Beantwoord

Dolby Digital Plus naar Beam + 2x One opstelling

  • 9 December 2019
  • 38 reacties
  • 3934 Bekeken


Toon eerste bericht
Reageren op dit topic is niet mogelijk.

38 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Probleem lijkt te zitten in de Vierra Link. Ik lees meer van dit soort verhalen. 
https://en.community.sonos.com/home-theater-228993/2018-panasonic-4k-led-and-sonos-beam-arc-connection-6809795

Sommige krijgen het kennelijk opgelost door de Vierra Link instellingen aan te passen, andere lukt dit weer niet.

hier geven ze aan Viera niet te gebruiken. Deze dus uitzetten in het viera menu en hdmi 2 gebruiken. 

Badge

Allereerst wil ik je (jullie) bedanken voor de moeite die jullie er samen met mij insteken om het werkend te krijgen, dat wilde ik even zeggen. :)

Dan krijg ik het helaas nog niet opgelost. De optie ‘Speaker Selection’ welke ook in de video wordt weergegeven is op geen enkele manier aanwezig op mijn tv menu. Ook als ik alles loskoppel en opnieuw opstart. Voor de duidelijkheid, ik krijg wel audio naar mijn apparaten maar het is enkel stereo, de 2 achterspeakers vullen nauwelijks aan en staan heel zacht (geen surround). Zie screenshot.
Via de Viera link kan ik de output tussen tv speaker en home cinema echter wel wisselen, maar toch gaan ze allebei naar de Beam, wat erop wijst dat het niet geheel vlekkeloos werkt. Als ik het optisch aansluit met het verloopje en Viera link uitschakel krijg ik ook geen extra opties of wat dan ook. Ook blijft het maar bij stereo output… 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag die nog niet beantwoord is is wat de info toets aangeeft op je tv scherm. Normaal gesproken zou je op tv ook de inkomende geluidsinstellingen moeten kunnen zien.

Stel dat hier geen DD wordt aangegeven dan zal Sonos dat ook niet afspelen. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben nog wat verder wezen speuren. Het probleem zit waarschijnlijk in Amino, welke geen 5.1 uitstuurt.

zie onderstaande link.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/amino-aria-610-x-dolby-5-1-312472

Badge

Op de ‘i’ drukken of van kanaal wisselen geeft geen info weer wat betreft geluidsoutput. Enkel beeldformaat 1080p (bij chromecast 3840 x 2160) en 60 hz. Ook kabels wisselen heeft geen invloed.

Reputatie 7
Badge +3

Nog even verder gespeurd. Probleem lijkt in de Amino te zitten, zie onderstaande link.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/amino-aria-610-x-dolby-5-1-312472

Mijn advies is om e.e.a. bij tmobile aan te kaarten. Mogelijk hebben ze inmiddels andere opties. 
 

ik vond ook nog deze.

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/dolby-digital-ac3-over-hdmi-naar-receiver-305843

De laatste opmerking in die draad geeft precies jouw probleem weer. Persoonlijk vind ik het een vreemd verhaal van tmobile dat er bewust voor wordt gekozen om het signaal stereo te maken om problemen te voorkomen. Zelf heb ik een heel oude Humax via hdmi aangesloten en nooit problemen ervaren. 

Badge

Je hebt gelijk… Ik heb de build-in netflix app geprobeerd op de TV en kreeg hier direct een 5.1 output naar de beam die ik via Digital audio verloop had aangesloten. Stom dat ik dit niet eerder geprobeerd heb. Ik was echt in de veronderstelling dat de Amino box en ook de Chromecast Ultra beiden wel 5.1 output zouden kunnen creëren, dit blijkt dus voor allebei helaas niet het geval. Daar ben ik wel teleurgesteld over, dat was juist de reden voor de koop van een 4k tv met 100 hz en het sonos systeem. Daarbij kan ik alleen mijzelf verwijten omdat ik het niet van tevoren heb uitgezocht. De build-in netflix app heeft namelijk geen 4k ondersteuning, alleen 1080p, onlogisch I know.

Dus 1080p netflix met 5.0 audio, of 4k content met 2.0 audio :tired_face:

Of weten jullie een manier om op Chromecast 5.1 audio te krijgen?

Ondertussen ga ik het inderdaad bij T-Mobile aankaarten hoe het kan dat zij dit matige Amino doosje kunnen aanbieden met de hedendaagse technologieën. Want met enkel 1 HDMI poort en 1 headphone jack ga ik geen 5.1 geluid krijgen. Een oplossing zou zijn een ander TV kastje of kan ik er ook iets tussen plaatsen?

In ieder geval heel erg bedankt voor het uitzoeken!

Reputatie 7

Als ik de link naar het T-mobile-forum goed begrijp, kan de Amino wel DD doorgeven, maar doet hij dat alleen als hij aan een receiver hangt? Als hij aan een TV hang ben je beperkt tot stereo omdat sommige gebruikers anders (bij een verkeerde instelling van hun Amino) geen geluid zouden hebben?

KPN lost dat anders op: als je daar de geluidsinstelling van stereo naar DD zet, krij je een scherm dat je de mogelijkheid biedt om de geluidsinstelling terug te zetten als het niet werkt. Lijkt me een handiger oplossing als een settopbox helemaal inrichten op de de meest onhandige gebruiker (die ook nog eens een TV uit het jaar nul heeft - anders werkt DD gewoon)…...

Badge

Ja met al deze dingen heb ik best wel spijt dat ik niet naar KPN ben overgestapt, KPN biedt zelfs 4k tv aan

Best grappig, ik heb deze morgen een beam gekocht, in combinatie met identiek dezelfde televisie als jou. Hier ondertussen ook al de gehele dag aan het zoeken om de 5.1 werkende te krijgen.

Hele dag stereo gekeken, mooi geluid maar zeker niet wow. Nu, ik werk met een telenet digicorder (Belgium) en heb zojuist een film opgehaald. Toen kreeg ik plots geen geluid meer door mijn beam… vreemd dacht ik, ik sluit even de beam aan via optische output van telenet digicorder. Nu blijkt dat ik wel perfect 5.1 binnen krijg. (En wow wat een verschil, wat een magnifiek geluid)

Ik heb dus identiek hetzelfde probleem. Echter krijg ik geen geluid, laat staan 5.1, via mijn televisie, enkel als ik mijn beam rechtstreeks verbind met mijn digicorder.

Hoe heb jij het nu juist opgelost? Of ben je er nog niet volledig uit? 

 

Alvast bedankt.

Je hebt gelijk… Ik heb de build-in netflix app geprobeerd op de TV en kreeg hier direct een 5.1 output naar de beam die ik via Digital audio verloop had aangesloten. Stom dat ik dit niet eerder geprobeerd heb. Ik was echt in de veronderstelling dat de Amino box en ook de Chromecast Ultra beiden wel 5.1 output zouden kunnen creëren, dit blijkt dus voor allebei helaas niet het geval. Daar ben ik wel teleurgesteld over, dat was juist de reden voor de koop van een 4k tv met 100 hz en het sonos systeem. Daarbij kan ik alleen mijzelf verwijten omdat ik het niet van tevoren heb uitgezocht. De build-in netflix app heeft namelijk geen 4k ondersteuning, alleen 1080p, onlogisch I know.

Dus 1080p netflix met 5.0 audio, of 4k content met 2.0 audio :tired_face:

Of weten jullie een manier om op Chromecast 5.1 audio te krijgen?

Ondertussen ga ik het inderdaad bij T-Mobile aankaarten hoe het kan dat zij dit matige Amino doosje kunnen aanbieden met de hedendaagse technologieën. Want met enkel 1 HDMI poort en 1 headphone jack ga ik geen 5.1 geluid krijgen. Een oplossing zou zijn een ander TV kastje of kan ik er ook iets tussen plaatsen?

In ieder geval heel erg bedankt voor het uitzoeken!

 

Ik heb dit even herlezen, nu ik weet niet zo zeker of het probleem aman het Amino doosje ligt. Ik vermoed gewoon dat de televisie geen DD5.1 signaal doorgeeft van het doosje naar de sonos beam. Indien ik mijn decoder (Amino doosje in jouw geval) rechtstreeks aansluit op de beam heb ik wel perfect DD geluid. Of heb jij wel al een manier gevonden om van een extern apparaat DD5.1 door te sturen VIA de televisie naar de beam? Zo ja, dan ben ik heeeeeel geinteresseerd in jouw settings van de panasonic televisie :)!

Reputatie 7

Bij mijn vorige Samsung heb ik een deel van problemen met Dolby Digital opgelost door tussen de Mede8er en mijn TV een EDID faker te zetten. Waarschijnlijk kon mijn Mede8er de TV niet goed duidelijk maken wat er moest worden doorgegeven.

Ik heb deze: https://www.amazon.de/dp/B01M3SH3CL/ref=mp_s_a_1_2_sspa?keywords=edid&qid=1578137990&sr=8-2-spons&psc=1&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUEzSTdVS0gzNkpHTEs0JmVuY3J5cHRlZElkPUEwMzk5OTE3MUVFU1hOMlhPRkk4MCZlbmNyeXB0ZWRBZElkPUEwMjYxNTU4M0RTM0FFMlhYRlpEJndpZGdldE5hbWU9c3BfcGhvbmVfc2VhcmNoX2F0ZiZhY3Rpb249Y2xpY2tSZWRpcmVjdCZkb05vdExvZ0NsaWNrPXRydWU=

Reputatie 7
Badge +2

Als de Beam via HDMI Arc is aangesloten, zou deze tegen de TV moeten melden dat de Beam het geluid voor zijn rekening zou nemen.

Dit zou er voor zorgen dat de interne speakers al uit staan.

Instellingen voor interne speakers hoef je daarom alleen te wijzigen als je een soundbar via optische kabel zou aansluiten op de TV.

Heb je al contact gehad met de fabrikant om te achterhalen of de TV uberhaupt wel Dolby Digital kan doorzetten?