Beantwoord

Arc achter luidsprekerdoek in tv meubel

  • 24 March 2024
  • 9 reacties
  • 89 Bekeken

Voor mijn thuisbioscoop zou ik de Arc (en Sub) graag weg willen werken achter speakerdoek. Heeft iemand daar ervaringen mee? Gaat dit sterk ten koste van de geluidskwaliteit?

Alvast dank voor het meedenken!

icon

Beste antwoord door 106rallye 24 March 2024, 09:34

Bekijk origineel

9 Reacties

Reputatie 5
Badge +3

Ik denk zelf dat het niet veel uitmaakt, je eigen oren kunnen dat het beste beoordelen. Maar waarom zou je een mooi apparaat weg werken achter een doek?

Reputatie 7

Voor de Sub niet, die heeft het niet nodig om geluid naar de luisteraar te richten. Ik vraag me wel af of het handig is om een Sub in een kast te zetten (waar heb je andere speakerdoek nodig), maar meer vanwege de trillingen - ook voor eventuele andere apparatuur in die kast.

In principe zou speakerdoek ook niet veel hoeven betekenen voor een Arc, al is het bij een gewone speaker belangrijker om zo weinig mogelijk in de weg te zetten tussen speaker en oor. Maar juist de Arc moet aan alle kanten vrij staan om alle hoogte kanalen etc. te kunnen doen. In een kast plaatsen lijkt mij voor de Arc dus geen goed idee.

Dank Ronald, ik ben het met je eens dat ik dat wellicht zelf goed kan beoordelen. Echter is het een beetje jammer als er maatwerk aan te pas komt en je achteraf beter een ander ontwerp had kunnen maken.

Smaken verschillen natuurlijk maar op zich vind ik een Arc nou niet echt een prachtontwerp. 

De sub kan denk ik beter niet ín een meubel gezet worden?

Reputatie 5
Badge +3

Ook dat is heel persoonlijk, er staan op Reddit wel mooie voorbeelden van andere gebruikers die hem wel in een kast of meubel hebben staan. Is er geen mogelijkheid om hem plat ergens neer te leggen onder een bank oid? 

Badge +1

Wat de Arc betreft… ik zou hem niet in een kast stoppen. Zoals 106Rallye aangeeft zal dat ten koste gaan van je side en up-firing kanalen.. en dat zijn nou net de redenen waarom je een Arc aanschaft. Als het dan echt moet hou dan minimaal 30 centimeter aan beide zijden vrij en 10 centimeter boven de Arc. Ook zag ik ergens een tip dat je de Arc op een lade zou kunnen plaatsen en dan bij gebruik naar voren trekken en weer terug schuiven als je hem niet gebruikt. Plaatsing van een sub is wat minder kritisch maar ook hier geldt dat je eigenlijk niet in staat zou moeten zijn om te horen waar die precies staat en door hem in een kast te plaatsen kan dat weleens niet meer het geval zijn. Zorg er dan voor dat de sub in een kast dicht bij je tv staat. 

Reputatie 7
Badge +3

Ook de kast wordt een klankkast die het geluid gaat beïnvloeden. Dus, wat mij betreft, speakers nooit in een andere kast plaatsen, tenzij het geluid direct via de voorkant de kast kan verlaten. Dit laatste gaat dus niet op voor de Arc en sub, niet doen dus lijkt mij.

Duidelijk! Dank. Maakt het voor het geluid nog uit of de Arc wordt opgehangen of geplaatst op een meubel?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer het geluid maar vrij de ruimte in kan dan maakt het niet uit.

Badge +1

Hmm, aan de muur of op een meubel, beiden hebben wel een nadeel. Op een meubel kunnen speakers soms gaan trillen en resoneren bij wat hogere volumes. Nu moet ik wel vermelden dat dat bij Sonos speakers reuze meevalt.  Aan de muur kun je soms last hebben dat geluid zich verplaatst via een (spouw) muur en dat kan misschien overlast geven bij kamers er vlak onder of achter. Kies dan een muurbeugel die dat enigszins binnen de perken houdt.

Reageer