Beste allemaal,
Momenteel zit ik een beetje te twijfelen of ik de sub gen3 er nog bij moet gaan halen. Heb op dit moment de Arc en 2 one SL’s. Het geluid is fantastisch, maar dat weten jullie natuurlijk allang.
Aangezien ik het uitzoeken minstens zo leuk vind als het genieten ervan, ben ik eens wat aan het rondneuzen gegaan. Zo heb ik ook gezien dat er al veel topics zijn geweest met een soort gelijke vraag. Helaas waren die gesloten voor reactie, dus excuses dat ik (weer) een nieuwe open….
Nu lees ik dat het bij de sonos sub eigenlijk niet zoveel uitmaakt waar je hem neerzet. Dat wil ik graag geloven, maar ben ook wel iemand die probeert het maximale eruit te halen als het kan.
Nu kom ik op internet dit tegen:
In plaats van de “sub crawl” kun je dus met je mobiele telefoon met een app gewoon meten waar het het beste klinkt. Het ziet er simpel uit. Je plaatst de sub op de plek waar je normaal gesproken zit, speelt de video af waarin geluid is te horen tussen de 10 en 120 hz, zoals te zien/horen hier:
Dan loop je door je kamer heen met je telefoon en kijkt of er geen dips in de lijn komen. Dan zet je de sub daar neer en zet je trueplay weer aan en kalibreert deze opnieuw. En dan is het optimaal geplaatst. (voor het geluid dan, of de vrouw er blij van wordt, is vers 2)
De app welke in de bovenstaande video wordt gebruikt is “Spectroid” en is alleen voor Android en gratis (gelukkig heb ik buiten mijn eigen iPhone ook nog een Andriod telefoon van mijn werk, dus geen punt in mijn geval). Als je alleen een iPhone hebt, kun je de trial proberen van “Decibel X”
Zeggen de ervaren gebruikers onder jullie dat is hele bovenstaande verhaal flauwekul is voor sonos sub? Of is dit de moeite waard om te proberen?
Ik denk dat ik morgen even die sub gen3 ga ophalen, want ik ben inmiddels wel heel benieuwd hoe dat allemaal bij elkaar gaat klinken….
Groetjes,
Jeroen