Beantwoord

Beam speelt niet meer als digicorder aan gaat


Hallo, wij hebben een Sonos Beam en 3 Play:1's. De 3 Play:1's vormden oorspronkelijk samen een kamer nl. 'living'. Nadien kochten we de Beam bij en schakelden we daar 2 Play:1's bij aan zodat ze samen als home cinema konden dienen. Ze vormen samen de kamer 'huiskamer'. Bij het afspelen van muziek kiezen we dus voor kamer 'living'. Voor de tv kiezen we voor 'huiskamer'. Als de tv speelt via youtube (dus zonder digicorder van Telenet) dan werkt het home cinema systeem (kamer 'huiskamer') perfect. Als we de digicorder aanzetten om digitaal tv te kijken, dan werkt het niet meer en schakelt hij automatisch terug over op de boxen van de tv zelf. Iemand een idee hoe dit op te lossen valt? Dank.
icon

Beste antwoord door Erooij 5 April 2019, 10:43

Bekijk origineel

Reageren op dit topic is niet mogelijk.

18 Reacties

Reputatie 5
Badge +3
Hoe is de Beam aangesloten?
Als de Beam correct is aangesloten, lijkt het er op dat het de TV is die de audio overschakelt op de eigen speakers - de Beam kan dit niet initiëren. Wat wel eens lijkt te helpen is het loskoppelen van alle HDMI aangesloten apparaten en dan deze opnieuw aankoppelen aan de TV.
Dank je voor de reactie. Ik vergiste me. Bij het aanzetten van de digicorder werkt de beam nog wel, maar de andere speakers (play:1's die ook bij de huiskamer horen) doen niet meer mee... Hij geeft wel aan in de Sonos-app dat hij de tv afspeelt in de huiskamer...
Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk doen ze wel mee maar ervaar je het niet. Bij tv geluid komt er meer om de hoek kijken en hangt het ook vaak van de uitzending af. Om te beginnen zou je moeten kijken wat voor signaal je tv doorgeeft aan de Beam. Komt er stereo of dolby digital naar je sonos? Dit kan je zien bij info over mijn systeem in instellingen. Uiteraard moet je tv dan aanstaan voordat je dit bekijkt. Bij stereo zou het logisch zijn dat het alleen uit de Beam komt, in het andere geval moet je je realiseren dat surround geluid afhankelijk is van de opname en dat het meeste geluid altijd aan de voorkant zit.
Zie je alleen stereo dan moet je de oplossing zoeken in de instellingen van je tv. Kan deze bijvoorbeeld wel DD5.1 doorzetten?
Ik bekijk het vanavond thuis. Hoe verklaar je dat hij het wel doet als we zonder digicorder tv kijken en niet meer (of niet goed misschien) als we mét digicorder kijken? Sorry, ik ben een leek... Ik moet dus in eerste instantie in de Sonos-app de instelling op dolby digital zetten? En als dat niet kan, moet ik in de instellingen van mijn tv kijken of ik DD5.1 kan aanzetten. Waar doe ik dat en hoe?
Reputatie 7
Badge +3
Sorry ik heb niet goed gelezen in je 2e reactie. Het probleem zit dus in het overschakelen van je digicorder naar de tv, waarna het geluid niet doorgezet wordt naar Sonos. In de sonos app moet je dit niet zoeken. Dit moet echt een instelling van de tv zijn.
Je hebt geen reactie op de vraag van Sjoop1985 gegeven hoe de Beam is aangesloten. Is dit met hdmi arc of via de optische uitgang van de tv? Wellicht kan je ons ook het merk en typenummer van de tv delen zodat we mee kunnen denken waar je dit moet zoeken.
Beste Erooij, onze tv is een Sony KD-43XE7096 4K TV. Ik vermoed dat de Beam is aangesloten met een HDMI kabel, maar dat moet ik nakijken.
Beam is inderdaad aangesloten met een HDMI ARC kabel.
Reputatie 7
Badge +3
Ik bezit zelf ook een Sony tv van een iets ander type, maar dit zou zeker moeten werken.
De Beam moet aangesloten worden op de hdmi poort 3 (arc) en de digicorder op een willekeurig andere hdmi. Hdmi poort 3 is de enige die ook een uitgaand signaal heeft. Bij AV instellingen van de tv moet je bij luidsprekers voor extern kiezen en bij Digitale audio uit voor auto 1.
Wat ik echter niet kan plaatsen is dat je wel geluid hebt wanneer je de tv zonder digicorder gebruikt. De Sonos speelt wat hij ontvangt dus dan zou je zeggen dat deze op hdmi 3 is aangesloten.
Ik kijk vanavond de aansluitingen en instellingen na zoals je hierboven schrijft. Hopelijk staat er iets verkeerd ingesteld en lukt het nadien wel 🙂
Beste. Ik heb hetzelfde probleem. Is dit bij jullie opgelost en kan je dan zeggen hoe?
Reputatie 5
Badge +3
Op mijn Sony tv moest ik de prioriteit van Home theater wijzigen, dit staar bij de tv instellingen ‘geluid’. Welke bron ik nu ook gebruik, de Beam en de rest volgt netjes mee.
Bedankt voor je reactie maar het werkt bij ons nog steeds niet. De PlayStation en andere blue ray speler werken maar de digicorder niet.
Reputatie 5
Badge +3
Als hij op de ARC poort aangesloten is en de instelling van je Tv en je digicorder juist staan zou alles moeten werken.
Je kan beter een diagnose sturen en het bevestigingsnummer hier plaatsen, dan kunnen ze achterhalen wat er fout is.

Staan de instellingen op je Digi juist?
Anders kan ik hier eens zien hoe alles staat.
Wij denken dat er mss iets niet juist staat op digi. Wil jij eens kijken hoe alles staat bij u da hoeft niet vandaag te zijn hoor. Bedankt alvast
Reputatie 5
Badge +3
Bij instellingen op digi ‘ aansluitingen ‘ heb ik DD5.1 en CEC aanstaan,
Probeer maar wat te spelen met je tv instellingen ook, het kan maar iets kleins zijn waar men snel overheen kijkt.
Ik denk dat het aan den digicorder zal liggen want wij kunnen alleen dolby digital op on of off zetten niet op 5.1.
Reputatie 5
Badge +3
ik heb de Beam dus aangesloten op de tv (arc), Digicorder ook via hdmi naar de tv en naar de modem.
Je instellingen op digicorder staan juist zo, is staat idd geen 5.1 bij maar op 'on' is goed, denk dat het probleem zich toch ergens voordoet bij de instelling van je tv hoor.
Anders eens vragen aan iemand die er iets van kent om eens te komen kijken, een vriend, collega ...
Van hieruit is het beetje moeilijk om het probleem op te sporen.
Reputatie 7
Badge +2
Klinkt er inderdaad naar dat de TV niet goed overweg gaat met zijn HDMI poorten, zou je willen adviseren de TV-fabrikant te contacteren in de hoop dat ze een oplossing weten.
Zover ik lees staan al je instellingen en aansluitingen goed.