Beantwoord

Audioquest hdmi kabel ARC

  • 16 February 2024
  • 6 reacties
  • 57 Bekeken

Badge

Wil een Audiorequest HDMI kabel aansluiten tussen de ARC en de TV. Nu staan er pijlen op de connectors. Sluit hem aan op de eARC HDMI 2 poort van de TV. Waar moeten de pijlen naar wijzen? 

icon

Beste antwoord door 106rallye 16 February 2024, 21:59

Bekijk origineel

6 Reacties

Reputatie 7
Badge +3

Geen idee waar de pijlen voor gebruikt worden, maar ik zou gewoon een standaard HDMI kabel gebruiken voor je Arc. Waarom zou je alleen voor audiodoorgifte zo’n dure kabel gebruiken. 
 

Overigens zou ik, wanneer het überhaupt iets zou uitmaken, de pijlen volgen richting de Arc. 
 

Reputatie 7

Volgens mij mij is het andersom. De pijlen zijn bedoeld voor de “normale” aansluiting van een kabel, waarbij het beeld van de receiver naar de TV loopt (dus pijl naar de TV). Het Audio Return Channel (die andere draden in de kabel gebruikt) loopt altijd van TV naar versterker (in casu de soundbar), maar dat is niet het het hoofddoel van de kabel.

Hier zijn ze het met me eens: https://en.community.sonos.com/home-theater-229129/directional-hdmi-with-the-arc-6850654

Ben overigens benieuwd of je verschil hoort.

Reputatie 7
Badge +3

Op tweakers wordt hier over geschreven daar wordt aangegeven dat het niet zo uitmaakt. Je moet wel de kabel altijd in dezelfde richting zetten wanneer je eenmaal voor een bepaalde richting hebt gekozen. Iets over “inspelen van de kabel”. Het grappige is dat daar heel veel tegenstrijdige meldingen staan. Het zal allemaal wel erg nuttig zijn. Mogelijk dat je bij extreem dure sets iets merkt in beeldkwaliteit, maar voor geluidsoverdracht alleen lijkt mij dit niet erg belangrijk. 

Reputatie 7

Je hebt inderdaad daar een hele draad over “door engelen bij maanlicht gesponnen kabels” of iets dergelijks. Ik heb ook Audioquest kabels, maar voor de Beam gebruik ik de kabel die Sonos zelf verstrekt heeft. Juist bij geluid was op mijn oude Marantz duidelijk verschil te horen tussen de standaard coax en de Oehlbach die ik er later bij gekocht had. Geluid via de Oehlbach was veel voller.

Reputatie 7
Badge +3

Maar dan heb je het over coax. Sinds de invoering van HDMI wordt er steeds meer getwijfeld aan het nut van dure HDMI-kabels. Ik kan mij voorstellen dat je bij een extreem dure installatie kiest voor duurdere kabels, maar voor standaard huis, tuin en keukenapparatuur (waar ik, niets ten nadele van, Sonos ook toe reken) lijkt mij dat een overbodige luxe. 

Reputatie 7

Ieder is daar ook vrij in. Ik gaf juist coax (ik bedoel deze https://nl.wikipedia.org/wiki/Sony/Philips_Digital_Interface) aan omdat mij het zeer verraste dat een andere kabel bij zo’n digitale geluidsverbinding zoveel effect had. Bij HDMI wordt ook een digitale stroom data getransporteerd.

Reageer