Blikkerig/vervorming en knarsende echo bij vooral stemgeluid ( waarin luid/duidelijk gepraat wordt)

  • 24 November 2023
  • 7 reacties
  • 121 Bekeken

Ik heb nu 7 maanden de Beam Gen 2 en de laatste maanden hoor ik dus metaal/blikkerig vervorming bij vooral geluid waarin gepraat wordt met een duidelijke luide stem (het wordt enigszins minder door zachte doekjes onder de Beam leggen).  In muziek geluid kan ik het niet horen/waarnemen maar dit is waarschijnlijk omdat er daar hele andere (zachte) frequenties/tonen worden gespeeld.  Zelfs een paar goedkope desktop speaker van 30 jaar geleden toen voor tiental guldens, heeft die irritante knarsende vervorming niet. En uit wanhoop heb ik maar een Sonos Arc gekocht, die gelukkig het probleem (vooralsnog) niet heeft.  Dit omdat ik al 2 sub’s en een surround boxen van Sonos had, en dus niet even naar een ander merk kan overstappen.


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Vanwaar nu dit relaas? Niet tevreden maar dan toch de nog duurdere Arc kopen? Ik begrijp hem niet helemaal. 
De Beam heeft het kennelijk wel een paar maanden goed gedaan wanneer het het verhaal goed begrijp. Dan probeer je er toch achter te komen wat er aan de hand is of je test de Beam op een andere locatie.

Ik ken zat mensen die een prima ervaring hebben met de Beam, het moet dus kennelijk gewoon goed kunnen werken.

Reden waarom  ik de sonos arc heb gekocht (zei het ook al in de eerste relaas):

  • Heb al flink geinvesteerd in 2 xsub en 2x sonos one’s (bij elkaar meer dan 1800 euro), die alleen samen werken met een Sonos soundbar. 
  • Reparatie kan wel eens 3 weken duren en nu is het black friday waarop ik de Sonos arc met korting kon kopen. Met de dan hopelijk gerepareerde Beam kan ik iemand anders blij maken.
  • En ik heb ook de Era speakers van Sonos, die goed klinken, dus ondanks dat de Beam blikkerig klinkt, weet ik dat normaal de Sonos audio goed klinkt, alleen op dit moment wat vertrouwen verloren en sceptisch geworden door dit probleem.  Ik hoop dat het goed opgepakt wordt door Sonos. Ga de Beam nog naar  de winkel terug brengen en dan kunnen ze hem daar op een andere locatie testen (omdat de Arc nu wel goed klinkt, snap ik overigens niet waarom verandering van test de locatie iets zou uitmaken,  maar ik ben begonnen met het uitzoeken juist mede door deze issue in het forum te plaatsen; ik moet ergens beginnen, snap je).  

Een paar dagen geleden ook wat op het forum van Sonos gezocht, en daar vind je ook frequent reacties zoals: er zijn 12 miljoen mensen met gemiddeld 3 apparaten van Sonos, dus dan moet het wel goed zitten... (dus maw het ligt toch echt aan jou en je bijzondere configuratie).

Ik denk in het algemeen als je als klant een probleem aankaart, je als klant echt het laatste zit te wachten op dat soort reacties en kan missen van zoals ‘product wordt massaal verkocht en gebruikt door miljoenen mensen. dus je bent wel een bijzonder /zeldzaam geval als het echt om een defect gaat.’   Dat helpt me natuurlijk geen centimeter verder ….

Reputatie 7
Badge +3

Het zal aan mij liggen, maar is de Beam nu defect en ter reparatie aangeboden of weet je nog helemaal niet wat er aan de hand is met de Beam.

Wat bedoel je precies met “ik hoop dat het goed opgepakt wordt door Sonos”? Wat moeten ze oppakken? Heb je al contact gehad met Sonos n zo ja wat was dan hun conclusie?

 

Ja, ik zit nu midden in dat proces. Heb vanmorgen een uur met een vrouw gesproken van de Sonos Helpdesk, waarbij ik een factory reset hebt uitgevoerd; de standaard routine checks (dat heeft zoals verwacht niet geholpen). Omdat het iets subtieler is dan wat iets dat gewoon stuk/defect is,  ben ik bang dat het wat stroever kan gaan met een diagnose/hulp, maar dus afwachten.  Ik heb ze ook vanmiddag een audio opname gestuurd van een minuut, waarin bijna elke gesproken zin een blikkerige metalen vervormen geluid laat horen.  Parallel daaraan ben ik nieuwsgierig of meerdere mensen dit probleem herkennen. Die zijn er wel inderdaad als ik dat zo hier en daar lees op forums en zie ook dat Sonos dan het vaak oplost door een vervangend exemplaar op te sturen, die wel goed werkt. In dit geval zou het via de winkel kunnen gaan, en naar de winkel heb ik vandaag en gisteren ook wat mailtjes gestuurd hierover, nog geen reactie, maar vaak wenst een winkel, dat de klant het eerst even met Sonos uitzoekt alvorens het te laten repareren.  Als dit forum een bijlage ondersteunt zou ik het geluidsfragment kunnen toevoegen, maar dat lijkt niet te kunnen. Ben een beetje een newbie hier.,

Reputatie 7
Badge +3

Je zit dus, na maanden irritatie, nu pas in het onderzoeksproces en klaagt dan toch al over de kwaliteit van Sonos door dit te vergelijken met goedkope speakers van 30 jaar terug. 
Wel ga je dan een dure Arc aanschaffen en vervolgens kijken hoe het opgelost kan worden. Vreemde volgorde. Persoonlijk had ik maanden terug al contact opgenomen met Sonos. Zij hebben een prima ondersteuning en vaak worden dit soort problemen, afhankelijk van leeftijd, prima verholpen.

Tussen update;  6 weken geleden de Sonos Beam geretourneerd in de winkel ‘Hello tv’ ter reparatie.  Vandaag weer opgehaald (kreeg een paar dagen geleden berichtje van de winkel dat de Beam weer terug was van het reparatie centrum van Sonos), maar het defect (blikkerige zoemende resonantie bij vooral stem geluiden) is er nog gewoon. Op de bon van de winkel staat dat ze het defect ook zelf geconstateerd hebben (medewerkers van de winkel checken dit defect ook even voordat ze hem naar Sonos sturen). Dus weer vandaag terug voor de 3e keer naar de winkel met de Beam en uitleg gevraagd in winkel wat nu Sonos heeft gedaan in die ruim 5 weken. De medewerker vond het ook vreemd (hij was ook de gene die de Beam getest had en het beschreven defect ook inderdaad geconstateerd had), en hij zal het weer verder aankaarten met Sonos. Op het formulier wat ik kreeg bij de uitleg stond wel dat ‘de klacht niet was waargenomen’ door Sonos en dat de Beam alleen een (software) update heeft gehad.  Dus Sonos heeft zelf in die ruim 5 weken niks vreemds kunnen ontdekken, maar schijnbaar ook geen verdere toelichting gevraagd naar het defect aan de winkel of mij (ik had dan namelijk Sonos simpel een url linkje kunnen sturen naar een youtube clip, waarbij het defect zich duidelijk en onmiskenbaar manifesteert), en na 5 weken teruggestuurd naar de winkel.  Wordt dus weer vervolgd. 

Geniet overigens nu nog steeds van mijn ‘Sonos Arc’ Soundbar, die ik nu 6 weken heb. Nog geen spijt van die aanschaf.  Hoop natuurlijk dat het zo blijf, want de support van Sonos (tot nu toe tenminste) geeft weinig vertrouwen in een goede en snelle oplossing bij deze soundbar ‘Beam gen 2’ klacht.