Beantwoord

Beam start niet altijd bij opstarten Sony TV (KD55XE8599)

  • 23 October 2020
  • 9 reacties
  • 796 Bekeken

Hallo,

Ik heb al lange tijd een probleem met mijn Beam icm met mijn Sony Bravia KD55XE8599

Soortgelijke problemen ben ik tegengekomen op het forum, maar mijn probleem is net wat anders.

 

Wat is het probleem

De Beam slaat niet altijd direct aan bij het aanzetten van de TV (icm Ziggo Next

 

Opstelling

Sony Bravia KD55XE8599

HMD1 - Ziggo Next

HDMI2 - XBOX

HDMI3 (ACR) - Beam (Bekabeld LAN) In surround opstelling met 2x One

 

Wanneer ik met de Ziggo Next afstandsbediening de tv en next start (1 knop) krijg ik niet altijd direct het geluid van de TV over de beam. (ik denk 50-50) Ik moet dan de tv+next uit en een weer aandoen.  Na een paar seconden schakelt het geluid over naar de beam (audiosysteem actief). Dit is natuurlijk superirritant en lijkt me ook niet echt goed voor de apparatuur. Ik heb de TV ook wel eens NIET opnieuw opgestart en dan gebeurt het soms dat ie na een half uur ofzo, toch nog overspringt naar Audiosysteem. Ook wanneer je in de Sonos-app de Beam opnieuw installeert (Systeem-->Beam-->TV installatie), kan het gebeuren dat ie overschakeld naar het audiosysteem. Geen garantie overigens….

Ik heb de beam nu 2 jaar en in het begin had ik er volgens mij geen last van. Inmiddels heb ik er in ieder geval nu ruim een jaar last van. Hoopte altijd dat het vanzelf wel een keer ophield met updates etc, maar helaas... Ik weet niet precies wat het getriggerd heeft. softwareupdate van tv of next?? En zoals aangegeven. Het gaat niet altijd fout….

 

Wat heb ik inmiddels gedaan:

  • Uiteraard is alle apparatuur al meerdere keren van het stroom geweest en weer opnieuw aangesloten (ook HDMI kabels etc) Zowel met als zonder XBOX.
  • De TV en Ziggo Next hebben al meerdere malen een softwareupdate gehad
  • De Beam (en surround One's) zijn opnieuw geinstalleerd
  • Nieuwe HDMI kabel

Ik ben inmiddels een beetje out of options. Iemand nog een goede tip? of hetzelfde probleem?

 

Groet

Bert

 

 

 

 

 

 

 

icon

Beste antwoord door 106rallye 10 March 2021, 21:43

Bekijk origineel

9 Reacties

Jammer dat je nog geen reactie kreeg Bert.

Ik heb in elk geval iets soortgelijks voor met mijn Sonos Beam en een nieuwe Sony A8. Voordien was mijn Beam (met 2x One SL en 1 Sub gen3) ook verbonden met een andere Sony-tv en had ik geen enkel probleem. Nu ik deze op de nieuwe tv heb aangesloten lijkt de verbinding niet goed te werken.

Het scenario is steeds ongeveer hetzelfde:

- Stap 1: Ik zet de tv aan: audiosyteem staat actief. Ongeveer 10 seconden later switcht de tv automatisch: 'tv speakers aan'.

- Stap 2: Ik zet de tv uit en nadien opnieuw aan: tv speakers zijn actief: ongeveer 10 seconden later switcht de tv automatisch: 'audiosysteem actief'.

Stap 1 en 2 wisselen elkaar steeds opnieuw af.

Als ik toch beslis om bij stap 1 manueel het audiosysteem aan te zetten is dat geen probleem. Werkt goed en bij stap 2 switcht de tv niet automatisch meer dus de Sonos blijft actief. Als ik de tv dan afzet kom ik nadien terug uit bij stap 1 en hervalt de tv in de automatische switch dus het probleem houdt niet op.

Vandaag is de naservice van Sony bij me langs geweest. Ze hebben een Bravia-instelling aangepast en het leek in orde. Zet ik zonet de tv opnieuw aan en het patroon herhaalt zich opnieuw dus is toch niet opgelost. Ik breng hen ervan op de hoogte maar ben benieuwd of zij een oplossing kunnen aanbieden voor dit probleem.

Ik ben ook zeer benieuwd of er nog iemand deze problemen heeft en hoop alleszins dat er ook een oplossing voor handen is!

Mvg,

Jonas

Reputatie 7

Waarbij het zou helpen als je even meekijkt welke instelling de Sony monteur probeert…..

Waarbij het zou helpen als je even meekijkt welke instelling de Sony monteur probeert…..

De Bravia-link werd afgezet... hopelijk helpt het voor jou. Bij mij hielp het niet om mee te kijken terwijl de Sony monteur probeerde...

Reputatie 7

Mijn opmerking was meer gericht op andere lezers van deze thread - ik heb geen Sony. Met Bravia-link (=HDMI-CEC)  uit verlies je ook de mogelijkheid om het volume van de Beam te veranderen via de ab van de Sony, of niet?

Ik heb volgens mij ook alle mogelijke opties aan en uit gezet, maar nog niet met het gewenste resultaat. Er is ook geen touw aan vast te knopen. Soms lijkt het een paar dagen achter elkaar goed te gaan en dan ineens is het weer mis. Ook het overschakelen van "tv speaker actief" naar "audiosysteem actief" komt mij bekend voor. Als bij de eerste opstart het audiosysteem niet wordt opgepakt en ik de tv (en next box) uit en weer aan zet dan start de tv met tv speaker actief en schakelt na een paar seconden naar audiosysteem actief. 

Het blijft een irritant probleem

Reputatie 7

En als je de HDMI-CEC van de Ziggo box eens af zou zetten? Die box interfereert nog wel eens met andere HDMI’s.

En als je de HDMI-CEC van de Ziggo box eens af zou zetten? Die box interfereert nog wel eens met andere HDMI’s.

En hoe doe ik dat? Ik kan in het menu van de next box deze optie niet terugvinden.

Reputatie 7

Bij Ziggo noemen ze dat “één knop voor aan en uitzetten”. Je moet mensen natuurlijk ook niet confronteren met technische termen, daar worden ze maar slim van. Maar goed, zie:

 

Bij Ziggo noemen ze dat “één knop voor aan en uitzetten”. Je moet mensen natuurlijk ook niet confronteren met technische termen, daar worden ze maar slim van. Maar goed, zie:

 

Ik heb die optie nu uitgezet en tot nu toe lijkt het te werken. Betekent natuurlijk wel dat ik nu én de tv en de next box moet aan- en uitzetten, maar het geluid gaat in ieder geval (tot nu toe) direct via het audiosysteem.

Ik ga nog even langer testen en daarna experimenteren met andere HDMI kabels tussen TV en nextbox. Misschien dat dit nog helpt.

 

Bedankt tot zover in ieder geval!

Reageer