Beantwoord

Dolby Atmos subwoofer benodigd?

  • 25 January 2022
  • 6 reacties
  • 325 Bekeken

Ik heb recent een nieuwe TV aangeschaft, de Samsung 65QN95A. Ook heb ik besloten om mijn oude Beam te vervangen voor een Arc. Nu hebben wij beneden een Sonos Arc, 2x one SL en een Sub G3 staan. 

 

Echter na het instellen kwam ik erachter dat zowel Netflix als Disney geen Atmos doorgeven (via de app) ook voor prime geldt die laat ik er even buiten (tot mijn weten heeft die geen Atmos titels). 

Zowel bij Disney als Netflix geven ze Dolby Atmos teken aan. Maar als ik dan een Atmos titel aanvink gaan deze beide terug naar Dolby Digital PCM 5.1 Over Netflix las ik het 1 en ander maar onze setup beneden bestaat ook uit een Samsung TV en geeft wel bij exact dezelfde titel een Atmos signaal door. 

 

Alle instellingen staan goed, heb de apps al opnieuw geïnstalleerd (op de tv) en heb de Sonos Arc opnieuw ingesteld. Het enige verschil dat ik heb met onze setup in de woonkamer is dat ik geen Sonos Sub heb. 

 

Mij Xbox Series X geeft vervolgens wel weer een Atmos signaal door. Daar doet Netflix dan wel weer Atmos op maar Disney dan weer niet. Maar de Dolby Acces app waarmee de Atmos demo's hebt, schakeld dan ook weer terug naar Dolby Digital PCM 5.1

 

Is een Sonos Sub benodigd om Atmos af te spelen? Mocht dit niet het geval zijn, is er misschien iemand die mij kan vertellen waarom dit niet werkt? (Of helpen ;) )

icon

Beste antwoord door Erooij 26 January 2022, 08:26

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Een subwoofer is geen vereiste om Atmos werkend te krijgen. Sterker nog, geen enkele toevoeging is strikt nodig om Atmos werkend te krijgen. 
Vereisten zijn een tv die Atmos doorgeeft, apps die Atmos aanbieden en een juiste instelling van de tv. 

Reputatie 7

Ik heb gelezen dat de Disney+ app via Tizen (het besturingssysteem van Samsung) sowieso geen Atmos doorgeeft. Netflix geeft alleen Atmos bij het duurste abonnement. Prime zou Atmos moeten geven bij de Jack Ryan-serie.

Overigens geeft “Alle instellingen staan goed” niet veel handvatten om je te helpen. Mogelijk staan ze inderdaad goed, maar misschien kun je de instellingen nog eens weergeven?

Ik heb gelezen dat de Disney+ app via Tizen (het besturingssysteem van Samsung) sowieso geen Atmos doorgeeft. Netflix geeft alleen Atmos bij het duurste abonnement. Prime zou Atmos moeten geven bij de Jack Ryan-serie.

Overigens geeft “Alle instellingen staan goed” niet veel handvatten om je te helpen. Mogelijk staan ze inderdaad goed, maar misschien kun je de instellingen nog eens weergeven?

Ik kom net weer voor mijn werk weer van de andere kant van Nederland. Ik hoop dat jullie met het onderstaande genoeg informatie hebben

Goed om te horen dat ik in iedergeval niet een sub nodig heb voor atmos. Mijn TV ondersteund Dobly Atmos, dat lijkt mij dus ook niet het probleem. Verder zit hij ook in de juiste (en enige eARC) HDMI-poort.

Ik heb zelf  het duurste abbonement van Netflix. Tevens doet Netflix wel Atmos op mijn Xbox Series X. (Hij geeft zowel op Tizen als Xbox het Atmos logo, echter speelt hij geen Atmos af via Tizen als ik in de Sonos app kijk)

Disney+ doet bij mij geen 1 van 2 Atmos, niet via Tizen en niet op de Xbox terwijl hij wel het Atmos logo aangeeft. Wat 106rallye zei over Disney en Atmos op Tizen las ik inderdaad ook. Toch ben ik beneden gaan checken waar wij ook een ARC (icm met een samsung tv) hebben staan met Disney+ en toen ik daar de titel "Eternals" opstartte verscheen meteen het Atmos logo in de Sonos app.

Mijn instellingen van de TV zijn als volgt (kan hier niet veel aan veranderen):

HDMI-eARC-modus staat op "auto" (Hier heb ik alleen de keuze "auto" en "uit"
Formaat van digitale geluid staat op "auto" (Hier heb ik verder alleen de keuze uit "auto" en "PCM")
Compatibiliteit met Dolby Atmos staat aan.

en de instellingen van mijn Xbox staan op Dolby Atmos for home theaters en geeft bij audiotests en -details aan dat deze ook Dolby Atmos kan doen.

Note* de doorloopoptie op de tv is alleen beschikbaar als ik gebruik maak van een HDMI apparaat,  niet via een Tizen app.

Reputatie 7

Ziet er inderdaad goed uit. Als test: wat gebeurt er als je eARC uit zet?

Zowel bij Disney+ en Netflix krijg ik dan een "Dolby Digital Plus 5.1" signaal. Via de Xbox en dan een Netflix en Disney+ titel krijg ik wel Dolby Atmos maar vervolgens staat er bij Netflix bij een niet atmos titel ook Atmos dus ik denk dat de Xbox dit gewoon forceerde want YouTube doet naar mijn weten geen surround, laat staan Atmos maar geeft wel een Atmos signaal door volgens de Sonos app.

 

Ik ben even verder gaan uitzoeken wat er nog meer aan de hand kan zijn en ik denk, dat ik het gevonden heb. Heel stom van mij wat mij betreft maar de TV van Samsung beneden heeft een andere Firmware dan dat ik heb. Ikzelf zit op 1901 en de TV beneden zit op 2101. Nu ben ik opzoek gegaan naar mijn Firmware die mogelijk problemen veroorzaakt en toen kwam ik dit artikel tegen. https://us.community.samsung.com/t5/QLED-and-The-Frame/Qn90a-75-1901-firmware-issues/td-p/2132697 en https://eu.community.samsung.com/t5/tv/kein-atmos-mehr-qn95a-firmware-1901/td-p/4469534 Ik denk dus dat dit een gevalletje updates afwachten is...