Arc en sub mini beide bekabeld en wifi uit, doen ze dan alsnog iets draadloos?

  • 25 January 2023
  • 6 reacties
  • 164 Bekeken

Mijn Arc en sub mini staan beide dicht bij de tv kast en konden beide onzichtbaar met ethernetkabel op de daarin liggende switch worden aangesloten en aangezien ethernet nog altijd beter en stabieler is dan wifi heb ik daarvoor gekozen en vervolgens wifi in de app op beide apparaten uitgeschakeld, scheelt ook weer 2 apparaten op je wifi, dus des te meer voor de rest. 

 

Werkt helemaal prima natuurlijk, maar nou las ik hier een paar dingen en nou vroeg ik me toch af of de Arc en de sub nu niet alsnog een onderlinge eigen draadloze verbinding hebben? Via dat Sonosnet misschien? En kan ik dat netwerk zien (op tel en laptop zie ik hem niet iig)? Waar zend dat Sonosnet op uit? Is het een verborgen netwerk? Zou ik namelijk niet verwachten in deze setup en ik wil al helemaal geen extra klein verstorend netwerkje (indien op 2.4 of 5 ghz) daar want mijn wifispot staat daar ook, dan heb ik ze liever alleen op mijn eigen wifi. Kan iemand mij daar uitsluitsel over geven?


Reageren op dit topic is niet mogelijk.

6 Reacties

Reputatie 4
Badge +3

Het wordt niet aanbevolen om de Sonos Sub's bedraad aan te sluiten. De Sub verbindt zich nl. draadloos via 5GHZ met de Arc. Als de Sub bedraad wordt aangesloten loop je het risico dat de Sub als hoofdcontroller van het systeem gaat functioneren en dat is niet de bedoeling, kan voor storing zorgen. De aanbeveling is om de Sub draadloos te houden, zodat hij zich via Sonosnet 5GHZ verbindt.

Wat Sonosnet betreft: dat is een eigen (verborgen) netwerk van Sonos. Sonosnet negeert wifi en wifi negeert Sonosnet, dus geen interferentie.

Het wordt niet aanbevolen om de Sonos Sub's bedraad aan te sluiten. De Sub verbindt zich nl. draadloos via 5GHZ met de Arc. Als de Sub bedraad wordt aangesloten loop je het risico dat de Sub als hoofdcontroller van het systeem gaat functioneren en dat is niet de bedoeling, kan voor storing zorgen. De aanbeveling is om de Sub draadloos te houden, zodat hij zich via Sonosnet 5GHZ verbindt.

Wat Sonosnet betreft: dat is een eigen (verborgen) netwerk van Sonos. Sonosnet negeert wifi en wifi negeert Sonosnet, dus geen interferentie.

Thanks voor je reactie. Maar het werkt prima en in de app staat onder systeem en dan producten Sonos Arc + sub, dus zeker niet de hoofdcontroller denk ik en aangezien het tv geluid via hdmi op de Arc binnenkomt lijkt het me stug dat de sub iets controlled, en al is het wel zo, het werkt gewoon prima, synchroon en alles, ook met muziek streamen via wifi vanaf mijn telefoon/tablet. Mijn vraag was meer of ze nu nog iets draadloos doen en zeker als het op de 5ghz band is (in de app kan je overigens alleen de 2.4ghz kanalen 1, 6 en 11 kiezen voor Sonosnet) wil ik dat dus juist niet want alles op dezelfde band (of de kanalen moeten ver uit elkaar liggen) werkt mogelijk verstorend, net als oude magnetrons dat konden omdat die ook op de 2.4ghz band zaten. Zal allemaal wel meevallen natuurlijk, snap ik ook wel, maar ga voor optimaal.

Reputatie 4
Badge +3

Als het goed werkt zou ik niets veranderen. Don't fix it if it ain't broken. Ik wilde je de ac htergrond verduidelijken.

Als je de wifi op Arc en Sub hebt uitgezet, doen ze niets via wifi, maar gaat alles bedraad.

 

Hoi @Techsavvy,

Bij mij is alles van Sonos aangesloten  via UTP Cat6.
Nog nooit problemen tegengekomen.
En altijd stabiel.

Als het goed werkt zou ik niets veranderen. Don't fix it if it ain't broken. Ik wilde je de ac htergrond verduidelijken.

Als je de wifi op Arc en Sub hebt uitgezet, doen ze niets via wifi, maar gaat alles bedraad.

 

Top thanks, dat wilde ik even bevestigd hebben.

Hoi @Techsavvy,

Bij mij is alles van Sonos aangesloten  via UTP Cat6.
Nog nooit problemen tegengekomen.
En altijd stabiel.

Precies de reden waarom ik het ook zo heb, plus zoals gezegd niet weer extra netwerkje in huis.