ik fout? :disappointed_relieved:

Alvast bedankt

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer het ‘greyed out’ is zou ik toch zeggen dat de tv geen DD signaal ontvangt.

Geeft je tv ook geen info over het signaal bij de uitzending? Wanneer ik op info druk dan zie ik, naast heel veel andere info, Dolby Digital 3/2.1 staan. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees het volgende in de handleiding van tmobile 

“Beeld- en geluidsinstellingen
Je kunt hier de scherminstellingen aanpassen en de beeldverhouding instellen die het beste bij je TV past.
Bij Audio uitgang kun je aangeven welk type audio je wilt gebruiken. Dit staat standaard op Stereo.
Als dat beschikbaar is, kun je ook voor Digitaal AC3 (surround) kiezen. Gebruik dan wel een optische audiokabel (SPDIF) of HDMI-kabel voor het beste geluid.”
Mogelijk dat je dit dus toch nog moet aanpassen op het kastje. 

Badge

Bedankt voor de oplettendheid, dit had ik al goed staan en maakt helaas ook geen verschil.

Reputatie 7
Badge +3

Wat je, als test, ook nog kunt proberen is om de Sonos rechtstreeks aan de decoder te hangen. 
Uiteraard is dit niet wat je wilt maar geeft wel info. 
Het blijft vreemd dat de keuze er wel is, maar dat je het niet kunt kiezen. Sonos speelt wat het ontvangt en dat lijkt nu alleen stereo te zijn, terwijl je apparatuur toch geschikt lijkt te zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor je tv lees ik:

Kies Geavanceerde instelling, geluid, audiovoorkeur en daar zou je auto moeten kunnen kiezen.

Ik zie ook dat je tv 2 Arc aansluitingen heeft. Heb je de ander al geprobeerd? Tevens zie ik dat je de hdmi op analoog of digitaal kan zetten. Deze moet op digitaal staan. 
Mogelijk heb je het allemaal al gedaan. Ik ben er echter van overtuigd dat je tv dit gewoon moet kunnen verwerken. 

Reputatie 7
Badge +2

Meestal als een keuze grijs is, zou ‘t neerkomen op de fabrikant die geen licenties zou betalen om een bepaald audio format te kunnen leveren.

Toch zou ik de fabrikant contacteren om er zeker van te zijn.

Badge

De decoder heeft maar 1 HDMI uitgang, en als ik deze direct op de Beam aansluit heb ik geen geluidssignaal en kan ik het niet testen bij ‘over mijn systeem’ op de Sonos app.
Op de TV heb ik allebei de ARC aansluitingen tevergeefs geprobeerd. Alle HDMI kanalen staan ook op digitaal. 
De geavanceerde instellingen voor geluid zijn grijs omdat ze denk ik ‘overruled’ worden door de Beam.
Ik ga straks proberen de fabrieksinstellingen van de tv terug te zetten, en als dat niet werkt heb ik nog ergens een oude Sony Bravia kdl-32ex402 staan, eens kijken of ik daar wel 5.0 op aan de gang krijg.

Verder zou ik het ook niet weten, jullie weten zeker dat mijn Panasonic TV de beam volledig zou moeten ondersteunen?

Reputatie 7
Badge +3

Alles gelezen te hebben moet het werken.

Je zegt dat je maar 1 hdmi hebt, maar je kan toch ook nog optisch aansluiten. Volgens mij wordt de Beam met een converter geleverd. Dit kan je dan ook nog op de tv proberen. 

Badge

Op het Amino doosje heb ik 1 hdmi, en geen optische audio aansluiting. Maar als ik de Beam met het verloopje verbind op de optische audio van mijn tv krijg ik ook enkel 'Stereo’ geluid

Reputatie 7
Badge +3

Weet je zeker dat je geen optische aansluiting hebt? De handleiding van de amino 610 geeft links een spdif aansluiting. 

Badge

Ja ik heb een ander model, de 610x. Het verschil is dat deze geen spdif heeft maar 3,5mm jack voor audio uit

Badge

Maar ook als ik op chromecast ultra iets stream krijg ik enkel stereo geluid, het lijkt een hopeloze zaak :(

Reputatie 7
Badge +3

We blijven proberen. 😉

Heb je bij gebruik van de chromecast ook niet de mogelijkheid om de audioinstelling van de tv aan te passen? Ik heb zelf een ingebouwde chromecast in de tv dus kan dit ook niet naspelen. Ik zou mij zo voor kunnen stellen de mogelijkheid van instellen tv afhankelijk is van het signaal welke binnenkomt. 
Ik twijfel sterk aan de mogelijkheden van de Amino. Je tv moet het volgens de handleiding prima aankunnen, maar wanneer er stereo binnenkomt dan wordt dat nooit surround. 
Heb je nog gekeken op je infomenu bij tv kijken.

Reputatie 7
Badge +2

De Sonos Beam zal niet jou TV zijn instellingen beinvloeden, behalve dat hij zorgt dat de TV z’n speakers uitgaan omdat de Beam het geluid voor je gaat afhandelen.

De opties tussen Stereo en Dolby digital, zijn TV instellingen waar Sonos verder niks mee doet.

Het kan dat de Beam tegen de TV zal melden welke formatten deze kan afspelen, maar het is aan de TV om dan een audio format aan te leveren.

Zou je zeggen dat de grijze optie weer beschikbaar zou komen als je de Beam zou ontkoppelen van de HDMI Arc poort?

Badge

Toch maar even contact opgenomen met Panasonic:

‘De TX-40AX630 TV ondersteunt de volgende audioformaten: Dolby Digital, MPEG, Dolby Digital Plus, HE-AAC

Helaas heeft Panasonic niet de mogelijkheid om alle producten te testen met de verschillende accessoires die op de markt verkrijgbaar zijn, daarom kunnen wij niet garanderen dat apparaten van andere merken volledig gaan functioneren met onze toestellen.

Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met de producent van de soundbar. Wellicht hij kan u verder helpen in verband met de compatibiliteit van dat product.’

Ik denk dat beam bovenstaande audioformaten moet kunnen ondersteunen? Als ik de Beam optisch aansluit komen opties weer tevoorschijn bij geluidsinstellingen, maar daar is geen optie voor het verkrijgen van een surround output..Ook bij de chromecast heb ik geen mogelijkheid tot het aanpassen in instellingen.

Reputatie 7
Badge +3

Je heb nog niet gereageerd op de vraag wat de info op je beeldscherm aangeeft. Volgens mij heeft iedere tv en of ontvanger de mogelijkheid om info op te roepen over de uitzending, waarin o.a. het beeldformaat wordt aangegeven, maar ook info over het geluid. Ik heb een Sony en daar wordt deze info al gegeven zodra ik een zender kies.
Er is geen enkele twijfel over de tv, die moet het gewoon aankunnen, maar als je tv het niet ontvangt dan zal je Sonos het ook niet ontvangen. Ik twijfel nog erg over je Amino. Over chromecast kan ik niets zeggen, dat zit bij mij ingebouwd en kan ik verder niet instellen. 
Staat ook de meest recente firmware op je apparaten?

Reputatie 7
Badge +3

Heb je deze instelling al nagekeken:

Audio-uitganginstellingen
U kunt meerkanaalsgeluid afspelen via een versterker die is aangesloten op de aansluiting DIGITAL AUDIO of HDMI1 / HDMI2 (ARC-functie).
● De huidige geluidsinstelling controleren of wijzigen
Mediaspeler > Videomodus > Video-instellingen
1. Geef het menu weer met MENU.
2. Selecteer Geluid > SPDIF kiezen met   /   en druk op OK om te openen.
3. Selecteer Auto / PCM met   /   en druk op OK om in te stellen.
SPDIF kiezen (Auto / PCM)
Selecteer de begininstelling voor het digitale audio-uitgangssignaal uit de aansluitingen DIGITAL AUDIO en HDMI1 / HDMI2 (ARC-functie).
● SPDIF is een standaard bestandsindeling voor audio-overdracht. Auto:
Dolby Digital Plus, Dolby Digital en HE-AAC multi-channel worden uitgevoerd als Dolby Digital Bitstream. MPEG wordt uitgevoerd als PCM. DTS wordt uitgevoerd als DTS.
PCM:
Het digitale uitgangssignaal is altijd PCM.
● ARC (Audio Return Channel) is een functie voor digitale audio-uitgang via een HDMI-kabel.

Deze moet dus op Auto staan en niet op PCM.

Badge

De info bij het drukken op de ‘i’ op de afstandsbediening, en bij het wisselen van HDMI kanaal zijn enkel 1080p / 60 hz en 16:9 (in geval van Amino box). En een ander HDMI kanaal bij bijv de chromecast 3840 x 2160 / 60hz en 16:9. Maar niets over audio. Ik heb alles geüpdatet, sonos beam + de one's en de tv. Ook alles naar fabrieksinstellingen gezet en op nieuw ingesteld maar dat mocht ook niet baten

Badge

Heb je deze instelling al nagekeken:

Audio-uitganginstellingen
U kunt meerkanaalsgeluid afspelen via een versterker die is aangesloten op de aansluiting DIGITAL AUDIO of HDMI1 / HDMI2 (ARC-functie).
● De huidige geluidsinstelling controleren of wijzigen
Mediaspeler > Videomodus > Video-instellingen
1. Geef het menu weer met MENU.
2. Selecteer Geluid > SPDIF kiezen met   /   en druk op OK om te openen.
3. Selecteer Auto / PCM met   /   en druk op OK om in te stellen.
SPDIF kiezen (Auto / PCM)
Selecteer de begininstelling voor het digitale audio-uitgangssignaal uit de aansluitingen DIGITAL AUDIO en HDMI1 / HDMI2 (ARC-functie).
● SPDIF is een standaard bestandsindeling voor audio-overdracht. Auto:
Dolby Digital Plus, Dolby Digital en HE-AAC multi-channel worden uitgevoerd als Dolby Digital Bitstream. MPEG wordt uitgevoerd als PCM. DTS wordt uitgevoerd als DTS.
PCM:
Het digitale uitgangssignaal is altijd PCM.
● ARC (Audio Return Channel) is een functie voor digitale audio-uitgang via een HDMI-kabel.

Deze moet dus op Auto staan en niet op PCM.

Het vreemde is dat ik al deze opties gewoon niet in het menu zie staan. Zie foto's onderaan. Overigens kan ik de TV een TV Zelfscan Test laten uitvoeren, waarin hij het beeld en audio gaat testen. Dan schakelt hij opeens over naar de TV speakers, in plaats van de Beam. Op dat moment worden ook alle status lampjes van de beam en one's groen, mocht dat iets betekenen. Als ik overigens aangeef dat het tijdens de TV Zelfscan Test niet goed werkt, word ik verwezen naar de eHELP waarin bovenstaand inderdaad ook is aangegeven.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Op deze foto staat de keuze op tv speaker. Dit zou volgens mij ook niet juist zijn, deze moet verwijzen naar een externe speaker (zou op “uit” moeten staan).
Klopt het dat alles zo’n beetje lichtgrijs is en je dus vrijwel niets kunt kiezen?

Badge

Deze zijn lichtgrijs dus kan ik niet aanpassen, als ik de Beam disconnect en de tv opnieuw opstart komen deze wel weer tevoorschijn. Als ik deze vervolgens aanpas, daarna de beam weer aansluit heeft het geen effect. De opties worden alsware overruled denk ik, of onnodig geacht als de beam verbonden is. Ik begin wel haast te denken dat de beam de boosdoener is, misschien werkt die gewoon niet goed of is er iets stuk

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat lijkt inderdaad wel heel vreemd. Ik kan mij voorstellen dat een deel lichtgrijs wordt, maar je zal dan toch op zijn minst moeten zien dat tv speaker “uit” staat. De keuze geavanceerde geluidsinstellingen is helemaal niet zichtbaar. Zie je die wel wanneer de Beam losgekoppeld is?
Klinkt misschien gek, maar heb je al een andere hdmi kabel geprobeerd?