Beste plaats surround speakers (plafond)?

  • 2 January 2022
  • 7 reacties
  • 1013 Bekeken

Ik heb momenteel een sonos beam + sub.
Het plan was om hier ooit nog 2 speakers aan te schaffen om zo surround te verkrijgen.

Nu we echter bezig zijn met onze nieuwbouw besef ik dat de 2 achterste speakers moeilijk te plaatsen zijn
Ze moeten dus sowieso aan het plafond komen (mijn vrouw wil geen statieven of dergelijke ;) ) ,echter wil ik geen plafond speakers van sonos omdat deze te duur zijn. Dus de gewone one bijvoorbeeld;
1) Waar plaats ik de speakers best aan het plafond
Geel = De speakers zijn niet zo goed zichtbaar, maar staan niet op 1 lijn en vrij ver van de zetel.
Rood= Speakers links en rechts van de zetels en net achter de zetel.
Blauw = speakers naar midden van zetel toe, lijkt me minder logisch, maar vroeg me af als dit dan misschien beter is om dolby atmos te creeren?

2) Afhankelijk van het antwoord op vraag 1, wat is volgens jullie de meeste ideale positie om ze dan op te hangen (net boven zetel, tussen zetel en eiland), hoeveel van zijkant zetel,.... Ik vind het moeilijk inschatten door de heel open ruimte.

 

 

 

Het is mogelijk dat ik later nog overstap naar een andere soundbar van sonos natuurlijk, maar ik hou het nu even op de producten die ik al heb. Toekomstige info mag altijd meegegeven worden :)


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

7 Reacties

Reputatie 7

De beste plek voor speaker is op oorhoogte. Surrounds kunnen het beste op de luisteraar gericht zijn. Zie bijvoorbeeld https://hifi.nl/artikel_pagina4/1543/Home-Cinema-instellen-Plaatsing-luidsprekers.html. Jij lijkt dit punt al te hebben opgegeven, maar ik wil het nog maar een benadrukken.

Wilde je de One SL’s aan het plafond of net onder het plafond aan de muur hangen? En hoe dan aan het plafond? Naar beneden gericht? Dan raak je steed verder verwijderd van het ideaal. Mocht je ze hoog aan de muur willen hangen, dan zouden ze schuin naar beneden op de luisteraar gericht moeten zijn - mogelijk betekent dit dat ze verder naar achter moeten komen dan de gele positie. Rood is dan sowieso te dicht bij.

Ik moet overigens eerlijk zeggen dat ook ik voor een compromis ben gegaan. One’s hangen bij mij op 1.65m, en ze stralen recht uit. Wel 1,5m achter de luisteraar.

Ja er is gewoon weinig andere optie door de ramen aan de ene kant.

 

Bedoeling was aan het plafond te hangen met bijvoorbeeld de flexson beugel. Hiermee staan ze eigenlijk recht en kan je ook richten. Maar wat dan de ideale plaats is om ze te hangen? 

Reputatie 7

Deze, denk ik: https://www.flexson.nl/product/sonos-one-play1-plafondbeugel-wit/

Dan toch maar de gele plaatsen, en een Trueplay doen om het geluid zo goed mogelijk te krijgen.

De gele plaatsen zijn wel vrij verschillend. De ene dicht bij de ramen hangt evenwijdig met de zetel en dus niet achter maar naast de luisteraar. De andere hangt zijwaarts en achter de luisteraar. Welke plaats verkies je? Of zou je ze nog ergens anders meer optimaal hangen. Ik moet de gaten nog boren dus heb nu de keuze 

Reputatie 7

Tja. Dat zijn nu eenmaal de plekken waar je er (ook relatietechnisch gezien) het minste “last” van hebt. Anders komen ze op zichtbare plekken aan het plafond.

Probeer de speakers zoveel mogelijk op de luisterpositie (de bank) te richten.

Welja ik mag ze aan het plafond hangen dus zou ze dan liefst zo ideaal mogelijk hangen. 

Reputatie 7

Dan zijn deze plekken waarschijnlijk beter:

 

Je kunt de speakers dan iets beter naar de bak richten, zo lijkt me.