Beam + Sub aanwezig maar geluid niet vol genoeg.


Ik heb zoals in de titel staat een Beam en Sub in mijn bezit. De Beam is aangesloten op mijn TV met hdmi-arc. Ik heb recent de Sub erbij gekocht omdat ik de bas lang niet goed genoeg vond van de Beam. Maar nu ik de Beam en Sub heb mis ik het volle geluid. Bas is goed, hoge tonen zijn oke maar ik mis kracht/vol geluid (dus niet volume maar de midden tonen). Nu mijn vraag hoe ik dit het best kan oplossen, ik heb niet echt ruimte om play:1,3,5 als rear's neer te zetten of ver naast de tv. Het is wel mogelijk om bijvoorbeeld een play:1,3,5 (of 2 stuks) onder de TV+Beam te zetten. (TV staat op een tafel waar wel iets onder gezet/gehangen kan worden.

Ik hoor graag alle ideeën die je hebt.

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

12 Reacties

Reputatie 5
Badge +2
Hi, heb je al een poging gedaan om de EQ van de Sub bij te stellen? Dit kan in de instellingen kamer van de Beam, wellicht dat dit helpt. Als je een iPhone of iPad in je bezit heb probeer dan je systeem met Trueplay te kalibreren.
Ik heb al heel vaak de EQ instellingen veranderd maar ik krijg hierdoor geen vol geluid/ midden tonen.Ik heb ook het Trueplay ingesteld.
Reputatie 5
Badge +3
2 One’s zouden niet thuis horen onder je tv en Beam, deze zouden best achter je staan of toch teminste links en rechts naast de zitplaats. Anders eens proberen alle Eq instelling ietwat minder te zetten en het volume hoger.
Hoe hoog staat je volume bij het tv kijken of muziek spelen? Staat loudness aan of uit?
Volume staat op de helft en loudness uit.
Reputatie 5
Badge +3
Hier staat de bas half, treble open en loudness aan, de bas van de Sub iets onder de helft. Deze instellingen zijn ideaal voor mijn ruimte. Alle tonen komen zo mooi tot hun recht, maar zoals gezegd, dat scheelt van ruimte tot ruimte en je van je persoonlijke smaak natuurlijk. Anders vrees ik een beetje dat je tevreden zal moeten zijn met het resultaat.
Ik vind de treble hoger dan 20% echt vreselijk (schel), verder staat de bas iets boven de helft. Loudness dus uit en sub iets onder de helft. Sub vind ik in series en films iets te veel afwezig maar wanneer je hem harder zet krijg ik in scénes waar die eigenlijk stiller moet zijn een beetje een galmende dreunende bas. Ik zou graag zien dat er ooit een update komt dat je veel meer dingen kunt instellen dan de huidige instellingen. Alleen het verschil tussen trueplay en normaal is al ontzettend veel. Waarom zou je dat zelf niet handmatig allemaal in kunnen stellen. Ik snap dat sonos voor gemak is en niet te veel aan in te stellen is maar doe het dan ergens helemaal verstopt in de instellingen.

Edit: Ik heb beneden een lg soundbar+sub staan, hiermee kan ik het dus mooi vergelijken. Bas is hier een stuk beter, schoten en explosies klinken veel beter. De ruimte is natuurlijk wel anders maar het is nogal een verschil
Reputatie 5
Badge +3
Meer EQ instellingen zou een mooie toevoeging zijn ja, helemaal mee eens.
Ik hoop dat je het toch een beetje naar je smaak afgesteld krijgt en plezier kan beleven aan je systeem.
Badge

Ik heb ongeveer hetzelfde. Ik heb een Beam onder de TV hangen en er gisteren voor 600 euro een Sub bijgekocht. Het geluid valt gigantisch tegen. Als ik in de Sonos app de Sub even ‘uit’ zet komt er ineens veel meer bass uit de Beam, dat kan toch niet?

Heeft het zin als ik met de iPhone van de kids die Trueplay tuning uitvoer?

Ik ben zelf overgestapt naar heos bar + sub combi (die van €1100). Ik heb hier nog geen seconde spijt van gehad. Geluid is zeer goed voor een soundbar. Sonos is wel een stuk gemakkelijker en gebruiksvriendelijker dan heos maar als je eenmaal alles ingesteld hebt dan is het geluid veel beter dan de sonos beam + sonos sub.

 

edit: True play maakt het geluid wel beter naar mijn mening, is sowieso het proberen waard.

Reputatie 2
Badge +2

@ Roel, Ik zou zeker eens de Trueplay proberen. Zelf heb ik een beam, sub & 2 x play 1 in een ruimte van 4*9 m. Na wat geëxperimenteer met de exacte plaats van de SUB heb ik een installatie die zowel bij muziekweergave (Spotify) als bij TV (Netflix in 5.1) een mooie uitgebalanceerde weergave geeft, zonder dat ik aan de EQ settings hem moeten aanpassen.

 

In theorie kan je de sub overal neerzetten, maar ik heb wel gemerkt dat de locatie de muziekbeleving kan beïnvloeden.

Voor de surround speakers heb ik de setting Ambient gebruikt, de Full setting vind ik niet mooi.

 

Ik hoop dat je een setup kan vinden die past bij je voorkeur!

Badge

Als je de boel tuned met Trueplay, waar wordt die info dan opgeslagen? In de speaker zelf? In de iOS app? 

 

PS dat de boel bij mij niet goed werkte was omdat de Sub helemaal NIETS deed. Vanmiddag samen met Sonos Support aan de telefoon gezeten en nu is Beam & Sub wel prima!

Reputatie 2
Badge +2

Het doet me plezier dat bij jou nu de beam + Sub goed werkt, veel plezier ermee !

Voor zover ik weet worden de Trueplay settings niet in de app opgeslagen, Ik ga ervan uit dat ze in de speakers worden bijgehouden. Moeilijk te zeggen waar de data zit in het gedecentraliseerde Sonos systeem.

In elk geval, je kan Trueplay met een geleend toestel uitvoeren, en daarna de app terug wissen, de Trueplay settings blijven aanwezig.