Je mail is een beetje verwarrend. Ik loop wat van je opmerkingen langs om verduidelijking te vragen.
Ik begin met wat je eigenlijk hebt en wat je precies wilt. Je zegt: “Het is ook niet de bedoeling dat ik alle speakers op surround zet want dat is, gezien de indeling in onze kamer, niet de bedoeling.” Je hebt dus een Beam en (twee?) Symfonisks (dus twee “kamers” in de Sonos app) die je groepeert? Dan is het volgens mij niet mogelijk (en ook nooit geweest) om die buiten de app om samen harder en zachter te zetten - behalve, zo meen ik mij te herinneren, met de door jou verfoeide IKEA Dirigera.
Je zegt: “Sinds kort hebben we in plaats van een schotel, nu KPN tv. KPN heeft hun afstandsbediening aangepast”. Heeft het feit dat je nu een probleem tegenkomt nu te maken het overstappen en dus het ingebruiknemen van het KPN-kastje, of met je overstap? Werkte het voor de wijziging van de afstandsbediening wel zoals jij wilde?
Hoe is de Beam aangesloten op je TV? Via HDMI-ARC? En het KPN-kastje? Bedient het KPN-kastje het volume van de Beam via de TV? Dan gaat dat via HDMI-CEC - de TV zendt de Beam dan via de HDMI het signaal voor harder en zachter. De KPN afstandsbediening bedient dus niet rechtstreeks de Beam.
Je zegt: “dat resulteert er in dat ik het geluid van de BEAM kan aanpassen (maar niet uitzetten), maar dat geldt dan niet voor de gekoppelde speakers van Symphonik.” Kun je van de IKEA Symfonisk speakers het geluid dus wel uitzetten? En waarom van de Beam dan niet. Volume naar nul werkt dus niet?
Je zegt: “Maar als er met de Sonos app signalen naar de Beam gestuurd kunnen worden moet het toch mogelijk zijn dit ook met een afstandsbediening te doen????” De Sonos app werkt via wifi, net als de Dirigera van IKEA (waarvan jij zegt dat je die niet wilt). Afhankelijk van welke KPN box je hebt, werkt die afstandsbediening via bluetooth of infrarood. Dat werkt dus heel anders. Sonos kan niets met een bluetooth afstandsbediening.
Als je mijn vragen beantwoordt en we dus weten wat je wilt en hebt, kunnen we eens kijken naar een oplossing.
Goeie morgen
Allereerst bedankt voor je uitgebreide en snelle reactie, die naar ik lees alleen maar vragen heeft opgeleverd. Om te beginnen. Het probleem is voor mijn vrouw en mij op dit moment naar tevredenheid opgelost, maar dat eist wel een toelichting.
In de situatie met de schotel gingen de beelden direct naar HDMI2 en het geluid vanaf de decoder direct naar de Sonos. Als ik het geluid van de decoder uitzette was het dus helemaal stil.
In de Sonos had ik de rechter speaker iets harder ingesteld omdat mijn vrouw gehoorproblemen heeft. Dat moest ik dus altijd via de Sonos App corrigeren als ze bij een programma het geluid iets harder wilde hebben.
In de KPN situatie gaan zowel beeld als geluid naar de TV en is de Sonos op een ARC uitgang aangesloten. Dat leverde de problemen op dat ik wel de BEAM harder kon zetten maar dat ik de APP er weer bij moest pakken om de rechter speaker harder of zachter te zetten.
Inmiddels heeft mijn vrouw vorige maand gehoorapparaten gekregen en heb ik gisteren opnieuw de surroundspeakers geactiveerd. Mijn eerdere bezwaar dat ik voor haar één speaker harder moest zetten is dus opgelost want ik kan nu alles AAN en UIT of harder/zachter zetten. Allebei dus tevreden en dat bespaart mij het beantwoorden van vragen en jullie het nadenken over een oplossing.
Inmiddels heb ik een ander probleem gehad en ook opgelost maar daar zal ik hierna een nieuwe topic voor maken. Misschien hebben anderen daar nog wat aan.
Bedankt voor je reactie.
Aanvulling :
Omdat ik gisterenavond de surroundspeakers heb ingeschakeld, zie ik vanmorgen pas dat ook de surrounspeakers individueel gemuteerd kunnen worden. Op mijn oude dag wordt het nog leuk…..