Skip to main content

Het is al eerder voorbij gekomen en ik weet niet of het een LG C1 of Sonos probleem is. Het geluid gaat altijd naar Sonos Arc Ultra ook wanneer ik voor optisch of tv speakers of andere uitvoer bron kies. Ik wil soms het geluid over mijn stereo receiver via optisch uit. Dit werkt alleen als ik de Sonos en Shield  loskoppel en in LG webos omgeving bijv. YouTube afspeel. Plug ik de Shield in dan geen probleem maar zodra ik de Sonos koppel dan is er met geen mogelijkheid een andere bron te kiezen.

Dits is een typisch Sonos punt. Sonos lijkt, vaker dan andere soundbars, het geluid via het HDMI-CEC protocol naar zichzelf toe te trekken. Oplossing is HDMI-CEC (Simplink) tijdelijk uit te zetten.

Ja klopt het is een gevecht van Sonos en LG tv. Simplink alleen uitschakelen kan ook niet want die springt automatisch weer terug. Je moet e-arc uitschakelen en dan Simplink ben ik achter gekomen. Heel gedoe..ben nu uitzoeken of ik met een snelkoppeling in de menu’s kan komen. 

Oh ja, dat van eARC had ik inderdaad al eens gelezen.

Voor Simplink kan je een snelkoppeling in het instellingen menu maken. De eARC functie is te specifiek voor dit menu. Ben er wel achter dat als je de knop instellingen (tandwiel) op afstandsbediening ingedrukt houdt je direct alle instellingen hebt. Het blijft een gedoe maar er is geen andere manier. Zou fijn zijn als Sonos en LG eens met elkaar gaan bellen of mailen 😜

Als ik de discussies hierover van de afgelopen jaren begrepen heb passen beide opvattingen over hoe dit zou moeten werken in de CEC-standaard. Dit gebeurt niet alleen met LG.

Aan de andere kant is Sonos voor gebruikers waarbij het "gewoon moet werken” - daarvoor is het goed als de speaker zo snel mogelijk herkend wordt. Jouw use case, waarbij je af en toe ook een stereo receiver wilt gebruiken past daar niet bij. Iets vaker komt de roep om verandering op dit punt voort uit het feit dat op deze wijze een bluetooth koptelefoon niet werkt. Daarvoor heeft Sonos echter inmiddels de Ace…..

De oplossing is gevonden! Ik heb een klein adaptertje besteld die pin 13 uit zet. Ik kan nu switchen tussen HDMI, tv luidsprekers en optical uitgang op mij LG C1 zonder dat hij automatisch naar Sonos gaat. Enige nadeel dat voice commands niet werkt waarmee ik de tv in/uit zet. Dit heb ik nu gekoppeld aan de shield afstandsbediening.

Adapter op Amazon: LINDY 41232 HDMI CEC Less Adapter Type A Male naar Type A Vrouwelijk, Remove CEC Line Termination Pin 13 Compatibiliteit Fix Probleemoplossing Solver EasyLink SimpleLink Anynet+ BRAVIA Sync. 

En de afstandsbediening van de LG werkt nog wel op de Arc Ultra?

Dat is een goede vraag. Die werkt niet op deze manier. In mijn geval kan ik bij volume control op de Shield CEC uitzetten en IR Sonos aanzetten. Ik gebruik de LG afstandsbediening alleen voor de instellingen. Tv kijken doe ik met de Shield afstandsbediening. Misschien dat er nog andere opties zijn maar voor mij werkt dit prima. 

Reageer