Beantwoord

Dolby Atmos en luisterafstand (Sonos Arc)

  • 8 January 2024
  • 7 reacties
  • 158 Bekeken

Hoi,

Ik probeer mijn Sonos Arc juist in te stellen om zo optimaal mogelijk te kunnen genieten van het geluid bij films en series. Ik zit ongeveer 4,5m van mijn TV en Sonos Arc. Mijn bank staat bijna tegen de muur en achter de bank staan links en rechts Play 1's. Het geluid is op zich al geweldig en heel erg ruimtelijk, alleen krijg ik nog niet echt het geluid van boven met Dolby Atmos. De Arc is aangesloten op een eArc poort, dus hij krijgt Dolby Atmos door van de TV. (de app geeft dat ook aan) Nu heb ik ergens op internet gelezen dat je de Arc een beetje kunt kantelen, maar ik weet niet hoever je kunt kantelen voordat het geluid uit de andere speakers van de Arc niet juist meer aankomt en of je op een dergelijke luisterafstand überhaupt nog Dolby Atmos kunt krijgen. Ik heb met TruePlay al getuned en het klinkt al behoorlijk, maar net dat echte 3D effect dat dingen zich echt boven je hoofd afspelen, heb ik nog niet kunnen bewerkstelligen.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

 

icon

Beste antwoord door Erooij 8 January 2024, 20:55

Bekijk origineel

7 Reacties

Reputatie 7

Ter voorkoming van misverstanden: ook op een gewone HDMI-ARC poort krijg je Atmos van de apps op je TV. Daar is bij een moderne TV niet per sé eARC voor nodig. ARC kan gewoon de gecomprimeerde Atmos stream aan die Netflix etc. aanbieden.

Nee het is precies wat je al aan geeft het geluid is ruimtelijk.

Als je echt het geluid van boven wil horen zul je denk ik met de Sonos plafondspeakers aan de slag moeten.

Maar hoe het dan klinkt weet ik niet heb daar geen ervaring mee.

Misschien zijn er mensen hier die de plafondspeakers hebben en er wat over kunnen zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Kantelen lijkt mij niet de oplossing. De speakers die naar bovengericht zijn verplaats je dan iets naar achteren.

Heb zelf geen Arc maar volgens mij kan je eea ook via de software wat aanpassen. Dat mis ik in het verhaal.

Probleem blijft natuurlijk ook dat het een hulpmiddel is, de speakers hangen niet echt boven je. Dus wat kan/mag je verwachten. Een soundbar met surround klinkt ook niet zoals een soundbar met 2 losse surrounds. 

Reputatie 7

De enige achterspeakers die iets met Atmos doen zijn de Era 300 en (berekend) de Era 100. One  (SL)’s en plafondspeakers doen bij Sonos niets met Atmos en je kunt ook geen extra plafondspeakers toevoegen aan je setup. Waarom probeer je niet gewoon om de Arc iets te kantelen? Vertrouw je oren…..

Als je al One(SL)’s in je setup hebt dan kun je inderdaad geen plafondspeakers toevoegen.Maar als je de  One(SL)’s vervangt door plafondspeakers vervangt wel.

En de geluidsbeleving zal daardoor natuurlijk ook anders zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dat wordt zeker geen Atmos-belevenis. Je krijgt dan alle achtergrondgeluiden uit het plafond. Atmos is juist dat het overal vandaan komt.

Sonos kent geen echte 7.1 (of meer) opstelling. Het is een gesimuleerde opstelling en meer dan een soundbar, 2 surrounds en 2 subs kan je echt niet kwijt. 

Overigens heeft Sonos volgens mij ook geen plafondspeakers welke rechtstreeks aangestuurd kunnen worden vanuit de soundbar. Het zijn passieve plafondspeakers. 

Je zal de berekening moeten maken.

afstand tussen arc en plafond. De hoogte speakers staan op 15 graden.

bv. Afstand arc tot plafond 7 feet ( = 30,5cm x 7 ) = 240 cm.

dan is de perfecte luisterafstand wanneer

de arc plat ( flat) staat = 3,9 feet = ongeveer 120 cm ! 

1 inch kantelen = 9,1 feet = 270 cm luisterafstand bij plafond afstand arc van 7 feet.
 

dus kantelen is de boodschap.

 

Reageer