Beantwoord

beste resultaat voor thuis bioscoop.

  • 19 July 2023
  • 14 reacties
  • 238 Bekeken

Badge

Hoi,

net een nieuwe Sonos set aangeschaft, meteen uitgeprobeerd met een film op Netflix.

Ik had hier wel iets meer van verwacht maar misschien is mijn setup niet helemaal goed. Iemand tips om het ultieme bioscoop geluid uit deze set te krijgen ?

Het gaat om de set: arc, sub3 en 2x era300

 

mvg mike

icon

Beste antwoord door Erooij 19 July 2023, 18:00

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

14 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er zijn heel veel zaken die het geluid kunnen bepalen. Je geeft verder geen enkele informatie over de ruimte waarin deze set staat, hoe de speakers en dan met name de surrounds, geplaatst zijn tov de luisterpositie.

Ook geef je niet aan welke type geluid de Sonosapp aangeeft tijdens het afspelen van de film, is het bijv. stereo pcm of Dolby Atmos?

Heb je TruePlay gedaan (iOS-device nodig)?

Daarnaast speelt er nog zoiets als een verwachtingspatroon? Wat de een geweldig vindt kan voor de ander minder klinken. 

Badge

@Erooij bedankt voor je reactie, hier de aanvullende informatie.

 

arc voor onder de tv, sub naast op de grond, 2x era boxen achter mij (links en rechts vd bank).

TruePlay heb ik gedaan.

woonkamer is 5,5 x 6m (gedeelte waar de tv staat)

totale ruimte met keuken komt er nog 4x4m bij (hier staat geen Sonos)

waar kan ik vinden in de sonos app: stereo, dolby Atmos etc etc?

 

mvg Mike 

Reputatie 7
Badge +3

Daar waar je het volume regelt kan je zien welk geluid er wordt afgespeeld. 

Reputatie 5
Badge +3

Wat valt er tegen? Hoe hard het gaat of de klank? En wat had je er meer van verwacht?

Ik heb vrijdag de nieuwe Mission Impossible film gezien in de bioscoop en vind misschien mijn Sonos thuis juist mooier klinken dan de bioscoop 

Reputatie 7
Badge +3

Het lastige blijft toch altijd de plaatsing. Niet iedere huis leent zich voor een optimale plaatsing. Voor mijn gevoel worden de era 300’s vaak teveel in de hoeken geplaatst. 
Ontkom je daar niet aan dan komt volgens bij de 100 beter in aanmerking voor een surroundopstelling. Nu moet ik hoe dan ook zeggen dat ik geen fan ben van dit soort dure oplossingen als surroundspeaker. 

Badge

Het geluid is niet slecht, het is mooi helder en geen doffe klanken. Maar een vb als een helicopter over je heen vliegt dat hij van voor naar achter gaat of van links naar rechts het geluid.

misschien ligt het nog aan de soort film wat ik heb gekeken (Netflix, birdbox Barcelona), ik ga eerst nog wel een paar andere films kijken en kijken of de instellingen op dolby atmos staan.

 

ps. 1 speaker staat in een hoek andere hangt aan de muur in het midden vd woonkamer.

Reputatie 5
Badge +3

Dolby Atmos is een leuke toevoeging maar hoeft niet altijd mooier of beter te klinken. Heb je wel het duurste abonnement van Netflix? Dolby Atmos werkt alleen in het duurste abonnement 

Reputatie 2
Badge +2

Met een iets mindere configuratie (one SL ipv Era) ben ik heel dik tevreden. Wat @Ronald22 zegt is ook bij mij van toepassing. Maar de content maakt wel extreem veel uit. Voor de beste ervaring is dolby (atmos) en dan minimaal 5.1 (zoals @Erooij zegt in de app) cruciaal. Mission Impossible of een film als Dune bij een provider die het signaal in het juiste formaat doorgeeft, vliegen de ruimteschepen hier van links naar rechts door de kamer.  

Badge

Tnks, ik ga vanavond dune proberen. Hoe zijn de instellingen van de bass/speakers ? Heb nu bass+3 speakers -2.

Reputatie 5
Badge +3

Hier de bass en treble op +5 subwoofer op +2

Reputatie 7
Badge +3

Ook dat soort instelling kan per huis en persoon anders zijn. Een tijdje experimenteren hiermee.

Ook verschillende manieren van TruePlay instellen kan een verschil maken. Bijvoorbeeld wat meer de nadruk op meten bij de luisterpositie en verder metingen wat meer van de muren af of een meting waar je wat meer de hoeken van de kamer betrekt. 
Het duurt soms even voor je de, voor jouw gevoel, juiste instellingen hebt.

Badge

Dune gekeken, geluid velen malen beter. Maar in de Sonos app staat het op stereo PCM, waarom niet dolby atmos ? Hoe zou ik dit kunnen veranderen ?

Reputatie 7
Badge +3

Sonos speelt wat het ontvangt vanuit de tv. De tv en eventueel de decoder bepalen dus het geluid. 

Heeft de tv de mogelijkheid om Atmos af te spelen? Indien “ja”, staan de instellingen goed van de tv ?

Heeft u het juiste abonnement bij Netflix (zie eerdere reactie van @Ronald22)? Heeft u de juiste instelling in Netflix? 

 

Reputatie 5
Badge +3

Als je helemaal nieuw bent met Sonos zou ik je adviseren om dit forum gewoon eens door te lezen. Er staan links en rechts best goede tips tussen. Op youtube staan ook veel filmpjes (wel vaak Engels) Het is allemaal niet super ingewikkeld maar met wat kleine tips is het net wat makkelijker.